Peter Hook

Prata om olika basister, kända som okända
Skriv svar
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Peter Hook

Inlägg av Dramo »

Tänkte fortsätta ta upp några av mina bas-inspirationer. Peter Hook från Joy Division och New Order står på tur.

Vad tycker Sveriges basistelit om denne något udda figur i basvärlden?

Joy Division var grymma, men jag gillar inte New Order särskilt mycket.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Nån frågade mig nyss om mina bas-förebilder och jag ville spontant säga Hookey och Lee Sklar...
Fender - Pedaler - GK - TKS
Linkert
Medlem

Inlägg av Linkert »

Jag har försökt gilla detta men det går fan inte. Vad är det att gilla?
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QVc29bYI ... re=related[/youtube]
– Robin
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Linkert skrev:Jag har försökt gilla detta men det går fan inte. Vad är det att gilla?
Vad är det att gilla??
Sättet enkelheten blir vacker och alla ramar bryts på!
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

För övrigt är det faktiskt jag som laddat upp just den videon :D
Linkert
Medlem

Inlägg av Linkert »

Dramo skrev:
Linkert skrev:Jag har försökt gilla detta men det går fan inte. Vad är det att gilla?
[youtube]xxx[/youtube]
Vad är det att gilla??
Sättet enkelheten blir vacker och alla ramar bryts på!
Jag blir uttråkad av att det är så enformiga rytmer.. Dock så Ian ganska underhållande att titta på, även om det ser ut som att han ska spy av nervositet.
– Robin
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Jaja, på 70-talet fick man ju göra vad man ville.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Linkert skrev:Dock så Ian ganska underhållande att titta på, även om det ser ut som att han ska spy av nervositet.
Det är nog mer en kombination av epilepsi (vilken han slarvade med medicinerandet av), lite annat missbruk, och kanske lite psykisk ohälsa, än nervositet dock. ;)

Men ja, Peter Hook är/var grym och innovativ. Jag minns att jag en gång i tiden, som ung och lättimpad, var väldigt imponerad dels av att Hooky spelade på en Yamaha BB av ett eller annat slag - jag hade själv en BB 1600 då! - och dels att han hela tiden spelade så högt upp på halsen. Det sistnämnda försökte jag nog ta efter ganska mycket, då det begav sig, och jag uppskattar det fortfarande mycket. Särskilt gillar jag Hookys spel i New Order förresten.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Jag gillar dels melodispelet och dels samma sak jag gillar med Adam Clayton i U2; de pumpande men inte karaktärslösa 8-delarna. Himla bra.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

peter_s skrev:
Linkert skrev:Dock så Ian ganska underhållande att titta på, även om det ser ut som att han ska spy av nervositet.
Det är nog mer en kombination av epilepsi (vilken han slarvade med medicinerandet av), lite annat missbruk, och kanske lite psykisk ohälsa, än nervositet dock. ;)

Men ja, Peter Hook är/var grym och innovativ. Jag minns att jag en gång i tiden, som ung och lättimpad, var väldigt imponerad dels av att Hooky spelade på en Yamaha BB av ett eller annat slag - jag hade själv en BB 1600 då! - och dels att han hela tiden spelade så högt upp på halsen. Det sistnämnda försökte jag nog ta efter ganska mycket, då det begav sig, och jag uppskattar det fortfarande mycket. Särskilt gillar jag Hookys spel i New Order förresten.
Yamaha BB, alltså?
När började/slutade han spela Rickenbacker då?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Dramo skrev:Yamaha BB, alltså?
När började/slutade han spela Rickenbacker då?
Säg det. Kan dock inte påminna mig att jag sett honom med mycket annat än sin röda Yamaha eller den där svarta ES-335-aktiga Hut-basen med Yamaha-elektronik i, i New Order-sammanhang. Så kanske slutade han använda Ric ungefär samtidigt som Joy Division blev New Order. Men det är bara en ren gissning från min sida.

För övrigt måste videon till New Orders "True Faith" vara en av de bästa någonsin. Väldigt bra låt också.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=og1HAkjOuL0[/youtube]
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Efter att ha letat upp "True Faith"-klippet kände jag mig tvungen att kolla igenom lite andra New Order-videor, för att se om jag kunde hitta vilka basar Hooky använde. Och hur kunde jag glömma hans sexsträngade Shergold? Så sjukt snygg. Här är den i ett konsertklipp från '83:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BV7LKjTV ... re=related[/youtube]

Och här är ett klipp med Yamahan, från '84:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=EfRYGVWZ ... re=related[/youtube]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Älskar New Order. Hook har för övrigt en .060 som g-sträng för extra tuggmotstånd.
peter_s skrev:Kan dock inte påminna mig att jag sett honom med mycket annat än sin röda Yamaha eller den där svarta ES-335-aktiga Hut-basen med Yamaha-elektronik i
Då har du missat videon till Touched by the hand of God... ;)
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

peter_s skrev:För övrigt måste videon till New Orders "True Faith" vara en av de bästa någonsin. Väldigt bra låt också.
Absolut en av dom bästa låtarna nånsin!!! Hookey!!!
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

GrafZeppelin skrev:Då har du missat videon till Touched by the hand of God... ;)
Ha! Det stämmer det. "Snygg" "frisyr" också... :)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Jag tycker det är kanon! Coolt baskir.
Gillade New Order skarpt, men numer åker de fram bara när städdax... perfekt musik till det. Blue Monday på hög volym är riktigt häftigt.
Bra 80-tals musik för en gångs skull.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
alexon
Medlem++

Inlägg av alexon »

Jaaa, Peter Hook är en gammal bashjälte. Alltid kul när någon gör sin egen grej.

Men New Order gillade jag aldrig riktigt. Det beror nog på att de hade gjort JD innan så man hade höga förväntningar.

edit: Har för mig att han hade en rickenbackerkopia...
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+

Inlägg av mackan »

peter_s skrev:

På tal om Ian; ni har väl inte missat Control?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

mackan skrev:På tal om Ian; ni har väl inte missat Control?
Nejdå! :) Har både läst boken (d.v.s. Deborah Curtis Touching from a disance/Beröring långt ifrån) och sett filmen - båda är bra - och i inget av fallen kunde jag låta bli att tycka illa om Ian. :(
Användarvisningsbild
Nidaros
Medlem

Inlägg av Nidaros »

Hook är förmodligen min största basinfluens och basidol! Basgångar så som She's Lost Control, Disorder, Love Will Tear Us Apart m.fl. är så fantastiska. New Order har jag tyvärr inte fallit för, Joy Division är fortfarande kungar här.
Användarvisningsbild
Punkster
Medlem+++

Inlägg av Punkster »

mikkejohansson skrev:Jag gillar dels melodispelet och dels samma sak jag gillar med Adam Clayton i U2; de pumpande men inte karaktärslösa 8-delarna. Himla bra.
Både Peter Hook, Adam Clayton, Simon Gallup (The Cure) m.fl. basister i 80-tals postpunk/new wave/indieband spelar på ett sätt som tilltalar mig. Rakt, enkelt och melodiskt för att understödja övriga instrument och sångaren snarare än att ge sig ut på en massa egotrippar. Det är för mig sinnebilden av en riktigt bra basist. Att spela i låtens tjänst istället för sin egen skull.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4yTIpcwBTTs[/youtube]

Lyssna det här. Ingen kan beskylla Hook för att spela särskilt avancerat, men hans spel lyfter ändå hela låten tycker jag. Helt lysande.
/Linus
Skriv svar