Skruvade på min P-bas och fick ett litet problem..
Stänghöjden är nu justerad så lågt det går men då sticker större delen av höjdjusteringsskruvarna upp ur sadlarna och gör det obekvämt att vila handen ovan på stallet vid plektrumspel (ja, jag är gitarrist egentligen )
En lösning är ju att shimma halsen men finns det någon annat alternativ?
Hade inte Hellboys hatobjekt Paul Guy någon artikel i Fuzz om just för höga stall skruvar? Har för mig att det handlade om gitarr iofs, men tekniken torde vara lika.
Har du ingen med metallsvarv i bekantskapskretsen?
Med en dylik torde saken kunna fixas i ett nafs!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Klopper skrev:Hade inte Hellboys hatobjekt Paul Guy någon artikel i Fuzz om just för höga stall skruvar? Har för mig att det handlade om gitarr iofs, men tekniken torde vara lika.
Paul Guy hatobjekt? Vad har jag nu missat? Fildelar han eller?
Klopper skrev:Hade inte Hellboys hatobjekt Paul Guy någon artikel i Fuzz om just för höga stall skruvar? Har för mig att det handlade om gitarr iofs, men tekniken torde vara lika.
Paul är om jag förstått saken rätt bla expert på att banda om 70-tals Stingray med lönnbräda. Han har förfinat tekniken på en av Hellboy's gamla basar...
Paul är om jag förstått saken rätt bla expert på att banda om 70-tals Stingray med lönnbräda. Han har förfinat tekniken på en av Hellboy's gamla basar...
Ouch! Tur att det bara var nåt gammalt skräp och inte en ny fin bas då
yohan skrev:Skruvade på min P-bas och fick ett litet problem..
Stänghöjden är nu justerad så lågt det går men då sticker större delen av höjdjusteringsskruvarna upp ur sadlarna och gör det obekvämt att vila handen ovan på stallet vid plektrumspel (ja, jag är gitarrist egentligen )
En lösning är ju att shimma halsen men finns det någon annat alternativ?
Jag råkade ut för precis samma problem med mitt nybygge och fick goda råd av BBQV, shimmsa halsen med en "kil" som går från 1mm - 0mm, då blir shimmsningen i stort sett osynlig men du får mycket utrymme att justera stränghöjden. Använda samma trä som i kroppen eller halsen och putsa fram en kil på en bandputs (akta fingrarna ).
Erfarenheten är att det låter riktigt bra då halsen har bra kontakt med kroppen. Funkade super!
/Gson
Moddad Yamaha RBX5 (MEC mickar)
Hemmabygge, Bandlös 5:a med kropp av hemmaväxt björk, Warmoth-hals och MEC Twinjazz mickar . Piccolo på G!