Hej Jannej, hur gammal är din AMT?
När jag ser ner, rakt uppifrån, på micken så begriper jag inte hur sjutton man får in O-ringarna upptill på själva mikrofonen? Där går ju kabeln in! Det finns inget spår att lägga ner O-ringen i. Jag skrev till generalagenten Windcorp och fick detta svar;
Om det är så att det inte finns någon skåra att föra ned ringarna i, vilket det gör på de modeller som levereras just nu, så är det insexnyckel 0,89mm som ska passa.
Jag blev inte klokare på det. Kan du ge mig ett tips om hur man får in O-ringarna på plats i själva micken.
AMT akustisk kontrabasmikrofon
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Jag har den nyaste modellen som kan monteras på "tail piece". Jag har inte den framför mig, men jag ska försöka minnas.KontraKurt skrev:Hej Jannej, hur gammal är din AMT?
När jag ser ner, rakt uppifrån, på micken så begriper jag inte hur sjutton man får in O-ringarna upptill på själva mikrofonen? Där går ju kabeln in! Det finns inget spår att lägga ner O-ringen i. Jag skrev till generalagenten Windcorp och fick detta svar;
Om det är så att det inte finns någon skåra att föra ned ringarna i, vilket det gör på de modeller som levereras just nu, så är det insexnyckel 0,89mm som ska passa.
Jag blev inte klokare på det. Kan du ge mig ett tips om hur man får in O-ringarna på plats i själva micken.
På min är det fyra "piggar" som sticker upp runt kabeln på micken som jag sedan lägga kan lägga o-ringarna runt. Det är ganska uppenbart hur man ska göra på min. Men jag har ingen aning om hur dessa har sett ut tidigare. Antagligen har du någon annan modell.
Kanske menar Windcorp att du kan lätta på någon skruv för att få dit O-ringen?
Har du fått din Acoustic Image? Funkar det att mixa ihop AMTn med kontaktmick? Får du någon ordning på det?
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Hej Jannej, och tack för svar. Jag har samma nya AMT med svanhals. Faktiskt kom jag på att det funkar som du säger men man måste tvinga ned gummiringen i spåret som går runt kabeln.jannej skrev:Jag har den nyaste modellen som kan monteras på "tail piece". Jag har inte den framför mig, men jag ska försöka minnas.KontraKurt skrev:Hej Jannej, hur gammal är din AMT?
När jag ser ner, rakt uppifrån, på micken så begriper jag inte hur sjutton man får in O-ringarna upptill på själva mikrofonen? Där går ju kabeln in! Det finns inget spår att lägga ner O-ringen i. Jag skrev till generalagenten Windcorp och fick detta svar;
Om det är så att det inte finns någon skåra att föra ned ringarna i, vilket det gör på de modeller som levereras just nu, så är det insexnyckel 0,89mm som ska passa.
Jag blev inte klokare på det. Kan du ge mig ett tips om hur man får in O-ringarna på plats i själva micken.
På min är det fyra "piggar" som sticker upp runt kabeln på micken som jag sedan lägga kan lägga o-ringarna runt. Det är ganska uppenbart hur man ska göra på min. Men jag har ingen aning om hur dessa har sett ut tidigare. Antagligen har du någon annan modell.
Kanske menar Windcorp att du kan lätta på någon skruv för att få dit O-ringen?
Har du fått din Acoustic Image? Funkar det att mixa ihop AMTn med kontaktmick? Får du någon ordning på det?
Problemet med O-ringarnas benägenhet att brista kan vara flera men nu har jag, innan jag satte på de nya O-ringarna, filat bort den vassa kanten på fyra ställen av den guldeloxerade aluminiumytterringen. Jag gjorde så här;
Nu råkade jag ha nålfilar men har man inte det så finns de i en välsorterad järnaffär eller hos Clas Ohlson, tror jag. Rundfilar skall det vara och diametern får inte överstiga 1 mm i spetsen och 4 mm på tjockaste stället. 1,5 dm långa är dom. Man behöver två, en grov och en fin för avputsning. Man filar försiktigt och tålmodigt med väldigt korta rörelser bort kanterna på de fyra ställen där O-ringarna viker sig runt metallen. Tryck inte för hårt för filarna är spröda och går lätt av. När man filat bort de vassa kanterna fortsätter man att fila ett avrundat säte som ringarna kan vila mot. Slutligen byter man till den fina filen och putsar allt jämnt.
