Kommentar från Sven Lindvall
- bakombasistensbas
- Medlem
Kommentar från Sven Lindvall
Hej på er,
Vad kul att läsa lite "inside information". Känner mej hedrad men också lite tjuvaktig, ungefär som ifall man skulle läsa någon annans dagbok. Men det ligger ju här på webben för allmänt beskådan så jag har inte speciellt dåligt samvete. Jag håller med SamuelV, jag spelar inte alltid så himla bra. Det har delvis att göra med en kris i mitt musikantskap för 8-9 år sedan (jag nämnde detta i mitt snack på pratabasträffen). Jag hade en del roliga gigs då också, men på en del gigs fann jag mej själv försöka att vara "proffsig" och ge mina uppdragsgivare "valuta för pengarna". Försökte vakta mitt spel så att det blev oantastbart. Detta är kanske den vanligaste fällan man som musiker hamnar i efter några års "proffsande". Det blev erbarmerligt deprimerande. Jag bestämde mej för att skita i allt och bara gå på lust och spelglädje. Sedan gick jag vidare på detta spår ett par år senare genom att totalt avskaffa felspelningar. Det finns inget som är "fel" eller "otajt" längre i mitt musikaliska universum. Det finns ackordsfrämmande toner och fraser, ometriska toner och fraser som inte spelar samtidigt med de andra i ensembeln, men jag vägrar att kalla detta för felspelningar. Hur illa det än låter får jag inte längre "felspelningssvettningar", utan jag bara konstaterar att det låter förjävligt och försöker hitta in i musiken igen.
Jag kan inte säga att jag blivit en mycket bättre musiker av denna inställning, men jag har definitivt roligare! Men jag är ojämnare som musikant, ibland tycker jag det blir ganska kasst men jag når också höjder som jag inte varit i närheten av innan. Det är ingen approach jag rekommenderar någon som inte redan har ett grundmurat gott självförtroende, det gör fortfarande ont att höra inspelningar där man tycker att man spelar som en kratta, men detta är ett steg i min musikaliska utveckling (inveckling, haha) som jag behövde ta. Det är ingen "final approach", jag fortsätter att jobba på och Gud allena vet var det slutar. Jag tänker peaka när jag är 70 så än har jag några år på mej. Sedan skulle jag kunna vara brorsa med Jesus, Elvis och JacoPastorius påengång - det spelar ingen roll, om du inte är grym ringer dom dej inte igen, det fattar väl vemsomhelst?? Så dom som ringer igen är sköna, dynamiska artister som inte är anala perfektionister utan hajjar det här och också funkar såhär. Och de tävlingsinriktade prestigefulla artisterna ringer inte mej längre, det finns andra basister som passar bättre ihop med dom än jag.
Så ligger det till i mitt lilla universum. Kom gärna med kommentarer och käfta emot, vi kanske alla kan lära oss att förhålla sej till musik genom att snacka om sånnahära flummiga grejor, vad tror ni?
Eder lugubra kollega i cyberrymden
Sven Lindvall
Vad kul att läsa lite "inside information". Känner mej hedrad men också lite tjuvaktig, ungefär som ifall man skulle läsa någon annans dagbok. Men det ligger ju här på webben för allmänt beskådan så jag har inte speciellt dåligt samvete. Jag håller med SamuelV, jag spelar inte alltid så himla bra. Det har delvis att göra med en kris i mitt musikantskap för 8-9 år sedan (jag nämnde detta i mitt snack på pratabasträffen). Jag hade en del roliga gigs då också, men på en del gigs fann jag mej själv försöka att vara "proffsig" och ge mina uppdragsgivare "valuta för pengarna". Försökte vakta mitt spel så att det blev oantastbart. Detta är kanske den vanligaste fällan man som musiker hamnar i efter några års "proffsande". Det blev erbarmerligt deprimerande. Jag bestämde mej för att skita i allt och bara gå på lust och spelglädje. Sedan gick jag vidare på detta spår ett par år senare genom att totalt avskaffa felspelningar. Det finns inget som är "fel" eller "otajt" längre i mitt musikaliska universum. Det finns ackordsfrämmande toner och fraser, ometriska toner och fraser som inte spelar samtidigt med de andra i ensembeln, men jag vägrar att kalla detta för felspelningar. Hur illa det än låter får jag inte längre "felspelningssvettningar", utan jag bara konstaterar att det låter förjävligt och försöker hitta in i musiken igen.
