element trasigt marshall 8x10

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

element trasigt marshall 8x10

Inlägg av mange »

På dagens rep märkte jag att ett element va tyst. Skruvade loss elementet för att kolla kablarn men dom va ok.
Är helt novis på det här men antar att det är "spolen" eller nått som som pajat.

Nu till mina frågor.

1: Är det lönt att få reparerat eller e det nyköp som e modellen?
2: Något tips på bra verkstad i sthlm området?
3: Kan jag ta ur elementet och köra vidare tills jag fått tillbaks det lagat utan att riskera nått, totalohmet blir ju lite anorlunda mm.
4: Vad ligger reperation/nyköp på i pengar?

Alla svar tas tacksamt emot.
/Magnus
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Står det nå´t på ditt trasiga element?

Kolla med generalagenten (Englund musik?) eller direkt med Marshall vad det sitter för element i låddan.

Tillerkare och generalagenter har lite olika policy att svara på sådana frågor. Har inte erfarenhet av Marshall/Englund men från EBS fick jag detaljerat och snabbt svar när en 15-tummare hade pajat.

En del tillverkare vill inte berätta vad de använder för element, misstänker att det kan bero på att det sitter billiga högtalare i deras produkter.

Din 8x10-låda är väl med sluten baffel, dvs ingen basreflex (samma typ som Ampegs original) ? Då slipper du i alla fall oroa dig för att ett nytt element inte stämmer med lådans inre volym vs. basreflexöppningen (THiele-Small-paramertrarna).

Då räcker det om du hittar ett element med rätt ohm-tal och tillräcklig watt-tålighet. I Ampegs åttatior tror jag det sitter 32 ohmselement, vilket kan vara svårt att hitta.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Svar på frågorna:

1) Jag tror inte det sitter särskilt dyra element i din låda, någonstans mellan 300 kr och 1000 kr gissar jag. Det torde innebära att det är billigare att köpa ett nytt element och löda i själv.

2) pass

3) Hm, beror väl på vad det är för ohm på elementet. Om du höjer ohmtalet (ex. från 4 ohm till 5) så händer inget förutom att det låter lite lägre. Men om man sänker ohmtalet så kan stärkaren ta skada. Rörstärkare är känsligare än transistor.

4) se fråga 1
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Jag skruvade som sagt ur elementet och då skrev jag ner det jag såg, vilket var följande:

Spkr - 00073
101033 32ohm
67-99090687

Vilket märke såg jag inget av.

Att sätta in en annan typ av element är alltså inga problem och det blir inga större ljudskillnader heller då eller?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

mange skrev:Jag skruvade som sagt ur elementet och då skrev jag ner det jag såg, vilket var följande:

Spkr - 00073
101033 32ohm
67-99090687

Vilket märke såg jag inget av.

Att sätta in en annan typ av element är alltså inga problem och det blir inga större ljudskillnader heller då eller?
67 kan tyda på tillverkarkod som i det fallet är Eminence. Misstänker ändå att elementet är specialtillverkat för Marshall och alltså inte ett Eminence standard.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Borde då inte va nåt problem att hitta ett ersättningselement då det verkar va orginal.

Bara för att va på det säkra, att lämna in på reperation är inget att ´sattsa på då ett nytt e ungefär samma peng? Har jag förstått allt rätt?
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Jag tolkar det som att ditt element är på 32 ohm. Det kan vara lite knepigare att hitta, eftersom standard är 8 ohm, och 4 ohm är oxå ganska vanligt.

Thomann säljer reservhögtalare till Ampegs 8x10-or, den borde nog kunna passa din låda.

http://www.thomann.de/nl/slm_ampeg_ersatzspeaker_10.htm

Men kolla först med Marshalls svenska grossist Englund musik om de har ersättningshögtalare och vad den i så fall skulle kosta.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

Beställde tidigare idag från EM-nordic genom den lokala skivnasaren. Tyckte EM sa att det skulle hamna på runt 800:- för ett nytt element. Nu ler jag igen, trode att det skulle svida hårt i plånboken men 800 e helt ok....
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Med lite koll på en lödkolv så kan man spara pengar.
Användarvisningsbild
mange
Medlem+

Inlägg av mange »

hitman skrev:Med lite koll på en lödkolv så kan man spara pengar.
Och det kommer du med nu? :lol:

Men för framtida problem så får du gärna utveckla. Vad har mest troligt hänt med mitt element och hur fixar man det?
Skriv svar