justera band

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

justera band

Inlägg av anli »

Rackarns vad duktig jag var i dag!
I går bestämde jag mig för att äntligen få ner stränghöjden på min skorrande P-bas (fixade sadeln med snabblim/bakpulver i fredags). Satt mig med tuschpennan och markerade de band som skorrade (dvs bandet framför det jag tryckte på).
I dag var jag ju pigg och nykter så det dags för attack, av med sträng och fram med filen. Filade på lite lagom på en höft.
På med strängen och nu kunde jag sänka strängarna så pass att jag måste vinkla halsen en aning då sadlarna har bottnat :-)
Sedan skall jag göra om manövern med den ny stränghöjden och eventuellt finjustera banden lite till.
Hur som helst, det är inte så knepigt som man kan tro!!

Som avsluten skall jag kröna banden, tycker dock det är svårt.
Man kanske skulle skaffa sig en specialfil för ändamålet?

När jag är helt klar, så blir det nog omlackning av lönnbrädan. Filen vill ju fara omkring i bland ;-)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Låter grymt! Har inte själv vågat ge mig på bandslipning, måste träna på en dålig bas först...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

basmartin skrev:Låter grymt! Har inte själv vågat ge mig på bandslipning, måste träna på en dålig bas först...
Visst tusan.
Jag skulle ju fixa dig en slipsten! :oops:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Klopper skrev:
basmartin skrev:Låter grymt! Har inte själv vågat ge mig på bandslipning, måste träna på en dålig bas först...
Visst tusan.
Jag skulle ju fixa dig en slipsten! :oops:
Slipsten?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Med en
Bild
och en
Bild
gick det som vinden att slipa och kröna banden på fortressen som jag vann. Enkelt och snyggt.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

vad är det för radie på slipklossarna... ser ju fan platta ut,
Men de där filarna skulle man ha!
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Jag fick lära mig slipa band den hårda vägen.
Plant slipbryne med två grovlekar och nålfilar för att kröna banden.
Bryne använder jag fortfarande fast det har numera fått en radie.
Köpte ett nytt på Clas O. Med det sög. Fanns inte en rak yta någonstans.
Skall ge mig ut på jag efter ett nytt.
Nålfilarna är däremot pensionerade till förmån för bandfilar.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar