basmartin presenterar dagens övning

Diskutera olika tekniker på bas och kontrabas
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Klopper skrev:
basmartin skrev: Arpeggio - Brutet ackord, dvs man spelar ackordstonerna en efter en istället för samtidigt. I detta fallet så var det ett F-dur arpeggio. F-dur har tonerna F, A och C.
Här åkte jag rakt ut i atlanten.
Kromatisk klipper jag, men arpeggio?
Är arpeggio = brutet ackord i detta fallet tre toner?
Har inte ett F-dur fler toner än F, A, C?
Eller är det dessa toner som "gör" ett F-dur och ev. övriga toner "bara" är vacker utfyllnad?
Ber om ursäkt för en dum fråga, men då teori inte är och har aldrig varit min starka sida så tar jag mig friheten.
Man måste skilja på ackord och skalor. F-durskalan innehåller sju toner men ett F-dur ackord innehåller tre toner. Ett arpeggio är helt enkelt ett ackord där man spelar varje ton en och en, till skillnad mot hur man spelar lägereldsgitarr då man slår an alla ackordstoner samtidigt. "House of the raising sun" är ett exempel på ett arpeggierat komp och "Sommaren är kort" ett exempel på motsatsen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Trevligt Martin, instämmer i vill-ha-mer kören! :tummenupp:
Har för första gången i livet spelat arpeggios strukturerat nu!

Typ en eller två övningar i veckan ett tag framöver kanske? :D
Ska kolla på Gm penta -övningen efter den obligatoriska PB-läsningen...
Senast redigerad av BB3000S den mån 25 maj 2009, 01:52, redigerad totalt 1 gånger.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
sixpanbass
Medlem

Re: basmartin presenterar dagens övning

Inlägg av sixpanbass »

basmartin skrev:Jag "fäller" eller viker, som jag kallar det. Lägger barré över A och D-strängarna och släpper upp pekfingret på A-strängen efter att jag har spelat på den.
Aha! Barrén ligger redan när du spelar c på A-strängen alltså?

Ibland har jag funderat på om det är bra att vika fingret när man byter till en högre sträng på samma band. Viker man fingret så är det lättare att få det legato, men samtidigt så känns det som att handen blir mer "låst" och att man får sämre räckvidd.

I det här exemplet är det ju rätt stora avstånd, så det var därför jag undrade. Å andra sidan är ju avstånden i det här exemplet så stora att man måste flytta på handen oavsett hur man gör.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Re: basmartin presenterar dagens övning

Inlägg av basmartin »

six bass skrev:
basmartin skrev:Jag "fäller" eller viker, som jag kallar det. Lägger barré över A och D-strängarna och släpper upp pekfingret på A-strängen efter att jag har spelat på den.
Aha! Barrén ligger redan när du spelar c på A-strängen alltså?

Ibland har jag funderat på om det är bra att vika fingret när man byter till en högre sträng på samma band. Viker man fingret så är det lättare att få det legato, men samtidigt så känns det som att handen blir mer "låst" och att man får sämre räckvidd.

I det här exemplet är det ju rätt stora avstånd, så det var därför jag undrade. Å andra sidan är ju avstånden i det här exemplet så stora att man måste flytta på handen oavsett hur man gör.
Precis! Fingret är på plats direkt. Finns ju en variant att man hoppar med pekfingret, men man får mer fart om man lägger barré, vilket du ju räknade ut.

Gällande barré eller inte, så beror det på vad man ska spela. Att låta barrét ligga länge gör att handen blir stel i sin position och mindre rörlig. När jag t ex spelar växelbas flyttar jag pekfingret mellan tonerna, t ex mellan C på A-strängen och G på E-strängen, för att behålla rörligheten i handen.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Och när ska Geniet komma med nästa offentliga lektion?
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Cuba skrev:Och när ska Geniet komma med nästa offentliga lektion?
När du håller käften! ;)
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Samuel V skrev:
När du håller käften! ;)
Jaha, så nu blir det ALDRIG av...:roll:

;)
Medlem i PB50+
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

fieldflower skrev:
Samuel V skrev:
När du håller käften! ;)

;)
:lol: :lol:
Användarvisningsbild
Prata Bas Stal Min Fritid
Medlem+

Inlägg av Prata Bas Stal Min Fritid »

Nästa håller jag i! Vi turas om, förstår ni....! Då ska vi prata om hur man kompar en sångerska och hur man får publiken att sluta börja prata under ett bassolo (obs! jazz)

;-)

Om ni har tur kanske jag har lust att visa några Rutger licks jag har plankat!

Förresten!! Rutger håller workshop i Gbg kl 19 ...på...eh....den....det var en torsdag vet jag i af...ska ni med?? Jag ska lätt gå!

(gissar att det blir jag och en massa män 45+) ;-) och deras söner/döttrar möjligtvis!

Jag vill inte gå ensam..

Oj off topic..sorry!
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Prata Bas Stal Min Fritid skrev:Då ska vi prata om hur man kompar en sångerska och hur man får publiken att sluta börja prata under ett bassolo (obs! jazz)
!
Det där lät mycket spännande och intressant...

Jag tror att det finns både fakta och verklighetsförankring bakom denna lektionen :wink:
Användarvisningsbild
Boom
VIP medlem

Inlägg av Boom »

Prata Bas Stal Min Fritid skrev:Nästa håller jag i! Vi turas om, förstår ni....! Då ska vi prata om hur man kompar en sångerska och hur man får publiken att sluta börja prata under ett bassolo (obs! jazz)

;-)

Om ni har tur kanske jag har lust att visa några Rutger licks jag har plankat!

Förresten!! Rutger håller workshop i Gbg kl 19 ...på...eh....den....det var en torsdag vet jag i af...ska ni med?? Jag ska lätt gå!

(gissar att det blir jag och en massa män 45+) ;-) och deras söner/döttrar möjligtvis!

Jag vill inte gå ensam..

Oj off topic..sorry!
Jag vill gå med!! Du måste ringa (eller sms´a) och påminna mig om när workshopen är (du vet ju att jag har guldfiskminne). Sorry för OT.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

fieldflower skrev:
Samuel V skrev:
När du håller käften! ;)

;)
Joho!!!!

doh... :oops:
Skriv svar