Yo!
Helt klart intresserad av inköp, men har lite småfrågor då jag är rätt ny då det gäller vintage förstärkare.
-Vad är det för slutstegs watt och ohm?
-Hur mycket rör-dist går det att få ur den, och måste man upp i jobbiga volymer för att få sån overdrive (vill ju inte överrösta resten av bandet )?
-Hur tycker ni att den står sig i tonkaraktär mot tex en helrörare från Ampeg?
Har tidigare kört med en Trace Elliot solid state topp och EBS multidrive (alltid full gas!), men toppen dog och det är dags att handla nytt.
Shinjuku skrev:Yo!
Helt klart intresserad av inköp, men har lite småfrågor då jag är rätt ny då det gäller vintage förstärkare.
-Hur mycket rör-dist går det att få ur den, och måste man upp i jobbiga volymer för att få sån overdrive (vill ju inte överrösta resten av bandet )?
Har tidigare kört med en Trace Elliot solid state topp och EBS multidrive (alltid full gas!), men toppen dog och det är dags att handla nytt.
Rock on..
/Danne
Jag tar på mig äran att svara lite. Hoppas de är OK Magic.
100watt helrör i 4 ohm. Spelar grymt starkt.
Eftersom det är en helrörs topp så kan du vrida på Gainen hur mycket du vill utan att förstöra stärkaren. Den distar bara mer o mer. När jag ägde mina såna här toppar så hade jag gainen på typ kl2 och då va de gott riv i ljudet. Sen beroende på om du vill överrösta trummisen eller gitarristerna så vrider du bara på volymen. Finns MASSOR att ge..
Jag väljer en Fender Bassman 100 topp före en Ampeg SVT Classic eller V4B topp. Jag har dock inte provat någon äldre V4B topp ordentligt. Men av alla helrörstoppar jag haft så är Bassman nummer 1.. (änså länge).
Ampeg ger ett bra rock n roll ljud o sen inte mycket mer. Bassman är mer flexibel tycker jag. Även om den har mindre EQ möjligheter så har den ett bredare ljud..
Hej jag köper toppen, om du säljer den separat och då går det att skicka med bussgods. om det här det låter intressant kontakta mig via seppo.juttula@telia.com
Jag gör en snabb affär utan om och men
MVH Seppo