Byta mickar på en rick.

Prata om mickar och elektronik
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Byta mickar på en rick.

Inlägg av Cliffy »

Tänkte prova att byta mickar i min rick. Inte att jag inte gillar ljudet nu men kul att experimentera lite. Tänkte en jazzmick i stallposition och något annat där framme. P-mick, darkstar, Gibson humbucker eller mudbucker eller vad det finns. Vad tror ni kan bli bra?

Tänkte köpa ett svart p-skydd från typ pickguardheaven och be att få det utan något hål för halsmick.

Men bara lite praktiska frågor. Någon som vet vilka mickar som passar i främre position utan att modda? Hur är det med stringspacing och mickar.

Alla mickar har ju inte pluppar men ricks har ju det t.ex. och p-mickar. Måste de stämma helt överens med strängarna eller blir det dåligt/klent ljud annars. Typ thunderbirdmickar som bara har en stor svart yta. Spelar det någon roll hur de sitter?
Senast redigerad av Cliffy den tor 20 aug 2009, 16:01, redigerad totalt 2 gång.
YZZ
Medlem++

Re: Byta mickar på en rick. Jazz + något mer

Inlägg av YZZ »

Cliffy skrev:Tänkte köpa ett svart p-skydd från typ pickguardheaven och be att få det utan något hål för stallmick.
Halsmick menar du väl? :lol:

Jmick och Pmick tycker jag nog.. eller en darkstar i halsläge.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.

YZZ
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Re: Byta mickar på en rick. Jazz + något mer

Inlägg av Cliffy »

YZZ skrev:
Cliffy skrev:Tänkte köpa ett svart p-skydd från typ pickguardheaven och be att få det utan något hål för stallmick.
Halsmick menar du väl? :lol:

Jmick och Pmick tycker jag nog.. eller en darkstar i halsläge.
Precis vad jag menade.
Användarvisningsbild
Dramo
VIP medlem

Inlägg av Dramo »

Varför inte två Darkstars?
Användarvisningsbild
Foxbat
Medlem++

Inlägg av Foxbat »

Du kan inte hitta nån annan bas att mörda?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Thunderbird-mickar har bladmagneter så det spelar ingen roll med strängbredden. Lemmy hade en 60-talsmick i halsläge på det som var hans huvudbas i många år tills en roddare hade bröt av halsen på den.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Foxbat skrev:Du kan inte hitta nån annan bas att mörda?
http://www.tradera.com/BASKROPP-70-tal-auktion_96905869
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Danne skrev:
http://www.tradera.com/BASKROPP-70-tal-auktion_96905869
Läskiga bilder! Du borde ha varningstext på länken, så att svaga människor och äldre inte luras att gå in där utan att sitta stadigt först! ;-)

(Finns det inga fusk-RIC-mickar att köpa? Så att det låter som en Rickenbacker, menar jag.)
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Den ska inte mördas. Allt kommer ju finnas kvar som är original. Och kommer gå att sätta tillbaks.

Danne skrev:Thunderbird-mickar har bladmagneter så det spelar ingen roll med strängbredden. Lemmy hade en 60-talsmick i halsläge på det som var hans huvudbas i många år tills en roddare hade bröt av halsen på den.
Just det. Det har jag läst. Det kanske vore något. Det är just halsmicken som är lite tråkig just nu tycker jag. Efter man tagit bort kondningen känns den lite väl klen mot stallmicken.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Men... Ska du sätta i andra mickar så innebär det ju att du måste fräsa i basen!?!?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

blackparkas skrev:Men... Ska du sätta i andra mickar så innebär det ju att du måste fräsa i basen!?!?
måste jag verkligen det? Var ju ett tag sedan jag hade uppe den men jag får väl ta och öppna och kolla.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

P-micken skulle jag tro blir svår att få plats med iaf.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Evilbiker
Medlem++

Inlägg av Evilbiker »

Om du har tid att vänta, så kan jag linda nått som passar och låter åt det håll du vill!
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Evilbiker skrev:Om du har tid att vänta, så kan jag linda nått som passar och låter åt det håll du vill!
Det var ju en underbar idé. Då slipper jag modda ju. Jag skickar ett pm snart.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Ska du Cliff Burton-modda den så är det ju mudbucker och jazzmick som gäller. 8)
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

adde_johansson skrev:Ska du Cliff Burton-modda den så är det ju mudbucker och jazzmick som gäller. 8)
Nä det är inte tänkt. Vill ha mitt eget ljud.

Men just nu så är det nog ett behålla stallmicken och få en urbaniserad halsmick. Den ger liksom inte mycket nu tycker jag. Använde den aldrig ensam.
Användarvisningsbild
adde_johansson
Medlem+

Inlägg av adde_johansson »

Cliffy skrev:
adde_johansson skrev:Ska du Cliff Burton-modda den så är det ju mudbucker och jazzmick som gäller. 8)

Men just nu så är det nog ett behålla stallmicken och få en urbaniserad halsmick. Den ger liksom inte mycket nu tycker jag. Använde den aldrig ensam.
Halsmicken känns faktiskt lite vek på de flesta Rickenbackers, ja.
Men jag har kanske bara lyssnat på för mycket Motörhead? :lol:
Ett annat alternativ är ju att slänga i en Duncanmick.
olabola skrev:Smälljud som låter skit är väl "slap" ? :wink:
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Alltså... Det borde ju nästan vara straffbart att sätta i nå´t annat än en Ric-mick i stalläge på en Rickenbacker....
Det låter ju så bäst!

Och om man har kondingen avklippt och rullar på halsmicken liiiite sådär så blir det så thumpigt och gött....!

Näeh.
Byta mickar på en Rickenbacker gör mig förbannad!

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

blackparkas skrev:Alltså... Det borde ju nästan vara straffbart att sätta i nå´t annat än en Ric-mick i stalläge på en Rickenbacker....
Det låter ju så bäst!

Och om man har kondingen avklippt och rullar på halsmicken liiiite sådär så blir det så thumpigt och gött....!

Näeh.
Byta mickar på en Rickenbacker gör mig förbannad!
Ja den funkar ju bra ihop med stallmicken. Men för sig själv tycker jag den känns klen. Aldrig upplevt det?
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

adde_johansson skrev:
Cliffy skrev:

Halsmicken känns faktiskt lite vek på de flesta Rickenbackers, ja.
Men jag har kanske bara lyssnat på för mycket Motörhead? :lol:
Ett annat alternativ är ju att slänga i en Duncanmick.
Nja ska jag byta mick vill jag ju ha ganska stor skillnad och en duncan rickmick är ju ganska snarlik och inte vidare rolig enligt mig.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Näeh.

Varför ska man använda bara halsmicken när stallmicken låter så bra?

Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

blackparkas skrev:Näeh.

Varför ska man använda bara halsmicken när stallmicken låter så bra?
Nä precis men jag tänkte så här. Stallmicken låter ju bra så då vill jag ha ett fetare ljud på halsmicken så har jag ett mer.. ahh hur man nu beskriver stallmicksljudet och ett tyngre fetare ljud i halsmicken. Men vi får väl se hur det blir.
Skriv svar