Det tog ungefär en 30 minuter att utföra och därefter har man förbättrat sin AMT högst avsevärt. Med nya starkare ringar och avrundade hörn förväntar jag mig en betydligt längre livslängd på O-ringarna.
Väntar på leverans av AI. Clarus+ head på 800W i juni (har dom sagt) och Ten2 senare under sommaren. Återkommer med rapport.
Trevlig sommar
KontraKurt
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Jo har helt nyligen fått den nya CLARUS+ levererad. Läser nu igenom handboken för att lära mig allting. Men Ten2 den nya större combon, som jag också beställt, är i faggorna. AI ligger efter i produktion men väntar den inom en månad eller två. Då kan jag stoppa in CLARUS+ i facket överst och börja utvärderingen.jannej skrev:Har du fått grejerna? Väntar med spänning på ditt utlåtande. Särskilt skoj att höra ur Ten2 låter.KontraKurt skrev:
Väntar på leverans av AI. Clarus+ head på 800W i juni (har dom sagt) och Ten2 senare under sommaren. Återkommer med rapport.
Trevlig sommar
KontraKurt
// Janne
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Söker användare av AMT akustisk mikrofon för kontrabas
Hej Jannej,
säger jag för du är den enda AMT-användare som jag känner till på detta forum.
Jag har alltså en AMT Condenser Microphone med en preamp som drivs med phantom power med beteckningen S25B. (Den starkare heter SP25B). Denna enhet pluggar jag med XLR-kontakt in i en Acoustic Image Clarus+ som sitter i ett fack på ett Acoustic Image Ten2EX cab och således bildar en combo. Under Ten2EX finns ett tiltstöd som gör att framdelen kan riktas lite uppåt. Anledningen är att det i botten sitter en subwoofer riktad mot golvet. (Jag tycker nästan alltid att det låter bäst när man ”stänger” woofern och ställer ampen rakt ned mot golvet eller på en golvpuff som är mjuk.
AMT är monterad genom stränghålen på stränghållaren och kan med en så kallad svanhals riktas i en mängd olika positioner, sidledes och i höjdled, över basens lock.
Jag har kört fast och är inte alls nöjd. Har labbat med olika inställningar på ampen och massor av olika lägen på micken.
Rick Jones på AI säger att grundlägena för inställningar på Clarus+ är kl.12. Sedan handlar det endast om små justeringar något klockslag åt vänster eller höger. Men det är stört omöjligt att kunna få upp volymen mer än till max kl.9 (startläge kl.7.30 för att vara noga).
När jag testar så har jag ampen inställd så här:
Level kl.9 (maxläge kl.4)!!
Bass kl.12
Mid kl.12
Treb kl.12
Main out kl.12
Kl.9 är alltså det högsta som går att ha vilket är precis på gränsen. Ökar jag så blir bruset starkare och det börjar skramla undertill på ampen av feedback och det brusar redan alldeles för mycket.
Sammanfattning: När jag har dom här inställningarna så är volymen ut från ampen så låg att det är meningslöst eftersom alla försök till volymhöjning resulterar i:
a) ökat brus b) rundgång c) inget akustiskt ljud att tala om
Nu säger Rick att han tror att signalen från preampen är för hög och att jag antagligen behöver en dämpare på 10dB mellan preamp och amp.
