Motivation behövs! (jag har kyrkotonarter i läxa)
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Motivation behövs! (jag har kyrkotonarter i läxa)
Min bas lärare gav mig en jazz låt i läxa (på mitt initiativ).
Nu blev det även så att jag skulle lära mig alla kyrkotonarter så jag kan sola genom låter (övningssyfte).
Låter heter Beautiful Love (ledsen för detta: http://open.spotify.com/track/3ISNW9VtMtG2owmLx3fkO0)
...och jag har fått ackorden och till det har jag satt ut frygisk, eolisk, dorisk etc.
Hur tycker ni jag ska göra för att lära mig skalorna samt att få in dem i låten?
Först lära mig alla skalorna sen spela låten eller lära mig en i taget och spela bara grundton/växel på de skalorna jag inte kan och "sola" där jag kan?
Nu blev det även så att jag skulle lära mig alla kyrkotonarter så jag kan sola genom låter (övningssyfte).
Låter heter Beautiful Love (ledsen för detta: http://open.spotify.com/track/3ISNW9VtMtG2owmLx3fkO0)
...och jag har fått ackorden och till det har jag satt ut frygisk, eolisk, dorisk etc.
Hur tycker ni jag ska göra för att lära mig skalorna samt att få in dem i låten?
Först lära mig alla skalorna sen spela låten eller lära mig en i taget och spela bara grundton/växel på de skalorna jag inte kan och "sola" där jag kan?
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- john.b
- Medlem
- Inlägg: 103
- Blev medlem: ons 18 jul 2007, 20:23
ett tips jag fick av mattias windemo som är en fantastiskt bra lärare i improvisation.
han brukar tipsa elever att hitta soundet och feelingen i skalorna. kyrkotonarterna
har ju verkligen tydliga modus om man spelar igenom dom. detta blir extra
tydligt på piano. ett bra exempel är mixolydisk. lägg ett dubbelt g i basen och
spela runt med c-durstoner. gör liknande med de andra skalorna och hitta de olika
sounden.
ett tips som kan hjäpa
han brukar tipsa elever att hitta soundet och feelingen i skalorna. kyrkotonarterna
har ju verkligen tydliga modus om man spelar igenom dom. detta blir extra
tydligt på piano. ett bra exempel är mixolydisk. lägg ett dubbelt g i basen och
spela runt med c-durstoner. gör liknande med de andra skalorna och hitta de olika
sounden.
ett tips som kan hjäpa
Turn on, tune in, drop out
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Tack!
Ska testas imorgon
Ska testas imorgon

Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Fan va jag vill byta den nu.Sartic skrev:Förlåt, men du ser ut som Darin på din profilbild.
Hoppas ingen annan kommenterar det, då åker den!
(pratabasare räknas inte, ni är skapta för att retas)
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
- archisland
- Medlem+
- Inlägg: 2029
- Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
En liten ramsa för att komma ihåg "de vanliga" kyrkotonarterna(Inte Superlokrisk etc.) är
John - Jonisk(C)
Dorian - Dorisk(D)
Farts - Frygisk(E)
Like - Lydisk(F)
My - Mixolydisk(G)
Aunt- Aeolisk/Eolisk(A)
Lisa - Lokrisk(B)
Skrev ut vilket läge de ligger i om man spelar i C-dur.
En lydisk bli således en skala innehållande alla C-durs toner, men med tonen F som startpunkt!
John - Jonisk(C)
Dorian - Dorisk(D)
Farts - Frygisk(E)
Like - Lydisk(F)
My - Mixolydisk(G)
Aunt- Aeolisk/Eolisk(A)
Lisa - Lokrisk(B)
Skrev ut vilket läge de ligger i om man spelar i C-dur.
En lydisk bli således en skala innehållande alla C-durs toner, men med tonen F som startpunkt!

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?
Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).
Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:
Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).
Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:
Kod: Markera allt
Tonika(Dm) Subdominant(Gm) Dominant(A7)
aeolisk dorisk Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk)
Tonikaparallell(F) Subdominantparallell(Bb) Dominantparallell(C7)
Jonisk Lydisk Mixolydisk
Subdominantens kontraparallell(Em7b5)
Lokrisk
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
- archisland
- Medlem+
- Inlägg: 2029
- Blev medlem: tor 04 sep 2008, 14:54
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info ombasmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?
Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).
Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:Kod: Markera allt
Tonika(Dm) Subdominant(Gm) Dominant(A7) aeolisk dorisk Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk) Tonikaparallell(F) Subdominantparallell(Bb) Dominantparallell(C7) Jonisk Lydisk Mixolydisk Subdominantens kontraparallell(Em7b5) Lokrisk

