MXR El Grande Bass Fuzz

Prata om effekter och pedaler
gäst

Inlägg av gäst »

straightedge79 skrev:Hur låter pedalen om den rena signalen man blandar fuzzen med inte är så ren? Alltså lite distad...
Vet inte, har inte provat. Du menar att du skulle lägga en distpedal innan fuzzen i kedjan? Det behövs inte...
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Johannes skrev:Vet inte, har inte provat. Du menar att du skulle lägga en distpedal innan fuzzen i kedjan? Det behövs inte...
Menade om du kör med lite fin dist från Mesan samtidigt som El Granden.
Blir overkill på många fuzzar om man inte har en "ren" signal.
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
gäst

Inlägg av gäst »

straightedge79 skrev:
Johannes skrev:Vet inte, har inte provat. Du menar att du skulle lägga en distpedal innan fuzzen i kedjan? Det behövs inte...
Vet ej, inte testat.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

straightedge79 skrev:
Signalen är väl ändå ren även om du distar i försteget!? :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

blackparkas skrev:Signalen är väl ändå ren även om du distar i försteget!? :D
Du fattar vad jag menar så bråka inte! ;)
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Nu förväntar jag mig inte att Johannes kommer att svara här då han verkar vara mer långsint än mig, men:

Ni som äger El Grande Fuzz:en och har haft den ett tag.
Vad tycker ni om den?
Har ju en Pickled Pie Hella Fuzz som jag trivs utmärkt med men den här är ju så snygg... :(
Hella Fuzz:en är inte direkt skitsnygg, och skulle de här pedalerna låta ungefär lika gött så kanske det vore idé att byta.

Hur är Granden med rejält med botten, förvsinner mid:en och man försvinner ur ljudbilden som det blir på en del andra Fuzz-pedaler?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

blackparkas skrev:Nu förväntar jag mig inte att Johannes kommer att svara här då han verkar vara mer långsint än mig, men:

Ni som äger El Grande Fuzz:en och har haft den ett tag.
Vad tycker ni om den?
Har ju en Pickled Pie Hella Fuzz som jag trivs utmärkt med men den här är ju så snygg... :(
Hella Fuzz:en är inte direkt skitsnygg, och skulle de här pedalerna låta ungefär lika gött så kanske det vore idé att byta.

Hur är Granden med rejält med botten, förvsinner mid:en och man försvinner ur ljudbilden som det blir på en del andra Fuzz-pedaler?
Jag återkommer längre fram då jag fått testa den lite mer och framförallt på min egen låda. Har ju bara kört med den på repet ikväll så jag har inte hunnit trimma in den riktigt. Den har ju en switch under skalet med en tillhörande trimpot som jag vill mecka med lite. Även tonkontrollen kan nog vara användbar för att komma fram mer. Men ja, måste testa lite mer innan jag kan ge ngn matnyttig info...
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Om jag haft en rörstärkare så hade jag haft en sån där som varit på nästan hela tiden.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Jag är ju på jakt efter distsound så den ska jag kolla upp :)
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

blackparkas skrev:Hur är Granden med rejält med botten, förvsinner mid:en och man försvinner ur ljudbilden som det blir på en del andra Fuzz-pedaler?
Granden är ju baserad på ett fuzzface, som ju har en ganska rak frekvensåtergivning, till skillnad från till exempel en big muff, eller guyatone's the fuzz som ju båda har ett ganska extremt urgröpt mellanregister.
Jag har alltid haft en kass prylbudget, men det hindrar en ju inte från att fönstershoppa och göra research. :P
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Skriv svar