Men då undrar jag hur det går ihop med det faktum att signalen från preampen tycks vara för låg när jag kopplar in den i jazzklubbens PA-system. När jag har Gain på kl.12 på PA (mera går inte för då kommer rundgång) så är basens volym alldeles för låg för att hävda sig ihop med slagverk och blåsinstrument i lokalens högtalare. Men alla andra instrument hörs utan problem genom samma PA och högtalare. Detta gör att jag måste ta med ampen och köra min gamla Underwood pickup för att få upp nödvändig power i tonen. Och det är den trevliga sidan av det här eländet - att min Underwood låter helt fantastiskt bra i den här nya ampen. Så bra att man skulle kunna leva utan AMT. Bastonerna är kraftfulla och maffiga och volymen går att få upp utan brus och ingen tendens till rundgång.
Men - jag har ju köpt AMT-micken för ett antal tusenlappar och har hela tiden strävat efter ett så akustiskt sound som det bara är möjligt att få. Målsättningen är att komma så nära det sound man får när man ställer sig och spelar mot en vägg. När jag kopplar in AMT så är jag långt, långt, där ifrån. Hade en makalös rundgång i början när jag hade micken riktad mot en punkt mellan stallets diskantben och f-hålet. Den försvann när jag ledde in mikrofonens svanhals under och mellan stallets båda ben. Jag fick detta tips av en AMT-användare på Talkbass. Han sa att det var den enda position som funkade för honom.
Jag har bollat problemen fram och tillbaka med min musikhandlare där jag köpt enheterna och han fattar inte varför det inte funkar för mig när så många andra är nöjda och verkligen lyckliga med den här kombinationen. (Vi bor långt ifrån varandra så vi kan bara kommunicera via e-post annars hade jag ju kunnat åka dit och ta med allting och prova på plats).
Är det någon av er som har en idé som kan leda till en lösning på problemet så vore det ytterligt tacksamt.
.
säger jag för du är den enda AMT-användare som jag känner till på detta forum.
Jag har alltså en AMT Condenser Microphone med en preamp som drivs med phantom power med beteckningen S25B. (Den starkare heter SP25B). Denna enhet pluggar jag med XLR-kontakt in i en Acoustic Image Clarus+ som sitter i ett fack på ett Acoustic Image Ten2EX cab och således bildar en combo. Under Ten2EX finns ett tiltstöd som gör att framdelen kan riktas lite uppåt. Anledningen är att det i botten sitter en subwoofer riktad mot golvet. (Jag tycker nästan alltid att det låter bäst när man ”stänger” woofern och ställer ampen rakt ned mot golvet eller på en golvpuff som är mjuk.
AMT är monterad genom stränghålen på stränghållaren och kan med en så kallad svanhals riktas i en mängd olika positioner, sidledes och i höjdled, över basens lock.
Jag har kört fast och är inte alls nöjd. Har labbat med olika inställningar på ampen och massor av olika lägen på micken.
Rick Jones på AI säger att grundlägena för inställningar på Clarus+ är kl.12. Sedan handlar det endast om små justeringar något klockslag åt vänster eller höger. Men det är stört omöjligt att kunna få upp volymen mer än till max kl.9 (startläge kl.7.30 för att vara noga).
När jag testar så har jag ampen inställd så här:
Level kl.9 (maxläge kl.4)!!
Bass kl.12
Mid kl.12
Treb kl.12
Main out kl.12
Kl.9 är alltså det högsta som går att ha vilket är precis på gränsen. Ökar jag så blir bruset starkare och det börjar skramla undertill på ampen av feedback och det brusar redan alldeles för mycket.
Sammanfattning: När jag har dom här inställningarna så är volymen ut från ampen så låg att det är meningslöst eftersom alla försök till volymhöjning resulterar i:
a) ökat brus b) rundgång c) inget akustiskt ljud att tala om
Nu säger Rick att han tror att signalen från preampen är för hög och att jag antagligen behöver en dämpare på 10dB mellan preamp och amp.
