Hej, jag körde med senor förr på basen och har därmed rätt
frikostiga strängskåror i stall och sadel.
Kommer troligen inte använda senor igen på denna kontra och
undrar därmed om någon vet vilket material jag skall använda för att fylla igen skårorna med? Detta ser nämligen för sorgligt ut...
det brukar in bli så lyckat men du kan i desperat läge lägga i träfyllning och passa in dina nya strängar.
eller....
Slipa ner och sätt på stallskruvar ?? (om du inte redan har det förstås)
eller.....
Slipa ner och lägg under "shims" dvs tunna lager (1-2mm)av lönn (lika stora som stallfoten) som formas efter stallet mot locket.
På rockabillybass.com har jag läst flera gånger att folk använt en blandning av superlim och sågspån, helst i samma träslag som det du ska fylla upp. Eller inte sågspån men slipdamm snarare. Aldrig testat men kan väl vara värt ett försök. Körde själv med Weedwackers tidigare och kör nu med Silverslaps så jag ska fylla upp skårorna också, har bara inte haft ork än
faktum är att om fyllningen blir för hård, d.v.s. hårdare än stallets egen densitet så kan du få en "ståleffekt" som inte är så kul eftersom strängens vibbar då stannar och "studsar" uppåt och alltså inte förmedlas ner i basen genom stallet.
Gamba skrev:beror ju på "händighet"
men det billigaste och "bästa"
är nog att ta bort ca 10mm
och limma på en ny lönnbit
och göra nya skåror
Det låter som en bra variant. Stallet är ju svart så då
syns inte skarven så bra heller om man färgar skarvbiten också.
Så blir det nog...tack.
Fick svar från King angående att köpa ett nytt stall av dem.
De sa att det gick bra med vilket annat stall som helst av
bra kvalitet. Så klart...men jag tyckte det var schysst av honom
att inte pracka på mig en originaldel för en miljon, när han hade
chansen.
Bontracasso skrev:faktum är att om fyllningen blir för hård, d.v.s. hårdare än stallets egen densitet så kan du få en "ståleffekt" som inte är så kul eftersom strängens vibbar då stannar och "studsar" uppåt och alltså inte förmedlas ner i basen genom stallet.
Nämen lägg av Bontracasso. Värsta amatörsnacket hittills på Prata bas.
Duger inte ens som dåligt skämt. Har du/ni inte högre krav än så här. Träspackel!!!!! Man tror inte det är sant.
Jag har en nästan lika dålig åt dig som du kan testa. Ta tuggummi och tryck ned i skåran. Låt det torka några månader. Blir stenhårt. Sedan filar du nya spår.
Usch! Det är så sorgligt att man blir ledsen av att läsa sådan skit som du skriver. Vi talar om en medlem av violinfamiljen. Någon värdighet tack.
Nämde verkligen Bontracasso träspackel?
Jag läste träfyllning.
Det lär ju förmodligen vara milsviddskillnad mellan träspackel och träfyllning om man med träfyllning avser trä och inget kemiskt substitut.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
[quote="Klopper"]Nämde verkligen Bontracasso träspackel?
Jag läste träfyllning.
Han menade träfyllning, alltså fylla upp skåran med en motsvarande
träbit. Utryckte sig möjligen lite luddigt där men...end of discussion.
Jag tänkte nu slipa ner överdelen på stallet ner till skårorna och höjer
stallet med skruvarna till rätt höjd. Sen shimsar jag i skruvarna med
trä eller metallbrickor. Måste bara prova vad som funkar bäst.
Tack vare att jag kört med extremt hög stränghöjd behöver jag ej
shimsa så mycket.
Klopper skrev:Nämde verkligen Bontracasso träspackel?
Jag läste träfyllning.
shimsa så mycket.
har du kört med senor och byter till stålsträngar så är det nog inte så att du behöver höja nåt stall efter att ha slipat ned och gjort nya skåror, snarare sänka.
sen släpp värdighet och sånt. det romantiska idealet är dött!
nu kommer det:
lättaste sättet att shimsa är att klippa ut tjockt papper och passa in under stallfoten (nå, funkar ju inte om man behöver höja stallet en halvmeter, eller ens mer än 1mm).
fördelen är att det är gratis och att passformen mot locket blir perfekt(om stallfötterna är det) ljudet påverkas inte samt att du får tillfälle att driva puritaner till vansinne -VANSINNE.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry... http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Kandyman skrev:Hej, jag körde med senor förr på basen och har därmed rätt
frikostiga strängskåror i stall och sadel.
Kommer troligen inte använda senor igen på denna kontra och
undrar därmed om någon vet vilket material jag skall använda för att fylla igen skårorna med? Detta ser nämligen för sorgligt ut...
Bontracasso skrev:faktum är att om fyllningen blir för hård, d.v.s. hårdare än stallets egen densitet så kan du få en "ståleffekt" som inte är så kul eftersom strängens vibbar då stannar och "studsar" uppåt och alltså inte förmedlas ner i basen genom stallet.
