Hur många spelar med "rätt" fingersättning?

Diskussioner om kontrabasar
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

basmartin skrev: Jormin?
Correctamundo! :)
infestarn
Medlem

Inlägg av infestarn »

enor skrev:
infestarn skrev:pek, lång, lill här med, 8,9,10,11 kör jag ett finger/"fret" sedan kör jag tumme+pek,lång,ring. Helt kaos med andra ord.
Sen spelar jag helt kaos också, men vet att det är väldigt vanligt att använda ringfingret längre ner på halsen
Vafalls, thumb position på elbas? Det hade jag en synnerligen bra lärare en gång, som också använde....
elbas? nu förstår jag inte alls vad du pratar om...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

Hmm. Blev lite förvirrad när du pratade om "frets" och dessutom använde dej av bandnummer i beskrivningen.. ;)
infestarn
Medlem

Inlägg av infestarn »

enor skrev:Hmm. Blev lite förvirrad när du pratade om "frets" och dessutom använde dej av bandnummer i beskrivningen.. ;)
aha :) mja, använde 'erat' uttryck där, ajabaja!
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Jag tror jag av misstag kör "rätt" teknik när jag spelar kontra, har inte tänkt på det förr och spelar sällan kontra. :)
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Janne skrev:Själv nybörjare på kontra och försöker också lära mig "riktig" fingersättning, tror det blir för tungt för vänsterhanden att köra ett finger per ton. Dom som vet får rätta mig om jag har fel, men man hoppar egentligen inte över ringfingret, det ska alltid vara med som hjälp när man trycker ned tonen med lillfingret.

Jag använder också ringfingret som hjälp för lillfingret. För mig känns det som ett ergonomsikt och bra spelsätt.

Fast jag spelar alltså el-kontra.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag kör inte rätt fingersättning, det blir någon variant av pek, lång/ringfinger och lillfinger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Använder fingrarna 2 3 5. Ringfingret är aldrig med. Lillfingret klarar lätt uppgiften när man har låg stränghöjd = 5 - 7mm räknat från G till E och mätt från undersida av sträng.

En del mäter stränghöjd (Olle Steinholtz på sin hemsida) från ovansidan av strängen vilket jag anser blir missvisande eftersom strängtjocklekarna varierar.
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Jag använder pek, lång och lillfingret.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag har sett att elbasister som även spelar kontra ofta kör pek/lång/lill även på elbas i stället för ett finger per band som annars brukar predikas som the way to do it.

/Mats D
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Kom på mig själv med att använda ringfingret i dag då jag övade på en gotländsk folklåt (Herrskapsvals från Grodda) som gick ordentligt långt ner på greppbrädan.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
groovescience
Medlem

Ang. Motown................

Inlägg av groovescience »

Liten skrev:Rätt... fel... vem bestämmer vad?

Jag har alltid spelat med Pek, lång och lillfingret på kontra.. ringfingret smiter bara med om det är någon snabb passage.. vibrato med lillfingret handlar nog bara om att öva.. funkar alderles utmärkt..

Problemen man har med detta är att man spelar väldigt lika på elbas.. :(
.........självaste Jerry Jemmot ville ha kåpan på!

Groovescience
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

en bra sak är ju att om man t.ex. tar ett F med lillfingret på D-strängen så håller man alla fingrar på D-strängen. Hamnar alltså pekfingret på Eb, långfingret på E och ringfingret mellan E och F. Gör att man måste trycka mindre med handen och att man då blir mindre trött. :)

EDIT: kanske lite uppenbart "tips" men det är ändå en bra sak att vänja sig vid!
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Skriv svar