Jag kan inte säga att jag blivit en mycket bättre musiker av denna inställning, men jag har definitivt roligare! Men jag är ojämnare som musikant, ibland tycker jag det blir ganska kasst men jag når också höjder som jag inte varit i närheten av innan. Det är ingen approach jag rekommenderar någon som inte redan har ett grundmurat gott självförtroende, det gör fortfarande ont att höra inspelningar där man tycker att man spelar som en kratta, men detta är ett steg i min musikaliska utveckling (inveckling, haha) som jag behövde ta. Det är ingen "final approach", jag fortsätter att jobba på och Gud allena vet var det slutar. Jag tänker peaka när jag är 70 så än har jag några år på mej. Sedan skulle jag kunna vara brorsa med Jesus, Elvis och JacoPastorius påengång - det spelar ingen roll, om du inte är grym ringer dom dej inte igen, det fattar väl vemsomhelst?? Så dom som ringer igen är sköna, dynamiska artister som inte är anala perfektionister utan hajjar det här och också funkar såhär. Och de tävlingsinriktade prestigefulla artisterna ringer inte mej längre, det finns andra basister som passar bättre ihop med dom än jag.
Så ligger det till i mitt lilla universum. Kom gärna med kommentarer och käfta emot, vi kanske alla kan lära oss att förhålla sej till musik genom att snacka om sånnahära flummiga grejor, vad tror ni?
Eder lugubra kollega i cyberrymden
Sven Lindvall
- Liten
- Hedersmedlem
-
- Kontot är inaktiverat
Hej Sven.
Jag har noterat att vi var ganska många på träffen i Glanshammar som blivit inspirerade av ditt lätt buddistiska beslut att sluta spela fel.
Jag tror det öppnade upp en lite ny tankevärd för många av oss.
Det har refererats till "jag har slutat spela fel" både i ett antal trådar här på forumet OCH ute i verkliga livet när vi träffas där också, så nog gjorde det avtryck alltid.
Kul att se dig här, välkommen.
Jag har noterat att vi var ganska många på träffen i Glanshammar som blivit inspirerade av ditt lätt buddistiska beslut att sluta spela fel.
Jag tror det öppnade upp en lite ny tankevärd för många av oss.
Det har refererats till "jag har slutat spela fel" både i ett antal trådar här på forumet OCH ute i verkliga livet när vi träffas där också, så nog gjorde det avtryck alltid.
Kul att se dig här, välkommen.
- blackparkas
- Medlem++++
Gött Sven!
Välkommen till forumet!
Även jag hör till de som tyckte ditt föredrag, eller samtal eller vad man ska säga, på träffen i Glanshammar, var väldigt bra och inspirerande.
Jag har helt kört in på linjen att försöka sluta spela fel efter det faktiskt, vem bryr sig egentligen om man råkar slinta med fingret ibland, bara man är tillbaka på banan någorlunda snart och bidrar till musiken.
Det är svårt att tänka ifrån den frustration det kan bli när man trots att man är inrepad ändå får minnesluckor, men jag gör mitt bästa. (Både på att vara inrepad förstås och att spela "annorlunda" istället för fel)
Gött mos!
Trevlig sommar!
Välkommen till forumet!
Även jag hör till de som tyckte ditt föredrag, eller samtal eller vad man ska säga, på träffen i Glanshammar, var väldigt bra och inspirerande.
Jag har helt kört in på linjen att försöka sluta spela fel efter det faktiskt, vem bryr sig egentligen om man råkar slinta med fingret ibland, bara man är tillbaka på banan någorlunda snart och bidrar till musiken.
Det är svårt att tänka ifrån den frustration det kan bli när man trots att man är inrepad ändå får minnesluckor, men jag gör mitt bästa. (Både på att vara inrepad förstås och att spela "annorlunda" istället för fel)
Gött mos!
Trevlig sommar!
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- hosse
- Medlem+++
+1Matte skrev:Kunde inte ha sagt det bättre själv.Liten skrev:Tackar igen för föredraget på träffen!
Inspirerande!!
Kul att du dök upp här inne!
så:
+1