Duger inte ens som dåligt skämt. Har du/ni inte högre krav än så här. Träspackel!!!!! Man tror inte det är sant.
Jag har en nästan lika dålig åt dig som du kan testa. Ta tuggummi och tryck ned i skåran. Låt det torka några månader. Blir stenhårt. Sedan filar du nya spår.
Usch! Det är så sorgligt att man blir ledsen av att läsa sådan skit som du skriver. Vi talar om en medlem av violinfamiljen. Någon värdighet tack.
Som sagt KontraKurt ( Om du nu heter så) : Jag ser inte att jag nämnt Träspackel, gör du ? Träfyllning ser jag att det står iallafall, detta görs med små V-formade bitar i lönn som limmas med ben-eller pärl-lim och sedan anpassas/slipas ner till önskat läge. Jag kan dessutom inte förstå din mindre vänliga attityd eftersom jag i mitt inlägg innan skrev, citat: det brukar in bli så lyckat men du kan i desperat (obs! desperat = tillfälligt rädda ett rep eller gig-) läge lägga i träfyllning och passa in dina nya strängar.Eftersom jag vet att Kandyman är en händig man så lät jag honom göra tolkningen av inlägget. han bad om tips om alternativ till nytt stall och det fick han, dessutom flera. Det du citerar däremot är mitt svar på Kandymans undran om Superlim och trädamm, att superlimmet blir ju attans hårt, förresten, Kom förbi nångång så ska jag bjuda på tuggumi. Du får välja smak!
Lev Väl önskar Nisse på Bontracasso!!
På tal om värdighet, Kontrakurt; det var inte ett vidare vänligt skrivet inlägg av dig. Ingen god debattteknik.
Klopper skrev:Nämde verkligen Bontracasso träspackel?
Jag läste träfyllning.
shimsa så mycket.
har du kört med senor och byter till stålsträngar så är det nog inte så att du behöver höja nåt stall efter att ha slipat ned och gjort nya skåror, snarare sänka.
sen släpp värdighet och sånt. det romantiska idealet är dött!
nu kommer det:
lättaste sättet att shimsa är att klippa ut tjockt papper och passa in under stallfoten (nå, funkar ju inte om man behöver höja stallet en halvmeter, eller ens mer än 1mm).
fördelen är att det är gratis och att passformen mot locket blir perfekt(om stallfötterna är det) ljudet påverkas inte samt att du får tillfälle att driva puritaner till vansinne -VANSINNE.
He he, sånt gillar vi....men inga stålsträngar på mina basar inte.
KontraKurt skrev:
Hmm... värdighet... få instrument har fått utstå så mycket "ovärdig" behandling genom tiderna som kontrabasar. Greppbrädor förlängs, axelpartier formas om, pickuper monteras, justerbara stall sätts dit ... jag tycker kontrabasen alltid har varit ett glatt undantag från det gamla stelbenta "behandla den med värdighet" som fioler, celli, klassiska gitarrer och så vidare har fått dras med.
Janne skrev:Nota bene BB, enda blaj-snacket i den här tråden har kontrakurt åstadkommit, i övrigt mycket bra tips tycker jag.
Absolut, det var väl poängen, om det nu fanns någon. Onödig bump, jag vet, men jag är en dålig människa.
Har iaf insett att det även som "elbassist" finns mycket intressant basvärlds-allmänbildning att få sig till livs i kontratrådarna.
Janne skrev:Nota bene BB, enda blaj-snacket i den här tråden har kontrakurt åstadkommit, i övrigt mycket bra tips tycker jag.
Absolut, det var väl poängen, om det nu fanns någon. Onödig bump, jag vet, men jag är en dålig människa.
Har iaf insett att det även som "elbassist" finns mycket intressant basvärlds-allmänbildning att få sig till livs i kontratrådarna.
ajajajajaj
med den avataren
har du inget på denna tråd att göra
och hur kan du tro att en elbasist ska kunna lära sig
nåt
genom att läsa information
som gäller kontrabasar
nu snackar vi ju två helt olika förhållningssätt
till hur man skapar musik
det måste du väl ändå förstå
fyra strängar horisontellt=rockmusik
fyra strängar vertikalt=jazzmusik
ajajajajaj
med den avataren
har du inget på denna tråd att göra
och hur kan du tro att en elbasist ska kunna lära sig
nåt
genom att läsa information
som gäller kontrabasar
nu snackar vi ju två helt olika förhållningssätt
till hur man skapar musik
det måste du väl ändå förstå
fyra strängar horisontellt=rockmusik
fyra strängar vertikalt=jazzmusik
inse skillnaden
och ta lärdom
Hur blir det för mig som spelar diagonalt då månntro?
Varken hackat eller malet som vanligt...
Ber ödmjukast om ursäkt att jag på detta klumpiga vis besudlat Kontrabas-avdelningen med ocertifierade inlägg. Ska inte hända igen. Inte ikväll iaf.