Spelar på Yamaha|Darkglass|Line6|EBS|Rotosound|
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
Spelar bas i Six Feet Deeper
Lyssna här på Spotify YouTube
- edvin
- Medlem++
- Inlägg: 4563
- Blev medlem: tis 16 okt 2007, 23:53
- Ort: Malmö
+100000000000archisland skrev:Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info ombasmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?
Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).
Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:Kod: Markera allt
Tonika(Dm) Subdominant(Gm) Dominant(A7) aeolisk dorisk Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk) Tonikaparallell(F) Subdominantparallell(Bb) Dominantparallell(C7) Jonisk Lydisk Mixolydisk Subdominantens kontraparallell(Em7b5) Lokrisk
grejor
- basmartin
- Medlem+++
- Inlägg: 18152
- Blev medlem: tis 08 maj 2007, 23:35
- Ort: Göteborg
Jo, det kan jag väl göra. Men det finns inte så många hemligheter egentligen, man kan spela vad som helst över vilket ackord som helst, bara det låter bra. Och det betyder att pricka rätt ton vid rätt tidpunkt...edvin skrev:+100000000000archisland skrev: Du Martin.. Skulle vara väldans gött om du ville ta upp när man ska/kan använda vilken skala(Förutom Dur/Moll-penta..) när man solar i en lektion eller så.. Superskalorna skulle också vara gött att få info om

Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Jag kommer söka genom hela järfälla....Sartic skrev:
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
-
- Medlem+
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: tis 19 jun 2007, 11:57
- Ort: Täby
Vilken tur att jag har lektion på tisdag så jag kan ta med denna våg av kunskap och få den förklarad för mig ännu en gång ^^basmartin skrev:Ett sätt att lära sig var kyrkotonarterna så spelas är att tänka funktionerna på ackorden. Har du koll på funktionsanalys/steganalys?
Nu går ju Beautiful Love i Dm, så det blir en liten avvikelse när A7(dominanten) kommer, men så kan det gå... Annars så klarar man sig med att spela D aeolisk hela låten utom när dominanterna kommer. Dock får skalan ett annat namn när man byter ackord eftersom skalan då ändrar modus(starton).
Om man listar upp funktionerna så ser det ut så här:Kod: Markera allt
Tonika(Dm) Subdominant(Gm) Dominant(A7) aeolisk dorisk Frygisk med höjd ters(spanskfrygisk) Tonikaparallell(F) Subdominantparallell(Bb) Dominantparallell(C7) Jonisk Lydisk Mixolydisk Subdominantens kontraparallell(Em7b5) Lokrisk
Tack för din hjälp.
Jag har faktiskt lyckats "lära" mig skalorna tillräckligt bra nu för att ta mig genom låten med improvisation.
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |
Karma Tree är bandet.
Karma Tree är bandet.
-
- Medlem
- Inlägg: 36
- Blev medlem: mån 08 okt 2007, 10:35
- Ort: Luleå
Lite sent ute men....
När jag ska lära ut kyrkotonarterna till mina elever så brukar jag tipsa dem om att först och främst lära sig vilka som dur respektive mollskalor.
Sedan lär man sig vika karaktärstoner respektive skala har. Utgår man från ren dur och mollskala blir detta enkelt.
En dorisk skala är en mollskala med ett höjt sjätte steg, lydisk är en durskala med höjt fjärde steg o.s.v.
När det gäller improvisationen så tycker jag det är enkelt att utgå från II-V-I progressioner när det gäller standard jazz. Har du 251:a i dur till exempel Dm7 G7 Cmaj7 så använder du helt enkelt C-jonisk eftersom tonmaterialet är detsamma som D-dorisk och G-mixolydisk.
Nu är ju inte detta allt. Som någon tidigare nämnde är öronen ditt bästa hjälpmedel. Duke Ellington brukade ju hävda "if it sounds good, it is good"
När jag ska lära ut kyrkotonarterna till mina elever så brukar jag tipsa dem om att först och främst lära sig vilka som dur respektive mollskalor.
Sedan lär man sig vika karaktärstoner respektive skala har. Utgår man från ren dur och mollskala blir detta enkelt.
En dorisk skala är en mollskala med ett höjt sjätte steg, lydisk är en durskala med höjt fjärde steg o.s.v.
När det gäller improvisationen så tycker jag det är enkelt att utgå från II-V-I progressioner när det gäller standard jazz. Har du 251:a i dur till exempel Dm7 G7 Cmaj7 så använder du helt enkelt C-jonisk eftersom tonmaterialet är detsamma som D-dorisk och G-mixolydisk.
Nu är ju inte detta allt. Som någon tidigare nämnde är öronen ditt bästa hjälpmedel. Duke Ellington brukade ju hävda "if it sounds good, it is good"