Köpa stråke?
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Köpa stråke?
Har ju nyligen köpt en Stagg el-kontra, litens gamla. Sakta men säkert går det framåt. Sjukt kul är det i alla fall. I måndags var jag i Kramfors och tog en lektion av en kille som heter Pelle Norlander. Lärde mig väldigt mycket, så nu har jag en hel del att träna på.
Jag har blivit lite sugen på det där med stråke. Men vad ska man köpa?
Det är en 3/4 bas jag har. Fransk stråke tyckte Pelle att jag skulle köpa. Vad ska man köpa, och var? Hur är det med harts?
Det är en 3/4 bas jag har. Fransk stråke tyckte Pelle att jag skulle köpa. Vad ska man köpa, och var? Hur är det med harts?
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
-
- Medlem+++
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Finns ett par trådar som avhandlar detta, eftersom det inte skrivs så mycket här, så har du inte så mycket att kolla igenom innan du hittar rätt trådarthe_great_alfonzo skrev:Lite halvOT, men hur pass Kontraigt låter den?

Det låter kontralikt. Det låter ju inte som en akustisk kontra, men har en snarlik karraktär. Å andra sidan låter den ju inte som en bandlös el-bas.
El-kontror ska ses som ett eget instrument, de kan inte ersätta en akustisk kontra, men en akustisk kontra kan ju inte ersätta en el-kontra heller.
Den är väldigt kul att spela på, och man får väldigt mycket instrument för pengarna. Kostar typ 4.5k hos tysken.
- basmartin
- Medlem+++
+1Janne skrev:En billig kolfiberstråke kan väl vara vettigt till att börja med, finns väl på thomann för ca 1000-lappen om jag kommer ihåg rätt? Harts ska du se till att få avsett för kontrabas, en del affärer har inte koll på skillnaden mellan harts för olika stråkinstrument.
Köp ngt billigt som funkar.
Tysk eller fransk stråke spelar ingen roll, välj det du tycker verkar smidigast och bäst för dig.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jan Hellman
- VIP medlem
http://fiolaffaren.jetshop.se/default.a ... 277-1.aspx
Ett alternativ.....
Fiolaffären har även dyrare stråkar på hyllan. Kliver man upp till det dubbla i prisfår man en helt ok stråke om man satsar på kolfiber eller grafit. En trästråke i dom prisklasserna är inte alls lika bra. Sen går den ju alltid att tagla om. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg VAR hästarna skulle bo någonstans men det bästa taglet kommer från hanhästar någonstans i något högland som jag glömt bort. Honhästar har ingen snopp så dom pinkar på svansen och då blir det inte bra. Frätskador.
Jag har träffat ett flertal riktigt etablerade stråkmusikanter senaste året som nu för tiden kör med ganska billiga grafit/kolfiber stråkar istället för 45.000:- trästråkar. Det viktiga är spänsten och balansen i stråken. Taglet är också viktigt men det går ju att tagla om. Vilket man ju också gör lite då och då.....
//J
Ett alternativ.....
Fiolaffären har även dyrare stråkar på hyllan. Kliver man upp till det dubbla i prisfår man en helt ok stråke om man satsar på kolfiber eller grafit. En trästråke i dom prisklasserna är inte alls lika bra. Sen går den ju alltid att tagla om. Nu kommer jag tyvärr inte ihåg VAR hästarna skulle bo någonstans men det bästa taglet kommer från hanhästar någonstans i något högland som jag glömt bort. Honhästar har ingen snopp så dom pinkar på svansen och då blir det inte bra. Frätskador.
Jag har träffat ett flertal riktigt etablerade stråkmusikanter senaste året som nu för tiden kör med ganska billiga grafit/kolfiber stråkar istället för 45.000:- trästråkar. Det viktiga är spänsten och balansen i stråken. Taglet är också viktigt men det går ju att tagla om. Vilket man ju också gör lite då och då.....
//J
- Bontracasso
- Medlem
Re: Köpa stråke?
Jag har järnkoll, provspelning, stråkar i alla prislägen och PB-rabatt. Kan det bli bättre?Nick skrev:Har ju nyligen köpt en Stagg el-kontra, litens gamla. Sakta men säkert går det framåt. Sjukt kul är det i alla fall. I måndags var jag i Kramfors och tog en lektion av en kille som heter Pelle Norlander. Lärde mig väldigt mycket, så nu har jag en hel del att träna på.
Hör av dej vetja!
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Re: Köpa stråke?
Vill du ha pm, eller har ska jag skicka till någon jobbmail?Bontracasso skrev:Jag har järnkoll, provspelning, stråkar i alla prislägen och PB-rabatt. Kan det bli bättre?Nick skrev:Har ju nyligen köpt en Stagg el-kontra, litens gamla. Sakta men säkert går det framåt. Sjukt kul är det i alla fall. I måndags var jag i Kramfors och tog en lektion av en kille som heter Pelle Norlander. Lärde mig väldigt mycket, så nu har jag en hel del att träna på.
Hör av dej vetja!
- Bontracasso
- Medlem
pm är ok.
annars kontakt@bontracasso.se
eller tel på hemsidans kontaktflik http://www.bontracasso.se
annars kontakt@bontracasso.se
eller tel på hemsidans kontaktflik http://www.bontracasso.se
- Bontracasso
- Medlem
Tagel från Tibet är bra !Hellboy skrev:http://fiolaffaren.jetshop.se/default.a ... 277-1.aspx
Ett alternativ.....