Men då undrar jag hur det går ihop med det faktum att signalen från preampen tycks vara för låg när jag kopplar in den i jazzklubbens PA-system. När jag har Gain på kl.12 på PA (mera går inte för då kommer rundgång) så är basens volym alldeles för låg för att hävda sig ihop med slagverk och blåsinstrument i lokalens högtalare. Men alla andra instrument hörs utan problem genom samma PA och högtalare. Detta gör att jag måste ta med ampen och köra min gamla Underwood pickup för att få upp nödvändig power i tonen. Och det är den trevliga sidan av det här eländet - att min Underwood låter helt fantastiskt bra i den här nya ampen. Så bra att man skulle kunna leva utan AMT. Bastonerna är kraftfulla och maffiga och volymen går att få upp utan brus och ingen tendens till rundgång.
Men - jag har ju köpt AMT-micken för ett antal tusenlappar och har hela tiden strävat efter ett så akustiskt sound som det bara är möjligt att få. Målsättningen är att komma så nära det sound man får när man ställer sig och spelar mot en vägg. När jag kopplar in AMT så är jag långt, långt, där ifrån. Hade en makalös rundgång i början när jag hade micken riktad mot en punkt mellan stallets diskantben och f-hålet. Den försvann när jag ledde in mikrofonens svanhals under och mellan stallets båda ben. Jag fick detta tips av en AMT-användare på Talkbass. Han sa att det var den enda position som funkade för honom.
Jag har bollat problemen fram och tillbaka med min musikhandlare där jag köpt enheterna och han fattar inte varför det inte funkar för mig när så många andra är nöjda och verkligen lyckliga med den här kombinationen. (Vi bor långt ifrån varandra så vi kan bara kommunicera via e-post annars hade jag ju kunnat åka dit och ta med allting och prova på plats).
Är det någon av er som har en idé som kan leda till en lösning på problemet så vore det ytterligt tacksamt.
.
-
- Medlem+
- Inlägg: 624
- Blev medlem: lör 01 sep 2007, 12:11
Re: Söker användare av AMT akustisk mikrofon för kontrabas
Tråkigt att höra att det inte fungerar. Jag har ingen erfarenhet av de nya AI-förstärkarna och kör inte med mick genom förstärkare. Men en högt brus brukar jag förknippa med en låg signal som man försöker förstärka, så det förstår jag inte...snarare att du har Main Out ställd för högt? Jag känner att jag famlar i mörkret här, så du får ursäkta om det är "dumma" kommentarer.
Angående signalstyrkan från AMT är det något som gäckat många. Vissa ljudtekniker hävdar att den är för svag, andra klagar på att den är för stark och en del säger att den är perfekt...alla inklusive AMT själva står förbryllade inför detta faktum att många säger olika.
Jag har spelat på ställen med rutinerade ljudtekniker som inte ens vill ha line och använder endast AMT-signalen, till andra som inte kan få fram något alls ur den och dundrar på glatt med line-signalen.
Precis som du har AMT monterad på stränghållaren och funnit att bästa stället är mellan stallets ben.
Andra faktorer som gör det svårt att veta är karaktären på din bas, rummets akustik (vissa ställen är helt omöjliga att få till ett fungerande ljud ens med line-ljudet) och placeringen av förstärkare i förhållande till kontrabas. Jag antar att du experimenterat med detta. Detta kan vara känsligt.
Om förstärkaren är tvåkanalig varför inte använda Underwooden för att utgöra kärnan i ljudet och använda AMT för att få lite "luft" kanske i ett förhållande 80/20? Det kan lyfta ljudet det där lilla extra. Det är ju en kompromiss med sökandet efter det perfekta ljudet är inte lätt.
Angående signalstyrkan från AMT är det något som gäckat många. Vissa ljudtekniker hävdar att den är för svag, andra klagar på att den är för stark och en del säger att den är perfekt...alla inklusive AMT själva står förbryllade inför detta faktum att många säger olika.