för övrigt så gillar ditt nick, Sven

www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
-
- Medlem+++
-
- Medlem+++
- bakombasistensbas
- Medlem
Backlund skrev:Hejsan herr Lindvall, kul att du reggat dig!Jag gillar ditt sätt att tänka.
Lirade som förband när du spelade med Eva Eastwood i Svärdsjö för några månader sedan och jag gillade det jag hörde!
Ha! Tjenare, ja dej kommer jag ihåg. Och vilket grymt ställe vi spelade på! Mitt ute i ingenstans och underbar publik. Gillade logehänget också med vevgrammofonen.
- bakombasistensbas
- Medlem
blackparkas skrev: Det är svårt att tänka ifrån den frustration det kan bli när man trots att man är inrepad ändå får minnesluckor, men jag gör mitt bästa. (Både på att vara inrepad förstås och att spela "annorlunda" istället för fel)
Ja, shit det kan jag tänka mej. För min del blev det snarare en konsekvens av insikten att alla toner och takter är "möjligheter som låter mer eller mindre bra". Jag har aldrig försökt att "tänka ifrån", det hände naturligt när jag fattade. Hajjaru?? Svårt men kul att försöka förklara.
- bakombasistensbas
- Medlem
- macahan
- Medlem+++
- bakombasistensbas
- Medlem
macahan skrev:Välkommen hit..
får jag fråga en fråga angående inspelning med AKG D112?
Hur i helsicke får du bra ljud med den? Jag baserar självklart frågan på studios inspelningsspecial.
Själv tycker jag du spelar asbra även om jag missade glanshammar iår.
D112:an låter kanske inte sådär hifi-snyggt men den har en sjysst, lätt skitig mid och punch i tonen. Prova att skruva på lite mer diskant på förstärkaren än vad som låter bra i rummet. Sedan brukar jag få peta på lite extra bas på mikpreampen om jag inte minns fel, det var ett tag sedan jag spelade in på en D112:a.
Men sedan kan det ju vara så att den karaktären inte passar ditt sound, då är det inget annat att göra än att prova en annan mick.
- macahan
- Medlem+++
tack för inputen, jag får vräkigt med bas så där är inte problemet.. det är nog snarare diskanthistorien.. det ska jag definitivt prova nästa gång.. fast det kan vara ampeg 8x10:an som slätar ut midden till mer hängmatta än vad jag hade tänkt.. det blir till att testa ett annat element nästa gång iallafall..bakombasistensbas skrev:macahan skrev:Välkommen hit..
Hur i helsicke får du bra ljud med den? Jag baserar självklart frågan på studios inspelningsspecial.
D112:an låter kanske inte sådär hifi-snyggt men den har en sjysst, lätt skitig mid och punch i tonen. Prova att skruva på lite mer diskant på förstärkaren än vad som låter bra i rummet. Sedan brukar jag få peta på lite extra bas på mikpreampen om jag inte minns fel, det var ett tag sedan jag spelade in på en D112:a.
Men sedan kan det ju vara så att den karaktären inte passar ditt sound, då är det inget annat att göra än att prova en annan mick.

- kanifflesmannen
- Medlem+
Kul att du har anslutit dig till gänget! 
Har tänkt mycket jag med på det du sa om att inte spela fel, bara annorlunda. Givetvis så har man ju ambitionen att spela så bra och rätt det bara går men blir det en "annan ton" så är inte det hela världen bara man har kul när man spelar.

