Balansera och besserwisser och baspolis. Jaja, själv tycker jag att du verkar vara en dryg typ och jag skulle då inte köpa en bas av någon som agerar så där. Eftersom du utgår ifrån att jag är ett pucko som inte kan någonting om sånt här.
Mitt råd: lägg av nu![/quote]
Jodå. jag är medveten om det. Nu var det ju inte bara halsplattan utan även halsens stämpel, slitage, lack och stämskruvar, dvs allt man överhuvudtaget kan kolla upp som gör att basen går att datera...utom då dekalen på huvudet som du ju själv ansåg vara lätt att byta ut och därför inte betydde ngt vid verifiering. Tycker mest det är komiskt ärligt talat.

Jag har väl aldrig utgått från att du var "ett pucko som inte kan ngt om sånt här". Saken var ju den att JAG satte in en annons på basen, som jag med min ev erfarenhet av fenderbasar plus andra undersökningar hade kommit fram till var en 1968 års P-bas som var omlackad 1973 då det också byttes mickar. Jag har ju basen i min ägo och är övertygad om att fakta stämmer där då jag själv plockat isär basen och kollat upp det som går att kolla.
Faktum att basen inte var orginal vad gällde mickar och omlackning var heller inget jag försökte dölja i annonsen. Det som jag reagerade på i din ursprungskommentar "man ska akta sig för omlackade p-basar med matching HS.. det kan vara fuffens på gång.." var ju att DU hävdade att det faktum att ägaren på samma gång som han lackade om kroppen och då även ville ha matchande headstock menade att det kunde göra att det var "ngt fuffens" och att jag tydligen som säljare då inte kunde ngt om sånt här vilket även dina efterföljande kommentarer visade. Däri låg det ev baspoliseriet. En övermålning är en övermålning och höjer väl inte risken för fuffens. Det är ju enkelt att byta ut dekalen på huvudet likväl och därför spelar väl övermålningen av huvudet ingen större roll i orginalitetsfrågan när basen ändå inte är orginallackad i övrigt. Jag tycker snarare ditt sätt att kommentera min annons och resonera i frågan vittnar om att du är överkänslig i ämnet för att du tydligen har blivit bränd tidigare och det kan jag förstå. I dagens läge ser man ju tom annonser på Kasuga basar från 70- talet betinga höga priser och omnämnas som "vintage". Allt är ju upp till den person som ev är intresserad av basen att bedöma och jag hade inget som helst uppskov att försöka blåsa nån utan var bara intresserad att kolla intresset här hemma. Och intresse fanns det ju även om det tog en annan vändning än jag var beredd på. Sen är det ju otroligt intressant och småkul att en sån här sak kan starta upp en sån debatt även om det kan tyckas rätt navelskådande och som dagens i-landsproblem att diskutera sönder en sån sak. Antar att vi har för lite annat och tänka på eller så är det terapi. Du är välkommen hem till mig och känna på basen så får vi se vad du tycker om orginalitetsfrågan