Dubbla dragstänger???

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Dubbla dragstänger???

Inlägg av Cuba »

Vad är vitsen med det egentligen? Ska man alltid dra dom lika mycket? Finns det möjlighet att tvista halsen om man drar olika hårt?

Jag behöver få till lite mer banan på halden på nya basen och den har 2 stänger.

Bild
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

En vits är ju att kunna åtgärda ifall halsen vrider sig. Breda halsar brukar ha dubbla dragstänger. Om halsen är plan så skruva lika mycket i båda bultarna och ser vad som händer. Justera så att bägge sidor är lika böjda.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

basmartin skrev:En vits är ju att kunna åtgärda ifall halsen vrider sig. Breda halsar brukar ha dubbla dragstänger. Om halsen är plan så skruva lika mycket i båda bultarna och ser vad som händer. Justera så att bägge sidor är lika böjda.
+1
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Re: Dubbla dragstänger???

Inlägg av broder blues »

Cuba skrev:Vad är vitsen med det egentligen? Ska man alltid dra dom lika mycket? Finns det möjlighet att tvista halsen om man drar olika hårt?

Jag behöver få till lite mer banan på halden på nya basen och den har 2 stänger.

Bild
Hade du köpt en fender så hade du inte haft d problemet nu :lol:
(bara skoja, men nån skulle säkert förekommit mig annars)

Annars ser den ju rätt fräck ut den där grodan.
Lite för modern för mig, men fräck.
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

jävligt snygg bas det där. :)
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Zon Sonus Special skrev:jävligt snygg bas det där. :)
Danke!

Den skramlar dock hejdlöst. Halsen har näst intill bakåtböj. Får hem Mazycyzc strängar från marcbass på tisdag så då spänner jag på henne med dom och justerar alla dragstänger .. ska bli mumma!
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Cuba skrev:
Danke!

Den skramlar dock hejdlöst. Halsen har näst intill bakåtböj. Får hem Mazycyzc strängar från marcbass på tisdag så då spänner jag på henne med dom och justerar alla dragstänger .. ska bli mumma!
Varför vänta så länge? Man brukar ju förorda en mindre justering varje dag i ett par dat istället för allt på en gång.
På'n bara! :idea:

Det är verkligen läcker... :D
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

BB3000S skrev:
Cuba skrev:
Danke!

Varför vänta så länge? Man brukar ju förorda en mindre justering varje dag i ett par dat istället för allt på en gång.
På'n bara! :idea:

Det är verkligen läcker... :D
Jag vet inte vad det är för strängar på den. Jag vill sätta på rätt strängar innan jag skruvar bort mig... igen.

Sen upptäckte jag att det är tummått på stångskallen. Blir inköp av ett set tumm-insex på måndag, såvida inte warwicks drakstångsmejsel funkar.
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Re: Dubbla dragstänger???

Inlägg av Bastappe »

Cuba skrev:Vad är vitsen med det egentligen? Ska man alltid dra dom lika mycket? Finns det möjlighet att tvista halsen om man drar olika hårt?

Bild
Du ska släppa på dragstängerna om du vill ha mer böj.
Nu när du har dubbla dragstänger så finns det ju möjlighet till precisionsinställning av halsen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
MALA
Distributör

Inlägg av MALA »

Det sitter engelska dragstänger i som är gängade åt "fel" håll. Du spänner (rätar ut) motsols och släpper medsols
Lighthouse basar www.lighthouse-bass.se
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

MALA skrev:Det sitter engelska dragstänger i som är gängade åt "fel" håll. Du spänner (rätar ut) motsols och släpper medsols
alltid tyckt att engelsmän är helt felvridna. ;)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Peavey Dude
Medlem++

Inlägg av Peavey Dude »

Cuba skrev:
Danke!

:shock: :lol:
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Zon Sonus Special skrev:
Cuba skrev:
Danke!

Det blev mumma! Ett knyck till så är hon perfekt.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

Cuba skrev:
Zon Sonus Special skrev:
Cuba skrev:
Danke!

Det blev mumma! Ett knyck till så är hon perfekt.
Vem? :shock:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar