Förslag på strängar till elkontra?

Diskussioner om kontrabasar
Skriv svar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Förslag på strängar till elkontra?

Inlägg av MatsD »

Jag har precis köpt mig en elkontra, en NS Wav närmare bestämt. Jag har absolut noll (0) erfarenhet av att lira kontra och tycker elkontra känns som ett bra sätt att närma mig intrumentet från elbashållet.

Jag inser förstås att en elkontra inte kan låta riktigt så där strävt träigt och fint som en akustisk kontra, det blir med nödvändighet lite klinsikt med elkontra men jag tänker ändå att strängvalet borde kunna påverka en del. Strängarna som sitter på nu (vars fabrikat är obekant för mig) är nån form av flats (förstås) men de känns som de antingen är i nylon eller överdragna med nåt, typ som Elixir-strängar (coated). Intrycket är att mellanregistret blir lite väl livlöst och platt liksom och även om en del av det förstås får tillskrivas piezo-tekniken så misstänker jag att man med strängvalet ändå kan påverka detta i någon mån.

Jag undrar därför om någon har förslag på val av strängar som kan ge min elkontra lite mer liv och kropp i mellanregistret (gärna utan att jag behöver ruinera mig). Sedan är jag helt rudis på vilken slags strängar det är till en sån här men jag antar att det är vanliga akustiska 3/4-kontrasträngar, rätta mig om jag har fel.

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den sön 28 jun 2009, 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Janne

Inlägg av Janne »

Jag har bara köpt kontrasträngar en (1) gång så jag är ju inte största experten på forat. Blev ändå nöjd med mina D'Addario Hybrid, ville ju ha strängar som funkar för både pizz och stråke. Dom köpte jag då alltså till vanlig kontrabas. Kanske pizzicato-varianten kan vara nåt för dig? http://www.thestringzone.co.uk/system/i ... /hp610.jpg
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Där sa du nåt som jag inte heller tänkt på - det är alltså olika strängar om man ska spela med fingrarna (pizzicato) eller med stråke?

Jag har ju en stråke och hade väl tänkt använda den lite grann också men till 80% lär det väl blir fingerspel.

/Mats D
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sorry för OT, men hörru janne, vad fick du betala för din 5strängade kontra?
Janne

Inlägg av Janne »

the_great_alfonzo skrev:Sorry för OT, men hörru janne, vad fick du betala för din 5strängade kontra?
Pengar och en bas.

Edit: Ca 3500 i pengar räknat skulle jag tro. Men sen gick det åt mycket skruv och lim för att få den i spelbart skick.

Kommer nog att vara till salu till hösten Alfonz om allt går som det är tänkt.
Senast redigerad av Janne den sön 28 jun 2009, 13:20, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

Sälj till mej nån gång :)

Sorry för trådkapning
Janne

Inlägg av Janne »

MatsD skrev:Där sa du nåt som jag inte heller tänkt på - det är alltså olika strängar om man ska spela med fingrarna (pizzicato) eller med stråke?

Jag har ju en stråke och hade väl tänkt använda den lite grann också men till 80% lär det väl blir fingerspel.

/Mats D
Fingerspel till 80% här också. Hybridsträngarna funkar bra till det också tycker jag, jag känner inte att jag saknar topp. Men det är ju min smak det. Däremot skulle jag gärna skära bort lite mer topp när jag kör med stråke, men det är nog främst den minst sagt taffliga teknikens fel. (Bägge mina hundar flyr när jag plockar fram stråken)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

På min elkontra finns ju en omkopplare som ändrar ljudkaraktären som man ställer i ena läget (uppåt) om man ska lira med fingrarna och i andra läget (nedåt) om man ska lira med stråke. Så då kanske man inte behöver kompromissa med strängarna på samma sätt som på en akustisk kontra, dvs om det bara är ljudkaraktären i strängarna det handlar om, inte att ytan på nåt sätt lämpar sig bättre friktionsmässigt för stråktaglet eller så.

Jag är bara intresserad av att det ska funka att spela med stråke om man vill men fokus ligger helt klart på fingerspel.

/Mats D
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag såg att det finns särskilda NS Design-strängar till NS Wav (på Thomann t ex). Enligt NS webbplats ska de vara tillverkade av D'Addario. Jag vet dock inte vad det är för typ av strängar och i vilket mateial osv men de är ju förhållandvis mycket billigare, cirka 750 kr för ett set.

/Mats D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Kolla då med Thomann så att det verkligen är det setet de annonserar som du får.

Jag hade en del strul med det. (fick nåt konstigt, ihopplockat set)

Hellboy är fena på det här men strängar till NS. (har fått massor med nyttiga råd av honom)

MatsD skrev:Jag såg att det finns särskilda NS Design-strängar till NS Wav (på Thomann t ex). Enligt NS webbplats ska de vara tillverkade av D'Addario. Jag vet dock inte vad det är för typ av strängar och i vilket mateial osv men de är ju förhållandvis mycket billigare, cirka 750 kr för ett set.

/Mats D
http://www.myspace.com/inandgo" onclick="window.open(this.href);return false;

Medlem av PrataBas gubbklubb 50+ .

