Hejsan, jag hittade presis en Kontrabas Sorid, någon som vet vad den gör??
Någon som vet om något ljud exepel med någon som har en?
Sordin!!!??
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Välkommen till forumet! Skriv gärna en medlemspresentation.
Måste erkänna att jag aldrig sett en sordin till kontra. Men så har jag inte större koll på kontror heller. Kommer säkert någon snart som kan ge ett vettigt svar.
På fiol brukar de vara av trä och sättas på strängarna nere vid stallet för att dämpa, och sänka ljudvolymen.
Att sänka volymen på en akustisk kontra, spontant tycker jag att det känns konstigt... Men å andra sidan, när man tränar och inte vill störa grannarna kanske det är bra?
Lite mer dämpat borde det bli, men mest är det nog volymen som sänks.
Måste erkänna att jag aldrig sett en sordin till kontra. Men så har jag inte större koll på kontror heller. Kommer säkert någon snart som kan ge ett vettigt svar.
På fiol brukar de vara av trä och sättas på strängarna nere vid stallet för att dämpa, och sänka ljudvolymen.
Att sänka volymen på en akustisk kontra, spontant tycker jag att det känns konstigt... Men å andra sidan, när man tränar och inte vill störa grannarna kanske det är bra?
- ferm
- Medlem++
Sordin för fiol är en ganska tung pryl man sätter på stallet, och det dämpar ljudet rejält. För kontra har jag aldrig sett nån. Ljudbilden ändras mer än volymen .Nick skrev:Välkommen till forumet! Skriv gärna en medlemspresentation.
För många basar är inte nog
- Bassface
- Medlem
Det är samma sak som på cello eller fiol. Sätts över strängarna på stallet. Hårdgummi (tourte) eller ebenholz och ser ut som en upp och nervänd gaffel med ett spår för stallet i mitten.
Används enbart vid stråkspel och nästan bara i stora orkestrar där det står inskrivet i Basnoterna. T.o. m i symfoniorkestrarna är det ovanligt då moderna instrument o strängar har större dynamik än förr i tiden så den har rationaliserats bort mer eller mindre. Låter skit ihop med kontaktmikrofoner.
Används enbart vid stråkspel och nästan bara i stora orkestrar där det står inskrivet i Basnoterna. T.o. m i symfoniorkestrarna är det ovanligt då moderna instrument o strängar har större dynamik än förr i tiden så den har rationaliserats bort mer eller mindre. Låter skit ihop med kontaktmikrofoner.
Att styla en Volvo är som att sminka en gris !!
-
- Medlem
Har varit med om att spela solomelodi (Kärlekens tid Text:Ylva Eggehorn. Musik Benny Andersson) som intro med kontran sordinerad. Mycket beroende på att jag skulle ackompanjera två sångerskor och att det inte fanns tid att sätta på den då jag spelat igenom melodin.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.