En Jazzbas från -61 eller kanske en Precision från -53?

Säljesannonser om elbasar och akustiska basar
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

basmartin skrev:
YZZ skrev:
basmartin skrev:
YZZ skrev:Jäkla tjomme som moddat 58'an :evil:
Danny Gattons gamla bas, en av världens bästa gitarrister genom tiderna. Så den basen är mer en museipjäs än något att spela på.
Jasså.. en gitarrist.. förklarar allt :roll:

IMO ska basar spelas på och jag tycker fortfarande det är dumt att modda den så.. Om det är en känd snubbe som gjort det eller inte kvittar, det är dumt ändå.. :)
Det där argumentet håller bara om ifall man själv inte moddar sina instrument.
Jag moddar mina instrument så där sprack det påståendet.

Dock finns det mer eller mindre bra modifikationer. Nu vet jag ju inte om han hade instrumentet från början men om man vill ha en 5a köper man väl en 5a eller köper en kopia eller liknande och moddar istället för en Fneder.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Pentastar
Medlem++

Inlägg av Pentastar »

blackparkas skrev:
Pentastar skrev: bla bla dissar mid 60´s Fender bla bla :)
Tycker att det sett ungefär lika ut både när det gäller tidiga 60-talare och sena.
+ Att 70-talarna verkar fortsätta stiga i USA!?

Baserar det lite på Ebay-auktioner etc men också förstås gbase och dylika ställen.
Klart att priserna som begärs inte alltid är det som betalas för instrumenten men en liten fingervisning tror iaf jag att det ger.
Hoppas du förstod smileysarna jag la in..
Kunde inte låta bli att retas :wink:

Begärt pris är ju sällan det som betalas.
jag tvivlar i alla fall inte att du har rätt i att basarna har klarat sig bättre än gurorna. Basar har ju aldrig varit så tokdyra och upphaussade som gurorna så det är nog inte lika känsligt. En original 65'a Strata får man ju inte för 50000kr direkt if you get the drift
Time is a cruel companion
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

YZZ skrev:Dock finns det mer eller mindre bra modifikationer. Nu vet jag ju inte om han hade instrumentet från början men om man vill ha en 5a köper man väl en 5a eller köper en kopia eller liknande och moddar istället för en Fneder.
Men det fanns väl inte så många 5-strängade basar 1958? Och så många Fender-kopior fanns det väl inte heller...?
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

Indigo skrev:
YZZ skrev:Dock finns det mer eller mindre bra modifikationer. Nu vet jag ju inte om han hade instrumentet från början men om man vill ha en 5a köper man väl en 5a eller köper en kopia eller liknande och moddar istället för en Fneder.
Men det fanns väl inte så många 5-strängade basar 1958? Och så många Fender-kopior fanns det väl inte heller...?
Nej men om det inte fanns några 5or då.. hur skulle han då stränga den? :D
Eller få tag på stall och sånt.

Han uppfann väl inte femman heller..
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

YZZ skrev:
Indigo skrev:

Pianosträngar.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
YZZ
Medlem++

Inlägg av YZZ »

basmartin skrev:
YZZ skrev:
Indigo skrev:

Pianosträngar.
Så du påstår han uppfann 5an? :D

YZZ
bassplayer
Medlem+

Inlägg av bassplayer »

basmartin skrev:
YZZ skrev:
Indigo skrev:

Pianosträngar.
Ha ha! När Beatles var okända och lirade på strippklubbar i Hamburg hade Paul McCartney och hans föregångare Stu Sutcliffe inte råd att köpa bassträngar. Därför knipsade de i smyg strängar ur klubbarnas pianon. Man hade ju velat se näste pianist som kom dit... :twisted:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Pentastar skrev:
blackparkas skrev:
Pentastar skrev: bla bla dissar mid 60´s Fender bla bla :)
Tycker att det sett ungefär lika ut både när det gäller tidiga 60-talare och sena.
+ Att 70-talarna verkar fortsätta stiga i USA!?

Baserar det lite på Ebay-auktioner etc men också förstås gbase och dylika ställen.
Klart att priserna som begärs inte alltid är det som betalas för instrumenten men en liten fingervisning tror iaf jag att det ger.
Hoppas du förstod smileysarna jag la in..
Kunde inte låta bli att retas :wink:

Begärt pris är ju sällan det som betalas.
jag tvivlar i alla fall inte att du har rätt i att basarna har klarat sig bättre än gurorna. Basar har ju aldrig varit så tokdyra och upphaussade som gurorna så det är nog inte lika känsligt. En original 65'a Strata får man ju inte för 50000kr direkt if you get the drift
Oh yes, jag förstod! :D
Och visst är det sällan det pris som begärs är vad som betalas som sagt.
I Sverige verkar det ju dock vara tvärtom om basen som säljs är vad säljaren påstår den vara, att priset går ÖVER det som begärs.

Har varit lite dåligt med äldre Fenders ett tag nu tycker jag, vilket är bra så "vintage"-marknaden kan stabilisera sig lite efter köp och sälj-hysterin förra året... I Sverige alltså.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar