Ännu en slapfråga!

Diskussioner om kontrabasar
groovescience
Medlem

Ännu en slapfråga!

Inlägg av groovescience »

Hur är det brukligt att man greppar strängen med högerhanden när man slappar? Det gör så himla ont så jag vill inte ödsla tid på att öva in en dålig metod.
Vilka fingrar är bäst att använda?
Tacksam för tips, även om det kanske inte finns definitiva "rätt eller fel!"

Groovescience
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Det finns olika varianter, jag greppar med pek, lång och ringfinger men det långfingret som srar det tyngsta lasset så att säga. Det var rätt jobbigt i början men man förbättrar tekniken (och orken) ju mer man spelar. Vad har du för strängar och stränghöjd?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Som Svensson sa, det finns olika varianter. Jag greppar med pek- och långfingret. Det gäller att komma på vad som känns bäst för en själv. Jag tycker att man bör tänka på att inte sticka in fingrarna för långt in under strängarna.
Användarvisningsbild
Apans Bror
Medlem

Inlägg av Apans Bror »

Backlund skrev:Som Svensson sa, det finns olika varianter. Jag greppar med pek- och långfingret. Det gäller att komma på vad som känns bäst för en själv. Jag tycker att man bör tänka på att inte sticka in fingrarna för långt in under strängarna.
+1

Mest pek och långeman men jag kör ju "gimp" (har faktiskt en handskada sådetså)
så jag försöker variera så mycket som möjligt , ringfingret får vara med lite då å då.
Stefanson
Kontot är inaktiverat

Re: Ännu en slapfråga!

Inlägg av Stefanson »

Finns lite prylar på You tube man kan kolla på.
B.l.a. Memphisevil har gjort några bra teknikvideos.

Jag använder också mestadels lång och pekfinger.
Ringfingret åker med om det är hårda strängar och
när det ska slappas i 200 blås. Sen kan man med fördel
vrida sin slaphand lite motsols för att få mer tryck
i slapklicket.

Och gillar du inte smärta, skippa stålsträngarna.
groovescience
Medlem

Tackar!

Inlägg av groovescience »

Backlund skrev:Som Svensson sa, det finns olika varianter. Jag greppar med pek- och långfingret. Det gäller att komma på vad som känns bäst för en själv. Jag tycker att man bör tänka på att inte sticka in fingrarna för långt in under strängarna.
Det där du sa om att inte sticka in fingrarna för långt under strängarna löste faktiskt en hel del! (:

M.v.h. Groovescience
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Re: Tackar!

Inlägg av Svensson »

groovescience skrev:
Det där du sa om att inte sticka in fingrarna för långt under strängarna löste faktiskt en hel del! (:

M.v.h. Groovescience
..och stå bredvid basen, inte bakom den!
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Re: Tackar!

Inlägg av cougar »

Svensson skrev:
groovescience skrev:

M.v.h. Groovescience
..och stå bredvid basen, inte bakom den!
:roll: No Shit! Nä men allvarligt istället för att dra i strängarna så snärta dem med typ översta delen av finger topparna! Så kan du både spela snabbare och få en lagom och fint sound i slappen istället det ska låta skrammelbanksprak hehe. Tänk bara att inte ta i för hårt! var känslig och visa din bas kärlek! :wink:
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar