Är det någon mer än jag som upptäckt att halskanten funkar som tumstöd också?
Blir mycket bas i alla fall. Ville bara kolla om någon gör det regelbundet.
Jag gör det oftast, har varit tvungen att jobba på att spela över mikrofonerna, speciellt stallmicken.
Kan bero på att jag oftast spelar utan förstärkare och tonen blir starkare om man knäpper vid halsinfästningen. Sen har man en olat som är besvärlig att bli av med.
I min ungdoms basspelade försökte jag använda överkanten på basen som tumstöd för att Cliffan gjorde det. Samt att det såg tufft ut att kunna göra djävulstecknet när jag spelade. Minns min besvikelse när fingrarna omöjligt räckte till.
Vilka märkliga saker man värdesatte på den tiden. Nu är det som bekant ett plektrum som agerar tumstöd när jag spelar...
Jag slår an strängen där jag får den ton jag vill ha. Allt från nere vid stallet till uppe vid halsen. Inget är fel. Plektrum, fingrar och annat man kan använda för att få ton.
Kolla in alla Reggae/Dub basister!! Aston "Family man" Barret, Flabba Holt, Jah Wobble, Bill Laswell, och i bland Robbie Shakespeare...Spelar man löst framme vid halsen får man en sjujävla go botten!!! Inga övertoner här inte!!