"Slagverks låda/kub" ??
- ingo
- VIP medlem
"Slagverks låda/kub" ??
Nån som vet vad de där slagverks lådorna/kuberna i trä, som man sitter på och spelar på direkt med händerna, heter? (länkar?)
- fieldflower
- Hedersmedlem
Låter som en Cajón. Har varit sugen själv, men vet samtidigt att den mest skulle samla damm...
Kolla http://www.jamshop.se/trummor-percussion/ och kika på näst nedersta så hittar du en med bild och allt.
Coola grejer dock...
/Ff
Kolla http://www.jamshop.se/trummor-percussion/ och kika på näst nedersta så hittar du en med bild och allt.
Coola grejer dock...
/Ff
Medlem i PB50+
- fieldflower
- Hedersmedlem
- klaatu
- Medlem
Aha, medan jag funderade kom svaret. Jag hade i all fall nästan rätt..fieldflower skrev:Låter som en Cajón. Har varit sugen själv, men vet samtidigt att den mest skulle samla damm...
Coola grejer dock...
/Ff
- ingo
- VIP medlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
- fieldflower
- Hedersmedlem
- ingo
- VIP medlem
The Latin Pig
http://www.gigpig.org/pagxaro.fck.php?b=prod&p=2GLA
är ju som nån slags mellanting ( ser kanske lite "kexig" ut )och listas för 2950 på hemsidan men kostar 4795 på Jam.
http://www.gigpig.org/pagxaro.fck.php?b=prod&p=2GLA
är ju som nån slags mellanting ( ser kanske lite "kexig" ut )och listas för 2950 på hemsidan men kostar 4795 på Jam.
- snooze
- Medlem
ah titta det finns en Latin Pig också med lite mindre fluff och christer glenning lull-lull:

och jo... no är den lille grisen en ättling till originalcajunen. blindstyre som jag är så missade jag denna text:
"The GigPig was born out of the Cajun – a Latin percussion instrument, made from a wooden box, which you play by the hands sitting on top of it"

och jo... no är den lille grisen en ättling till originalcajunen. blindstyre som jag är så missade jag denna text:
"The GigPig was born out of the Cajun – a Latin percussion instrument, made from a wooden box, which you play by the hands sitting on top of it"
- Diesel
- Medlem++
- Hellish
- Medlem+++
- Kontakt:
- Svensson
- Forumvärd
Aahh nu minns jag Cocktailset! Såna skulle jag velat ha!

och är det inte tillräcligt smått får man gå över till de här:

och är det inte tillräcligt smått får man gå över till de här:

Senast redigerad av Svensson den tor 30 aug 2007, 23:11, redigerad totalt 1 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Diesel
- Medlem++
- fieldflower
- Hedersmedlem
- Svensson
- Forumvärd
Jo, det känns tveklöst som ett lagom komplicerat instrument. Skönt när trummisen kommer med en trälåda under armen istället för hela verkstaden. För att inte tala om alla virvel- och crachslag man går miste om.daionsavage skrev:Cajonen har två strängar bakom locket, de sätter olika färg på ljudet beroende på var man trummar. För övrigt så är det ett myyycket praktiskt instrument, trummisen riggar klart innan man själv hunnit stämma!
favorit i repris, titta längst ut till höger!:

It don't mean a thing if it ain't got that swing!
- fieldflower
- Hedersmedlem
Och hi-hat brukar lösas med tamburin-armband runt foten. Grymt enkelt.Svensson skrev:Jo, det känns tveklöst som ett lagom komplicerat instrument. Skönt när trummisen kommer med en trälåda under armen istället för hela verkstaden. För att inte tala om alla virvel- och crachslag man går miste om.daionsavage skrev:Cajonen har två strängar bakom locket, de sätter olika färg på ljudet beroende på var man trummar. För övrigt så är det ett myyycket praktiskt instrument, trummisen riggar klart innan man själv hunnit stämma!
favorit i repris, titta längst ut till höger!:
/Ff
Medlem i PB50+
-
- Medlem
En snubbe som var med och tog fram prototyper till Wincent-stockarna byggde en som jag har som var lite oversized så det blev grymt mycket botten. Den låter kanon om man mickar upp den, och har använt den i studio med. Tricket är att använda olika tjocklek på trästyckena så man kan få en massa olika sound. Sedan bör det finnas ett väl avvägt lufthål någonstans med. Den är iaf gjord av plywood i olika tjocklek, skruvad och limmad i skarvarna. Tunnaste stycket sitter fram. Så, ett bra pysseltips om man är lite händig och har tid.
- fieldflower
- Hedersmedlem