basmartin skrev:
Hehe, jo. Men jag får onekligen mer för pengarna om jag köper en Tobias-bas för 10000:- än en Ikea-soffa för 5000:-. Pengarna för soffan måste jag betala skatt o jävelskap(soc.avgifter) så soffjäveln blir ju lika dyr som tobias-basen... Plus att man gör värdeminskningsavdrag på basen så efter 5 år så har jag fått tillbaka pengarna jag lagt ut för basen. Men pengarna för soffan får jag aldrig tillbaka... Såvida jag inte tar den på firman också. Som kontorsmöbel....
prunier skrev:Enligt ”bas köp och sälj logik” kan man mycket väl sälja en bas för 2 000 och köpa en för 10 000 för pengarna enligt devisen ”säljer man en får man köpa en”
Om den motsatta situationen uppstår att man säljer en för 10 000 får man köpa 5 basar á 2 000 om man vill enligt devisen ”det är rimligt att pengar man får för sin bas används till att köpa bas för”
Jag är helt med dig. Ska sälja en bas för 5500:- nu och köpa en för 10000:-. Logiskt och bra.
Det värsta är ju att de har så bra koll på både antalet basar och pengarna som rullar ut...
Jo, men jag har ju egen firma, så instrument köper jag för bruttopengar. Och instrument för under 5000+moms får man dra av på ett år... Och där ungefär slutar min fästmö att förstå vad jag pratar om så att för mig är det lungt.