Banda en obandad bas?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Banda en obandad bas?

Inlägg av midlifecrisis »

Hur pass knepigt är detta? Kan en duktig gitarrtekniker/byggare fixa det eller är finns det något i halsarna konstruktion som gör det kneppigt?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Det är iaf vad jag vet möjligt att genomföra. Dyrt tror jag dock att det blir, säkert runt 5000kr??
Användarvisningsbild
Bastappe
Medlem+

Re: Banda en obandad bas?

Inlägg av Bastappe »

midlifecrisis skrev:Hur pass knepigt är detta? Kan en duktig gitarrtekniker/byggare fixa det eller är finns det något i halsarna konstruktion som gör det kneppigt?
Det fixar dom lätt.
Och jag tror att det inte behöver bli dyrt. Rimligt pris borde väl vara som kostnaden för en ombandning + kostnader för ny sadel + justeringar.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Re: Banda en obandad bas?

Inlägg av Heyman »

Bastappe skrev:
midlifecrisis skrev:Hur pass knepigt är detta? Kan en duktig gitarrtekniker/byggare fixa det eller är finns det något i halsarna konstruktion som gör det kneppigt?
Det fixar dom lätt.
Och jag tror att det inte behöver bli dyrt. Rimligt pris borde väl vara som kostnaden för en ombandning + kostnader för ny sadel + justeringar.
Hur tänker du då? Måste man inte byta greppbräda alternativt fräsa spår i den befintliga. I min värld borde det kosta långt mer än en ombandning.
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Många byggare har sagt att det är lättare att banda en bandlös greppbräda än att banda om, men vi kan väl se om någon av våra byggare dyker upp och flikar in. Det enda som blir jobbigt är att sidomarkeringarna hamnar konstigt och ska man åtgärda det så blir det lite knöligare.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
MorganFoss
Medlem

Inlägg av MorganFoss »

Det är ju givetvis mycket lättare att såga en lös greppbräda än en som redan är monterad på halsen. Om det är en bas med limmad hals så blir det dessutom ännu lite besvärligare.

Så vad det kommer att kosta att fixa till, är helt beroende på vad det är vi pratar om....lite mer exakt.
En skruvad hals är ju att föredra. Både för den som skall utföra arbetet och den som skall betala.... :wink:

Men givetvis går det att fixa.

Morgan

Edit: Mensuren kan du ju inte göra så mycket åt som du säkert förstår. Sen begränsar greppbrädan antal band.
Medlem i PrataBas klubben 50+

Bild
Skriv svar