Har tänkt mycket jag med på det du sa om att inte spela fel, bara annorlunda. Givetvis så har man ju ambitionen att spela så bra och rätt det bara går men blir det en "annan ton" så är inte det hela världen bara man har kul när man spelar.
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212
http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem++
-
- Kontot är inaktiverat
Men för tusan pojk...det är klarlack över autograf som gäller...annars försvinner den ju jättesnabbtIndigo skrev:Vad roligt att du har registrerat dig! Jag får också ta och (återigen) tacka för en intressant och inspirerande föreläsning på träffen. Tyvärr har jag svettats på basen så din autograf har försvunnit lite, du får bättra på den om vi ses igen

-
- Medlem++
Man lär av sina misstag =)Roland skrev:Men för tusan pojk...det är klarlack över autograf som gäller...annars försvinner den ju jättesnabbtIndigo skrev:Vad roligt att du har registrerat dig! Jag får också ta och (återigen) tacka för en intressant och inspirerande föreläsning på träffen. Tyvärr har jag svettats på basen så din autograf har försvunnit lite, du får bättra på den om vi ses igen
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
-
- Medlem+
Jag passar också på att tacka för de kloka orden här och de jag hörde i Glanshammar!
"Felsvettningar" är något jag upplevt i min "ungdom" och det har aldrig kommit något gott ur det!
Nu har jag lyckligtsvis kommit ur denna onda tankebana och mitt basspel har förbättras avsevärt, ett lugn i själen utan prestige gör musikern bättre!
Hellre några lustiga toner än ångest i kropp och själ!!!
Kul att du funnit hit och jag tror att de flesta inser vilken resurs du är när det gäller erfarenhet inte bara spelmässigt utan även i rollen som musiker, då det gäller att sammarbeta med andra musiker... Plus mycket mer...
"Felsvettningar" är något jag upplevt i min "ungdom" och det har aldrig kommit något gott ur det!
Nu har jag lyckligtsvis kommit ur denna onda tankebana och mitt basspel har förbättras avsevärt, ett lugn i själen utan prestige gör musikern bättre!
Hellre några lustiga toner än ångest i kropp och själ!!!
Kul att du funnit hit och jag tror att de flesta inser vilken resurs du är när det gäller erfarenhet inte bara spelmässigt utan även i rollen som musiker, då det gäller att sammarbeta med andra musiker... Plus mycket mer...
- Evilbiker
- Medlem++
- bakombasistensbas
- Medlem
macahan skrev:tack för inputen, jag får vräkigt med bas så där är inte problemet.. det är nog snarare diskanthistorien.. det ska jag definitivt prova nästa gång.. fast det kan vara ampeg 8x10:an som slätar ut midden till mer hängmatta än vad jag hade tänkt.. det blir till att testa ett annat element nästa gång iallafall..bakombasistensbas skrev:macahan skrev:Välkommen hit..
Jag tycker det är svårt att micka upp 8x10or i allmänhet, men en D112:a bör ju vara ett sjysst mickval för en sån låda, hmm. Prova att skruva hejvilt på eq:n på förstärkaren, en massa mid å diskant, det kan låta hur sjukt somhelst i rummet, bara det blir fint i kontrollrummet. Prova också att inte spela så starkt på förstärkaren
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
Ja det är intressant med felspelningar. På det sättet har vi ju faktiskt valt ett rätt tacksamt instrument. Förut skämdes jag otroligt och bad om ursäkt till mina medmusikanter om jag hade strulat till det, oftast för att mötas av oförstående blickar och "jag hörde inte att du spelade fel". Och hur många i publiken (förutom de som är basister) bryr sig egentligen?
Det är bara att skratta och spela vidare.
Ja och välkommen förresten! Det är alltid roligt att få höra anekdoter från musiker som spelat mycket. Det tog inte alltför länge innan spelningen på Live Aid (eller vad det nu var) du berättade om där varken du eller sångaren hade medhörning dök upp som youtubelänk här inne efter träffen!
Det är bara att skratta och spela vidare.

Ja och välkommen förresten! Det är alltid roligt att få höra anekdoter från musiker som spelat mycket. Det tog inte alltför länge innan spelningen på Live Aid (eller vad det nu var) du berättade om där varken du eller sångaren hade medhörning dök upp som youtubelänk här inne efter träffen!

- BBQV
- Forumvärd
- blackparkas
- Medlem++++
Ja... ni smög iväg där till basbrännbollen rätt så obemärkt kan jag tycka, jag hajade åtminstone inte att ni startat, och inte heller vart ni tog vägen....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215