Liten bas med lite EL GRANDE FUZZ

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Liten bas med lite EL GRANDE FUZZ

Inlägg av JMP »

Satt och lekte lite härom dagen med min minibas och EL GRANDE FUZZ. Sjukt kul!!!

Basen som användes
Bild
Samick basen är inte ngn shortscale, utan mindre... så den klassas kanske som en piccolo?
Borde nog anpassa strängvalet på ngt sätt, för det blir rätt så sladdrigt att spela i standardstämning med de jag har på nu (som jag inte vet säkert vad det är för några pga att de suttit där i evigheter...)

Stärkare o pedaler som användes
Bild
Ashdown ABM500EVOIII och El Grande Fuzz linat via mixer till datorn.

Fuzz pedalen tycker jag jäkligt mycket om. Den känns flexibel med de inställningar som kan göras (interna och externa). Tonkontrollen tycker jag dock är sådär. Från 0 till kl12 händer naasing. Sen öppnar det upp lite för att ganska snabbt bli på tok för tunt för min smak. Har hela tiden föredragit att ha den på 0 eller kl 13. Jag känner att jag måste lägga ned mer tid på att få den att låta precis som jag vill i ljudbilden med bandet. Får väl mecka lite mer med den där interna switchen och poten.
En annan sak...
Jag kör ju med aktiv bas och det måste jag sluta upp med. :) Det funkar inte bra med El Grande tycker jag. Jag märker hur insignalen till stärkaren sjunker tack vare den där analoga VU-mätaren (tack Ashdown!) när jag stampar igång pedalen. Så blev det inte när jag kopplade in den passiva Samick-basen... Visst, jag kan ställa volymen på El Granden, men det känns ändå som aktiv bas + den pedalen inte är en bra lösning. Den är ju dessutom sjukt het, så den passar nog bäst med passiva basar som inte har sån våldsam output. Kör i princip hela tiden med Fuzz på 0 eller max kl.21, sedan blir det för sjuk fuzz... från kl12 och uppåt så den bluddrar, mullrar och fräser den som en topptrimmad gammal v8a... Det finns resurser i den vill jag lova.

Resultatet
Piccolo BASS_Medium JMP_Grande FUZZ

00:00 - 00:25 Endast bas + stärk
00:25 - 00:52 FUZZ trampas på

Volym: Vet ej, men jag försökte att hålla jämn nivå. Skulle kanske ha haft lite högre...
Ton: 0
Fuzz: kl20

EDIT: Lite justeringar av text
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ooooh!

Please säg att du vill sälja den där basen????
Skulle alldeles ha haft en riktigt liten bas till grabben som fyller år om några veckor...

Schysst med en recension av paddan!
Jag tycker Fuzz öht är skitsvårt att få till det tillfredsställande så att det även funkar i band, krävs lite pillande...!
Du hadde ju en lagom nivå där måste jag säga, min Hella Fuzz känns som den är på i 250 hela tiden, klart det går att ratta ner lite men... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

blackparkas skrev:Ooooh!

Please säg att du vill sälja den där basen????
Skulle alldeles ha haft en riktigt liten bas till grabben som fyller år om några veckor...

Schysst med en recension av paddan!
Jag tycker Fuzz öht är skitsvårt att få till det tillfredsställande så att det även funkar i band, krävs lite pillande...!
Du hadde ju en lagom nivå där måste jag säga, min Hella Fuzz känns som den är på i 250 hela tiden, klart det går att ratta ner lite men... :D
:D Ja, även om allt har ett pris så skall det mycket till att denna säljs. Fick förvisso sjuk gas på en Steve Harris signaturbas som jag testade på MB i Svall igår.... men jag tror inte ett sälj av lillen bidrar speciellt.

Det var iaf det första intrument jag köpte, så jag har haft den i över 20 år. Sedan ser du nedan att ngn redan har tingat den ;)
Det roliga med basen är att den faktiskt låter riktigt bra, och om man bara hittar rätt strängar till den så ökar nog spelbarheten oxå.

Min dotter var lite drygt 7mån på bilden...
Bild

Ja, ang. fuzzen så är det inte helt lätt med band och ljudbild. Men, jag tror ändå att just denna har goda förutsättningar.
Senast redigerad av JMP den ons 19 aug 2009, 11:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hehehe...

Då förstår jag att den stannar!
Men det ser ut att vara en helt perfekt bas.
Vad heter modellen?
Skulle ha scoutat lite efter en likadan!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Tolkemolkemoli
VIP medlem

Inlägg av Tolkemolkemoli »

Jag. Måste. Ha. En. Fuzz.

:D
Streets behind.
Medlemspresentation!
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

Tolkemolkemoli skrev:Jag. Måste. Ha. En. Fuzz.

