Tompa skrev:Jag har en EP800 som jag kör bryggat till en 4 ohms låda och det har aldrig varit några problem.
Varför skulle det inte gå? Förklara gärna.
Jag kan nog inte svara på det. När man bryggar så blir det väl någon sorts seriekoppling. Jag vet bara att i specarna på alla steg, vad jag vet, står att om man bryggar ökar den minsta belastningen.
Någon som kan mer får gärna förklara. TKS hjälp oss.
Vad står det baktill på steget? Den info jag hittat på en snabb googling visar 2x400w/4ohm 1x800w/8ohm bryggat. EBS nyare toppar brukar ju som sagt klara 2ohm galant som tex HD350-toppen som ger 350w i 4ohm. Men samtidigt klarar att belastas i 2ohm med samma uteffekt. Det kan tänkas att EP800 steget är uppbyggt på samma sätt och skulle då ge 800w i såväl 8 som 4ohm bryggat?
Det är dock inget jag kan skriva under på men skulle onekligen förklara hur stegen överlevt de som kört dom bryggade i 4ohm utan problem i en massa år.
Jag vet inte hur och varför, MEN. När jag köpte min första basrigg så var det en 8ohms låda och en 4ohmslåda med, stärkaren skulle ha totalt 4 ohms last. Oroad över att det blev för låg impedans bytte jag in 4ohmslådan mot en 8hmslåda, men när jag gjorde det och förklarad för ronnie på börsen varför jag ville byta, så sa han att det var nog inte så farligt att köra med den lasten så länge man inte krämade på för mycket. Men med tanke på att jag gillar att kräma på så bytte jag ändå. Så det verkar som det går at köra transistorstärkare med lägre ohm än vad som är meningen, bara ma inte mosar på för mycket
Visst går det att köra med lägre impedans än vad förstärkaren är märkt med, jag vet ingen förstärkare som har någon inbyggd mätutrustning som den kör varje gång och kollar impedansen på lådorna innan man får spela. Problemet är att med låg impedans blir det mer värmeutveckling i förstärkaren. Förr eller senare blir det antagligen för varmt, har man tur finns det någon skyddskrets som stänger ned förstärkaren, har man otur finns inget sådant och då luktar det bränt och förstärkaren fungerar inte mer.
Jag vet inte exakt varför det blir så, men det är inte unikt för EP800, utan det är så med alla slutsteg som går att brygga.
När man kör förstärkaren på det sättet så ger den samma effekt i bryggat 8 ohm som 2x4 ohm, och har man en förstärkare som normalt klarar 2x2 ohm så får man även samma effekt i 4 ohm bryggat som 2x2 ohm.
Hej Henrik,
Vi rekommederar inte att man bryggar EP800 i 4 ohms last. Problemet är att temperaturen stiger...
Vi vet dock att folk har byggat steget i 4 ohm med gott resultat.
När du bryggar steget använder du A-kanalens ingång och koppar utgången mellan A ocb B kanalens utgång.
mvh
==================
Mats Kristoffersson
Technical Director
EBS Sweden AB
tks skrev:Jag vet inte exakt varför det blir så, men det är inte unikt för EP800, utan det är så med alla slutsteg som går att brygga.
När man kör förstärkaren på det sättet så ger den samma effekt i bryggat 8 ohm som 2x4 ohm, och har man en förstärkare som normalt klarar 2x2 ohm så får man även samma effekt i 4 ohm bryggat som 2x2 ohm.
Det blir så för att vid bryggkoppling delar alla inblandade kanaler på den totala belastningen.
Bryggat i 4 Ohm blir alltså jämförbart med 2X2 Ohm...