Jag har spelat på ställen med rutinerade ljudtekniker som inte ens vill ha line och använder endast AMT-signalen, till andra som inte kan få fram något alls ur den och dundrar på glatt med line-signalen.
Precis som du har AMT monterad på stränghållaren och funnit att bästa stället är mellan stallets ben.
Andra faktorer som gör det svårt att veta är karaktären på din bas, rummets akustik (vissa ställen är helt omöjliga att få till ett fungerande ljud ens med line-ljudet) och placeringen av förstärkare i förhållande till kontrabas. Jag antar att du experimenterat med detta. Detta kan vara känsligt.
Om förstärkaren är tvåkanalig varför inte använda Underwooden för att utgöra kärnan i ljudet och använda AMT för att få lite "luft" kanske i ett förhållande 80/20? Det kan lyfta ljudet det där lilla extra. Det är ju en kompromiss med sökandet efter det perfekta ljudet är inte lätt.
KontraKurt skrev:Hej Jannej,
säger jag för du är den enda AMT-användare som jag känner till på detta forum.
Jag har alltså en AMT Condenser Microphone med en preamp som drivs med phantom power med beteckningen S25B. (Den starkare heter SP25B). Denna enhet pluggar jag med XLR-kontakt in i en Acoustic Image Clarus+ som sitter i ett fack på ett Acoustic Image Ten2EX cab och således bildar en combo. Under Ten2EX finns ett tiltstöd som gör att framdelen kan riktas lite uppåt. Anledningen är att det i botten sitter en subwoofer riktad mot golvet. (Jag tycker nästan alltid att det låter bäst när man ”stänger” woofern och ställer ampen rakt ned mot golvet eller på en golvpuff som är mjuk.
AMT är monterad genom stränghålen på stränghållaren och kan med en så kallad svanhals riktas i en mängd olika positioner, sidledes och i höjdled, över basens lock.
Jag har kört fast och är inte alls nöjd. Har labbat med olika inställningar på ampen och massor av olika lägen på micken.
Rick Jones på AI säger att grundlägena för inställningar på Clarus+ är kl.12. Sedan handlar det endast om små justeringar något klockslag åt vänster eller höger. Men det är stört omöjligt att kunna få upp volymen mer än till max kl.9 (startläge kl.7.30 för att vara noga).
När jag testar så har jag ampen inställd så här:
Level kl.9 (maxläge kl.4)!!
Bass kl.12
Mid kl.12
Treb kl.12
Main out kl.12
Kl.9 är alltså det högsta som går att ha vilket är precis på gränsen. Ökar jag så blir bruset starkare och det börjar skramla undertill på ampen av feedback och det brusar redan alldeles för mycket.
Sammanfattning: När jag har dom här inställningarna så är volymen ut från ampen så låg att det är meningslöst eftersom alla försök till volymhöjning resulterar i:
a) ökat brus b) rundgång c) inget akustiskt ljud att tala om
Nu säger Rick att han tror att signalen från preampen är för hög och att jag antagligen behöver en dämpare på 10dB mellan preamp och amp.
Men då undrar jag hur det går ihop med det faktum att signalen från preampen tycks vara för låg när jag kopplar in den i jazzklubbens PA-system. När jag har Gain på kl.12 på PA (mera går inte för då kommer rundgång) så är basens volym alldeles för låg för att hävda sig ihop med slagverk och blåsinstrument i lokalens högtalare. Men alla andra instrument hörs utan problem genom samma PA och högtalare. Detta gör att jag måste ta med ampen och köra min gamla Underwood pickup för att få upp nödvändig power i tonen. Och det är den trevliga sidan av det här eländet - att min Underwood låter helt fantastiskt bra i den här nya ampen. Så bra att man skulle kunna leva utan AMT. Bastonerna är kraftfulla och maffiga och volymen går att få upp utan brus och ingen tendens till rundgång.