//J
Jag är inte helt säker att jag håller med generellt. Här är vi inne på tycke och smak men framför allt ...Vem som tillverkar Kolfiberstråken....och vem som bygger trästråken!!
I segmentet upp till 5-6000:- får man se upp!!
Glöm inte att det är en slags plast vi snackar om. Detta har gjort att girigheten än en gång har slagit klorna i vissa tillverkare.
(Billigt, massproduktion, taskig eller ingen kvalitetskontroll ...du vet vad jag menar) Det har inneburit att det som alltid dyker upp märken som faktiskt inte är bra som nybörjarstråke. Det är egentligen knasigt eftersom det är när du börjar spela som du VERKLIGEN behöver en stråke med bra balans och det viktigaste är att den har den balans som du gillar. Vissa gillar tyngre spets, andra lätt. Mitt tips är: Prova flera och vänta hellre om du inte har råd !!!
- dolmlund
- Medlem
[/quote]
Mitt tips är: Prova flera och vänta hellre om du inte har råd !!![/quote]
Håller med till fullo!
Det är faktiskt en djäkla skillnad på stråke och stråke. Till att börja med: tysk eller fransk? Personligen föredrar jag tysk, allra mest på grund av ergonomin. Blir man riktigt biten och börjar öva på allvar så blir det lätt problem med den franska. Det mesta av stråkens vikt ligger och vilar på pekfingret på ett sätt som kan leda problem, särskilt när man kombinerar det med pizz-spel. För mig var det en befrielse att byta till tysk fattning. Ok, det är lite knixigare med finliret när man kör tyskt (ett uttalande som kan leda till en del muntra kommentarer...). Kontrollen över dynamik, strängväxlingar och tonbildning är inte lika självklar. Efter ett tag blir man dock vän med den tyska, och då upplever man nog med skillnaden som så stor.
För det andra: priset.
Jag tycker personligen inte att det är någon större vits att köpa en skit-stråke för sjuhundra spänn om man tänker sig att man skall ge stråkspelandet en chans. Det är milsvid skillnad på billiga skolstråkar och lite dyrare semi-proffessionella stråkar. Det handlar framförallt om greppet på strängen och känslan av att kunna kontrollera stråken. Dessutom är det inte så hopplöst att få igen pengarna på en vettig stråke om man skulle tröttna på hela grejen.
Ta kontakt med någon som har lite koll, och snåla inte i onödan!
Harts är också en grej som är lätt att slarva med. Jag vet faktiskt flera basister som är så kräsna att de kokar ihop sitt eget... Det är väl kanske att ta i, men det är faktiskt ganska stor skillnad på olika hartser. Det allra viktigaste är att det är någorlunda färskt, och inte för hårt.
Jaja... alla dessa områden är ju sådana som folk har alla möjliga uppfattningar om. Nu har jag delat med mig av mina, och det är inget som jag skulle hävda är sanningen, men det är så jag ser det...
Lycka till!
Mitt tips är: Prova flera och vänta hellre om du inte har råd !!![/quote]
Håller med till fullo!
Det är faktiskt en djäkla skillnad på stråke och stråke. Till att börja med: tysk eller fransk? Personligen föredrar jag tysk, allra mest på grund av ergonomin. Blir man riktigt biten och börjar öva på allvar så blir det lätt problem med den franska. Det mesta av stråkens vikt ligger och vilar på pekfingret på ett sätt som kan leda problem, särskilt när man kombinerar det med pizz-spel. För mig var det en befrielse att byta till tysk fattning. Ok, det är lite knixigare med finliret när man kör tyskt (ett uttalande som kan leda till en del muntra kommentarer...). Kontrollen över dynamik, strängväxlingar och tonbildning är inte lika självklar. Efter ett tag blir man dock vän med den tyska, och då upplever man nog med skillnaden som så stor.
För det andra: priset.
Jag tycker personligen inte att det är någon större vits att köpa en skit-stråke för sjuhundra spänn om man tänker sig att man skall ge stråkspelandet en chans. Det är milsvid skillnad på billiga skolstråkar och lite dyrare semi-proffessionella stråkar. Det handlar framförallt om greppet på strängen och känslan av att kunna kontrollera stråken. Dessutom är det inte så hopplöst att få igen pengarna på en vettig stråke om man skulle tröttna på hela grejen.
Ta kontakt med någon som har lite koll, och snåla inte i onödan!
Harts är också en grej som är lätt att slarva med. Jag vet faktiskt flera basister som är så kräsna att de kokar ihop sitt eget... Det är väl kanske att ta i, men det är faktiskt ganska stor skillnad på olika hartser. Det allra viktigaste är att det är någorlunda färskt, och inte för hårt.
Jaja... alla dessa områden är ju sådana som folk har alla möjliga uppfattningar om. Nu har jag delat med mig av mina, och det är inget som jag skulle hävda är sanningen, men det är så jag ser det...
Lycka till!
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
-
- Medlem+++
Finlir med tysk stråke:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wIqBtKJ2T_M[/youtube]
Finare än så blir det nog inte!
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wIqBtKJ2T_M[/youtube]
Finare än så blir det nog inte!