Ha ha,
Inget undgår era blickar märker jag.
Precis tillbaks efter USA sväng där jag införskaffade P-basen.
Har dock bestämt mig för att behålla den. Slängde nyss ut annonserna för att kolla var prisläget och intresset ligger i praktiken i dagens ngt kaosartade värdesättning och vintage hysteri.
Kan dock intyga att basen spelar kanon och att hals med truss fungerar utmärkt även om trussgängen kanske är lite sliten. Inga problem att skruva med rätt mejsel dock. Spikrak hals utan defekter dock och känslan är perfekt, därför behåller jag den trots att jag egentligen är en jazzbaskille. Bra komplement om man vill ha lite kött och potatisbas.
Att den är omlackad är ju synd men antagligen inget nån tänkte på runt -73 då basen ju var rätt ny och hysterin som skulle komma senare ej kunde förutspås. DiMarzio mickarna är av den tidiga 70-talssorten och även om det inte är orginalmickar så är dom ju i dagens läge när även 70-talsbasar ses som gamla vintage i sig. Dessutom gillar jag personligen såna mickar bättre än fenders orginal mickar. Fetare ljud och bättre möjlighet att justera balansen mellan strängarna med dom gängade magnetpolena. Men som alltid i såna här situationer är det ju mycket beroende på om man bryr sig om sound och spelbarhet eller rent mäklarmässigt ser till att allt ska vara så orginal och orört som möjligt. Dom orörda basarna har ju oftast inte varit med om så mycket så som musiker kan charmen sitta i att basen varit ute och spelat tusentals gig och utsatts för massa saker, men ändå hänger med fortfarande.
Sen kan jag ju undra vad du som skrev att man ska se upp för omlackade p-basar med matchande headstock menade? Är allt ärligt omnämnt och man kan kolla övriga saker gör väl inte själva omlackning ngt annat än tar bort orginaliteten. Basen i sig är väl fortfarande samma med serienummer och halsstämpel. Lite baspoliseri över det hela där tycker jag.
Prisläget jag la ut den för kan tyckas vara högt men betänker man vad diverse relickar i dagen läge kostar och hur dom känns och låter jämfört med den här är det ingen större fara. Sen är det ju upp till var och en att avgöra vad man tycker ett instrument är värt. Har man spelat på den i en riktig spelsituation och kunnat jämföra mot andra basar så säger det det mesta om det egentliga värdet. Har sjäv varit aktiv basist sen slutet på 70-talet så jag vet vad jag tycker nuförtiden iaf. Enligt officiella vintage guiden i USA ligger priset på en sån här bas på mellan 5500-7500$ beroende på skick och tar man då med omlackning och mickbyte tycker jag att nivån blir runt 3000$.
Men som sagt, håller med om rent generellt att prislägena på dom här äldre basarna är hysteriskt. Man betalar väldigt mycket för det faktum att dom är gamla, men kanske inte alltid bra. Den här är dock bra om inte orginal så den behålls.