Men - jag har ju köpt AMT-micken för ett antal tusenlappar och har hela tiden strävat efter ett så akustiskt sound som det bara är möjligt att få. Målsättningen är att komma så nära det sound man får när man ställer sig och spelar mot en vägg. När jag kopplar in AMT så är jag långt, långt, där ifrån. Hade en makalös rundgång i början när jag hade micken riktad mot en punkt mellan stallets diskantben och f-hålet. Den försvann när jag ledde in mikrofonens svanhals under och mellan stallets båda ben. Jag fick detta tips av en AMT-användare på Talkbass. Han sa att det var den enda position som funkade för honom.
Jag har bollat problemen fram och tillbaka med min musikhandlare där jag köpt enheterna och han fattar inte varför det inte funkar för mig när så många andra är nöjda och verkligen lyckliga med den här kombinationen. (Vi bor långt ifrån varandra så vi kan bara kommunicera via e-post annars hade jag ju kunnat åka dit och ta med allting och prova på plats).
Är det någon av er som har en idé som kan leda till en lösning på problemet så vore det ytterligt tacksamt.
.
-
- Medlem
- Inlägg: 225
- Blev medlem: lör 14 feb 2009, 21:36
Re: Söker användare av AMT akustisk mikrofon för kontrabas
[quote="jannej"]Tråkigt att höra att det inte fungerar. Jag har ingen erfarenhet av de nya AI-förstärkarna och kör inte med mick genom förstärkare. Men en högt brus brukar jag förknippa med en låg signal som man försöker förstärka, så det förstår jag inte...snarare att du har Main Out ställd för högt? Jag känner att jag famlar i mörkret här, så du får ursäkta om det är "dumma" kommentarer.
Angående signalstyrkan från AMT är det något som gäckat många. Vissa ljudtekniker hävdar att den är för svag, andra klagar på att den är för stark och en del säger att den är perfekt...alla inklusive AMT själva står förbryllade inför detta faktum att många säger olika.
Jag har spelat på ställen med rutinerade ljudtekniker som inte ens vill ha line och använder endast AMT-signalen, till andra som inte kan få fram något alls ur den och dundrar på glatt med line-signalen.
Precis som du har AMT monterad på stränghållaren och funnit att bästa stället är mellan stallets ben.
Andra faktorer som gör det svårt att veta är karaktären på din bas, rummets akustik (vissa ställen är helt omöjliga att få till ett fungerande ljud ens med line-ljudet) och placeringen av förstärkare i förhållande till kontrabas. Jag antar att du experimenterat med detta. Detta kan vara känsligt.
Om förstärkaren är tvåkanalig varför inte använda Underwooden för att utgöra kärnan i ljudet och använda AMT för att få lite "luft" kanske i ett förhållande 80/20? Det kan lyfta ljudet det där lilla extra. Det är ju en kompromiss med sökandet efter det perfekta ljudet är inte lätt.
Tack jannej för synpunkter. Svarar stycke för stycke.
Viktigt här! Jag kör alltså INTE AMT genom förstärkaren alls, på jazzklubben, utan går direkt in med XLR-kontakten från AMT till PA. Här funkar det ljudmässigt men volymen blir för svag.
När jag snackar brus i combon så menar jag i min egen studio DÄR kör jag AMT direkt i ampen. Här funkar det inte alls. Soundet blir inte ”woody”. Försöker jag höja volymen från kl.9 så blir det genast en sjuhelvetes rundgång. Mastervolym på ampen står på kl.12 vilket AI säger är det rätta utgångsläget.
Jaha, och Rick på AI tror att min AMT är för stark.
Oops, okunnighet hos KontraKurre. Linesignal vad betyder det?
Det var ju intressant att även du har funnit detta varandes bästa position.
Min egen musikstudio har perfekt akustik med ett betongtak som lutar med inlagda bjälkar på var 50:onde cm. När vi spelar gitarr, trumpet, slagverk och basen med endast Underwood så låter det mycket bra. Ja det där är riktigt känsligt. Jag vill ju helst ha förstärkaren bakom mig. Tror du att det skulle vara någon vits att prova med att skruva bort Clarus-head från cabben och ställa cabben långt bort. Kräver i så fall att jag skaffar en 3m lång SPEAKON-kabel. Har bara en jumper cable på 2dm.