- B(Bingo)QV bas (avatar) .
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

vissa strängar lämpar sig bäst för fingerspel
och andra för stråke
jag kör med några som kallas jazzer på akustisk kontra
och det är inget bra för stråke
på min NS har jag daddario nånting rätt ok för stråke
men kolla på fiolaffäern han har rätt bra koll

en liten varning bara
jag strängade min NS (den dyrare sorten) med
strängar för akustisk kontra rätt grova saker
och stämskruvarna har pajat i mekaniken
antagligen av för "högt" strängtryck eller vad man ska säga
iallafall är stången som drar kugghjulet helt utsliten efter ett år

pirastro obligato är bra
jag hade ett set till salu som tyvärr har gått

kontrasträngar kostar annars runt 1500 och uppåt
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag kollade lite mer och även NS Designs egna strängar om de ska vare med helicore kostar runt 1500 kr, så vad de där 700 kr-seten är vet jag inte riktigt.

Jag tror det blir D'Addario faktiskt, antingen:

http://www.thomann.de/se/daddario_helicore.htm (medium tension)

eller samma fast high tension

http://www.thomann.de/se/daddario_helic ... _h_3_4.htm

/Mats D
Janne

Inlägg av Janne »

Hellboy är nog den som har bäst koll på detta egentligen. Han verkar ligga på stranden hela dagarna eller nåt, så om jag vore du skulle jag skicka ett PM och fråga om hans åsikt, tror inte att han tar illa upp. Det är ju ändå ganska mycket pengar man får punga ut för strängarna så det är ju surt om det blir helt fel.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag skulle ändå köpa en massa skit från Thomann så jag passade på och beställde ett set D'Addario Helicore Pizzicato Medium Tension. Det kan inte bli helt fel hoppas jag.

/Mats D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

MatsD skrev:På min elkontra finns ju en omkopplare som ändrar ljudkaraktären som man ställer i ena läget (uppåt) om man ska lira med fingrarna och i andra läget (nedåt) om man ska lira med stråke.

/Mats D
På min NS WAW är det precis tvärt om :shock:

Ett första, taffligt försök med stråke på min NS WAW kan höras i Demo/Skiss låten (inspelad med liten Zoom H2 i repan. Innan jag kom på att man kunde switcha till "stråk" läge på NS WAWen;- ) "Love is Light" på http://www.myspace.com/helinhills

Kul men svårt

Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

ingo skrev:
MatsD skrev:På min elkontra finns ju en omkopplare som ändrar ljudkaraktären som man ställer i ena läget (uppåt) om man ska lira med fingrarna och i andra läget (nedåt) om man ska lira med stråke.

/Mats D
Ja jo, i manualen står det visst när jag kollar att nedåtläget ska vara pizzicato-läge men det läget låter ju inte kontra för fem öre. Hur de olika lägena låter med stråke vet jag inte för jag har inte hittat min stråke som jag köpte för att leka Jimmy Page på gitarr. Men när den dyker upp så...

/Mats D
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

MatsD skrev:
ingo skrev:

/Mats D
Ja jo, i manualen står det visst när jag kollar att nedåtläget ska vara pizzicato-läge men det läget låter ju inte kontra för fem öre. Hur de olika lägena låter med stråke vet jag inte för jag har inte hittat min stråke som jag köpte för att leka Jimmy Page på gitarr. Men när den dyker upp så...

/Mats D
Har du testat att vrida tonkontrollen medurs, i nedåtläge? Låter ok (fingerspel) i mina öron (mycket mid på stärkarn oxå)

Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

MatsD skrev:
ingo skrev:

/Mats D

/Mats D
har du "orginalsträngar" på
när jag köpte min NS kom den med ett set strängar som var väldigt tunna
med dom lät det bara elbas hur man än rattade
nu när jag bytt till riktiga kontrasträngar är ljudet ett helt annat
iallafall mer "kontra" än innan
befinner mig just nu på en jazzkurs och minst tre kontrabasister
har testat och är förvånande över hur
mycket kontrabaskänla det är i instrumentet
samtliga ger pinnen klart godkänt
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Janne skrev:Hellboy är nog den som har bäst koll på detta egentligen. Han verkar ligga på stranden hela dagarna eller nåt, så om jag vore du skulle jag skicka ett PM och fråga om hans åsikt, tror inte att han tar illa upp. Det är ju ändå ganska mycket pengar man får punga ut för strängarna så det är ju surt om det blir helt fel.
LIGGA PÅ STRANDEN??!!!? :shock: Det var det värsta.... Jag kör motorcykel på Nordkalotten. Som varmast har det varit 11 grader om man bortser från resan upp genom Sverige och Finland (som gick i räserfart). Som kallast 1,5 grader och det var inatt på väg mot Tromsö. I Kirkenes var det 3 grader, Nordkap likaså. Ligga på stranden.....?? Jag ligga på stranden.....?? Det var det värsta..... :roll:

//J
Janne

Inlägg av Janne »

Jag skrev ju "eller nåt" ;) :D
Skriv svar