:D
Självklart! Go get it! ;)
Alla måste ju ha en fuzz ju.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

blackparkas skrev:Hehehe...

Då förstår jag att den stannar!
Men det ser ut att vara en helt perfekt bas.
Vad heter modellen?
Skulle ha scoutat lite efter en likadan!
Ja, som nybörjarbas för unga så är den klockren. Jag har inget minne av modellnr eller namn, men jag skall hem på lunchen och kika lite. Återkommer efter 13 ;)
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Lät ju bra... lite pappalardi varning :-D
Kanske inte den mest genomträngade ijudet men det låter ju bra i klippet. I riktig bandsituation får man nog fulmidtoppa det lite för att höras.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
thetonequest
Medlem+

Inlägg av thetonequest »

Sjysst lirat!
Riktigt skitigt och svängigt. 8)
I like.
/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

anli skrev:Lät ju bra... lite pappalardi varning :-D
Kanske inte den mest genomträngade ijudet men det låter ju bra i klippet. I riktig bandsituation får man nog fulmidtoppa det lite för att höras.
Ja, du har helt rätt. Det låter väl muddigt i just detta klippet, men det går helt klart att få till ljudet så det öppnar upp på ett annat sätt. Dels med mer Fuzz eller med tonkontrollen.
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

thetonequest skrev:Sjysst lirat!
Riktigt skitigt och svängigt. 8)
I like.
Man tackar ödmjukast :)
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Riktigt schysst! Ljudet påminner väldigt mycket om min Schaller Fuzz/wah. Antagligen för att båda paddorna i grund och botten är fuzzface-kloner. Man kanske skulle posta ett klipp som jämförelse?
(..och investera en El Grande.)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

adde_johansson skrev:Riktigt schysst! Ljudet påminner väldigt mycket om min Schaller Fuzz/wah. Antagligen för att båda paddorna i grund och botten är fuzzface-kloner. Man kanske skulle posta ett klipp som jämförelse?
(..och investera en El Grande.)
Ja för tusan, posta gärna ngt klipp!

Det kanske bäst om du startar en ny tråd inkl lite beskrivning om pedalen. Du får iofs gärna posta här, men folk som är intresserade av din padda kanske lättare hittar klippet om det ligger i egen tråd. Hursomhelst... Tack för feedbacken!
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

adde_johansson skrev: ...investera en El Grande...
+1

Låter klokt! :tummenupp:
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Bassplaya skrev:
+1

Tycker det känns vettigare och vettigare ju mer jag tänker på det. Min ordinarie fuzzpadda har ju varken jack för nätadapter eller true bypass. Dessutom så har switchen börjat glappa. :?
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

adde_johansson skrev:
Bassplaya skrev:
+1

Tycker det känns vettigare och vettigare ju mer jag tänker på det. Min ordinarie fuzzpadda har ju varken jack för nätadapter eller true bypass. Dessutom så har switchen börjat glappa. :?
Om du fortsätter att tänka ännu mer så kommer det sluta att du köper en... så sluta och tänk och köp en direkt istället. På så vis sparar du ju en massa tänkande som du kan lägga på annat istället. Det gäller att vara ekonomisk vettu ;)

Tänkte tipsa om musikshopen där jag köpte, men jag såg att de höjt priset en aning. Jag köpte för den för 1075,- och nu tar de 1195,- .MB tar 1295,- så det är väl iofs marginella skillnader...
Användarvisningsbild
JMP
Medlem+

Inlägg av JMP »

Lite tillägg på El Granden.....

Senaste giget så körde jag denna på några partier så den kopplades av/på vid ett antal tillfällen. Som tur var hade jag den lilla DEEP-knappen intryckt... för vid ett par tillfällen så var det så satans mycket rök kring golvet så att det enda som fanns att orientera sin fot med var den starka DEEP-dioden. Hade det inte varit för den så hade jag aldrig vetat vart jag skulle trampa. :D

Har dessutom fått till ett ljud som funkar att köra hela tiden utan att jag försvinner i ljudbilden. Det blir dock (självklart) inte samma attack i ljudet när den är på men ett jäkligt skönt ljud har den. :D
Användarvisningsbild
Tellus
Medlem+

Inlägg av Tellus »

I like!

(ljudklippet)
Användarvisningsbild
Folxam
Medlem+

Inlägg av Folxam »

blackparkas skrev:min Hella Fuzz känns som den är på i 250 hela tiden, klart det går att ratta ner lite men... :D
Du menar min PickelPajHällaFazz? ;)

Varför i hela friden skulle man dra ner den? :)

Skön fuzz JMP!
Senast ändrad av Folxam den fre feb 30, 2004 13:37, ändrad totalt 4545981732 gånger
Skriv svar