Ron, på AMT, sa vid tillfälle att han föredrag aktiv högtalare framför comboamp. Larry Grenadier kan på Youtube ses spela konserterna med aktiv högtalare på stativ ganska nära sig själv.
Men å andra sidan säger ju många att dom är väldigt nöjda med AMT i kombination med AI så varför funkar det inte här, hos mig?
Jo, det är just det som jag hade tänkt men snarare 80 AMT och 20 Underwood. Som det är nu kan inte 20 AMT hävda sig alls. Det hörs helt enkelt inte att den är på med så lite volym.
.
Angående signalstyrkan från AMT är det något som gäckat många. Vissa ljudtekniker hävdar att den är för svag, andra klagar på att den är för stark och en del säger att den är perfekt...alla inklusive AMT själva står förbryllade inför detta faktum att många säger olika.
Jag har spelat på ställen med rutinerade ljudtekniker som inte ens vill ha line och använder endast AMT-signalen, till andra som inte kan få fram något alls ur den och dundrar på glatt med line-signalen.
Precis som du har AMT monterad på stränghållaren och funnit att bästa stället är mellan stallets ben.
Andra faktorer som gör det svårt att veta är karaktären på din bas, rummets akustik (vissa ställen är helt omöjliga att få till ett fungerande ljud ens med line-ljudet) och placeringen av förstärkare i förhållande till kontrabas. Jag antar att du experimenterat med detta. Detta kan vara känsligt.
Om förstärkaren är tvåkanalig varför inte använda Underwooden för att utgöra kärnan i ljudet och använda AMT för att få lite "luft" kanske i ett förhållande 80/20? Det kan lyfta ljudet det där lilla extra. Det är ju en kompromiss med sökandet efter det perfekta ljudet är inte lätt.
Tack jannej för synpunkter. Svarar stycke för stycke.
Viktigt här! Jag kör alltså INTE AMT genom förstärkaren alls, på jazzklubben, utan går direkt in med XLR-kontakten från AMT till PA. Här funkar det ljudmässigt men volymen blir för svag.
När jag snackar brus i combon så menar jag i min egen studio DÄR kör jag AMT direkt i ampen. Här funkar det inte alls. Soundet blir inte ”woody”. Försöker jag höja volymen från kl.9 så blir det genast en sjuhelvetes rundgång. Mastervolym på ampen står på kl.12 vilket AI säger är det rätta utgångsläget.
Jaha, och Rick på AI tror att min AMT är för stark.
Oops, okunnighet hos KontraKurre. Linesignal vad betyder det?
Det var ju intressant att även du har funnit detta varandes bästa position.
Min egen musikstudio har perfekt akustik med ett betongtak som lutar med inlagda bjälkar på var 50:onde cm. När vi spelar gitarr, trumpet, slagverk och basen med endast Underwood så låter det mycket bra. Ja det där är riktigt känsligt. Jag vill ju helst ha förstärkaren bakom mig. Tror du att det skulle vara någon vits att prova med att skruva bort Clarus-head från cabben och ställa cabben långt bort. Kräver i så fall att jag skaffar en 3m lång SPEAKON-kabel. Har bara en jumper cable på 2dm.
Ron, på AMT, sa vid tillfälle att han föredrag aktiv högtalare framför comboamp. Larry Grenadier kan på Youtube ses spela konserterna med aktiv högtalare på stativ ganska nära sig själv.
Men å andra sidan säger ju många att dom är väldigt nöjda med AMT i kombination med AI så varför funkar det inte här, hos mig?
Jo, det är just det som jag hade tänkt men snarare 80 AMT och 20 Underwood. Som det är nu kan inte 20 AMT hävda sig alls. Det hörs helt enkelt inte att den är på med så lite volym.
.