Vilken basist är det mest synd om?
- Doningen
- Medlem+
Vilken basist är det mest synd om?
Alltså, vem av alla världens basister har det mest otacksamma uppdraget i sitt band? Vem får ut minst av sin förmåga eller är allmänt förbisedd?
Jag har tänkt på frågan eftersom jag har en självklar kandidat: Garry Tallent i E Street Band. Motiveringarna:
1. På Springsteens första två skivor är musiken oerhört varierad, det drar åt alla möjliga håll och spretar, och basen får utrymme att dra iväg och leka. Det är influenser av jazz, cirkusmusik, soul och en massa annat och Garry briljerar*. Det ändras markant från Born to Run, men ännu mer från Darkness on the Edge of Town. Därifrån är det väldigt mycket in i åttondelarna eller dansbandsgångarna och ställ dig längst bak på scenen, Bruce har ju solo!
2. Han spelar med tre, ibland fyra gitarrister (när fru Springsteen hänger på sig en akustisk). Bara en sån sak.
3. Den största försäljningssuccén för bandet, Born in the USA, är en diskantfest så det står härliga till. Basen är nästan helt borta i mixen och av Garrys härliga organiska ton från en Danelectro Longhorn från drygt ett årtionde tidigare återstår platt intet.
Finns det fler nominerade?
* Inte bara Garry, utan även Brucan själv briljerar eftersom han spelar grymt svängig bas på flera spår.
Jag har tänkt på frågan eftersom jag har en självklar kandidat: Garry Tallent i E Street Band. Motiveringarna:
1. På Springsteens första två skivor är musiken oerhört varierad, det drar åt alla möjliga håll och spretar, och basen får utrymme att dra iväg och leka. Det är influenser av jazz, cirkusmusik, soul och en massa annat och Garry briljerar*. Det ändras markant från Born to Run, men ännu mer från Darkness on the Edge of Town. Därifrån är det väldigt mycket in i åttondelarna eller dansbandsgångarna och ställ dig längst bak på scenen, Bruce har ju solo!
2. Han spelar med tre, ibland fyra gitarrister (när fru Springsteen hänger på sig en akustisk). Bara en sån sak.
3. Den största försäljningssuccén för bandet, Born in the USA, är en diskantfest så det står härliga till. Basen är nästan helt borta i mixen och av Garrys härliga organiska ton från en Danelectro Longhorn från drygt ett årtionde tidigare återstår platt intet.
Finns det fler nominerade?
* Inte bara Garry, utan även Brucan själv briljerar eftersom han spelar grymt svängig bas på flera spår.
- lill_frasse
- Medlem+
-
- Medlem
- Klopper
- Hedersmedlem
Kisen som lirar bas på Whitesnake:s Slide it in mm.
Hörs ju knappt alls.
Hörs ju knappt alls.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
-
- Medlem
- Nyasu
- Medlem+
- Kontakt:
Re: Vilken basist är det mest synd om?
Behöver jag påminna om att jag har en till saluDoningen skrev:Garrys härliga organiska ton från en Danelectro Longhorn från drygt ett årtionde tidigare återstår platt intet.

Nej, jag är högerkristen.
-
- Medlem+
- Noelredding
- Medlem++
Billy Cox är kung, men tycker the Experience lät mycket bättre och gjorde bättre musik när Noel var med.enor skrev:Jag vill slå ett slag för Billy Cox, som spelade med Hendrix under den tiden han var ovän med Noel Redding! Inte många känner till honom över huvud taget, trots att han spelar bra mycket mer inspirerat, svängigt och roligt än vad Noel nånsin lyckades göra.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Liten
- Hedersmedlem
- Doningen
- Medlem+
Att ta order från en spastisk affärsman och försöka hålla takten ihop med ett vandrande apotek, SAMTIDIGT som killen spelar basgångar som är skapade av jordens tråkigaste basist - ja, han är en strong contender!Liten skrev:Hahaha ni har alla så fel.. (lägger ner huvudet på vedkubben)
Killen längst bort i den här bilden..
(Vad som talar emot är att han borde veta vad han gav sig in på, det var ju inte världens minsta källarband han sökte jobb hos.)
-
- Medlem+
Liten skrev:Hahaha ni har alla så fel.. (lägger ner huvudet på vedkubben)
Synd och synd om, jag vet inte det... han lär ju tjäna en slant och få ha lite kul... Och kanske vara lite anonym i skuggan av de andra gubbarna...
Skönt att lira och tjäna stålar, plus att han slipper rigga basgrejjor och bära stärkare...

- Liten
- Hedersmedlem
Money rules..Doningen skrev:Att ta order från en spastisk affärsman och försöka hålla takten ihop med ett vandrande apotek, SAMTIDIGT som killen spelar basgångar som är skapade av jordens tråkigaste basist - ja, han är en strong contender!Liten skrev:Hahaha ni har alla så fel.. (lägger ner huvudet på vedkubben)
(Vad som talar emot är att han borde veta vad han gav sig in på, det var ju inte världens minsta källarband han sökte jobb hos.)

Synd dock.. Sveriges motsvarighet är kanske Ove Andersson som hankar runt med Ledin..

Nä.. det va nästan elakt sagt.. men bara nästan...
- Liten
- Hedersmedlem
Visst.. alla är olika..Dr_Blues skrev:Liten skrev:Hahaha ni har alla så fel.. (lägger ner huvudet på vedkubben)
Synd och synd om, jag vet inte det... han lär ju tjäna en slant och få ha lite kul... Och kanske vara lite anonym i skuggan av de andra gubbarna...
Skönt att lira och tjäna stålar, plus att han slipper rigga basgrejjor och bära stärkare...
- Gamba
- Medlem++
har ledin en basist?Liten skrev: Sveriges motsvarighet är kanske Ove Andersson som hankar runt med Ledin..
i så fall tycker jag väldigt väldigt synd om den
är det något slags samhällstjänst han gör
för något onämnbart brott som inte fanns
inskrivet i brottsbalken?
- knedy
- VIP medlem
Jag tycker också det är synd om honom om han måste bli kallad för "den".Gamba skrev:har ledin en basist?Liten skrev: Sveriges motsvarighet är kanske Ove Andersson som hankar runt med Ledin..

Officiell stormästare i EB-orden
- Tössberg
- Medlem++
Gitarrism?Gamba skrev:har ledin en basist?Liten skrev: Sveriges motsvarighet är kanske Ove Andersson som hankar runt med Ledin..
är det något slags samhällstjänst han gör
för något onämnbart brott som inte fanns
inskrivet i brottsbalken?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
- matt_deluxe
- Medlem+
- peter_s
- Medlem++
- Noelredding
- Medlem++