Kontra+effekter?
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Kontra+effekter?
Hur ofta händer det att man använder effekter till kontra? Har noll koll själv, men borde det inte låta rätt coolt med t.ex en oktavpedal som går UPP eller ett tremolo eller nåt?
-
- Medlem
Re: Kontra+effekter?
- Forumvärd
Jag har kört den genom flangern i replokalen mest på skoj, det låter rätt fränt.the_great_alfonzo skrev:Hur ofta händer det att man använder effekter till kontra? Har noll koll själv, men borde det inte låta rätt coolt med t.ex en oktavpedal som går UPP eller ett tremolo eller nåt?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
Say whaaaaaaaaat?KontraKurt skrev:_________________
Jag tolererar inte trams.
- Svensson
- Forumvärd
Byt avatarthe_great_alfonzo skrev:Say whaaaaaaaaat?KontraKurt skrev:_________________

- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Ännu ett smart inlägg av KontraKurt...the_great_alfonzo skrev:Say whaaaaaaaaat?KontraKurt skrev:_________________
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- the_great_alfonzo
- Medlem+++
- Chriller
- VIP medlem
Dodge the dodo med Esbjörn Svensson trio.
Underbar melodi, även om det som vanligt är lite långa solon. Men det är ju så man spelar jazzzzzzzz tydligen.
Är det dist och wah-wah? Låter rätt coolt i alla fall.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iB9mjSrdyl8[/youtube]
Underbar melodi, även om det som vanligt är lite långa solon. Men det är ju så man spelar jazzzzzzzz tydligen.
Är det dist och wah-wah? Låter rätt coolt i alla fall.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iB9mjSrdyl8[/youtube]
Jomen. It's the Chriller.
- Svensson
- Forumvärd
- Berntsson
- Medlem+
Mjo, Dan Berglund(EST) körde en del på kombon stråke, dist och (ibland) wahwah.
Sedan finns det ju den där Youtube-killen Miles Mosley, som kör ungefär samma kombo. (EDIT: just det ja, killen i inlägget ovan
)
Har dock inte hört så mycket annat i effektväg på kontrabas förutom de ovan nämnda, men det skadar ju inte att experimentera
Sedan finns det ju den där Youtube-killen Miles Mosley, som kör ungefär samma kombo. (EDIT: just det ja, killen i inlägget ovan

Har dock inte hört så mycket annat i effektväg på kontrabas förutom de ovan nämnda, men det skadar ju inte att experimentera

Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- Dnilke
- VIP medlem
Det är kul att köra kontran genom en BOSS SYB-3 (synthbox) triggningen funkar utmärkt men jag har ännu inte hittat något befogat tillfälle att använda det till...
Fender Jazz 63, moddad Jazz MIJ 75 RI, Bjärton kontra, Stagg EDB, Ashdown ABM300, ABM115, ABM 410H, TKS 112 TWEED, GK 200 MB och diverse pedaler...
- Svensson
- Forumvärd
Hmmm delayen kan säkert göra en del på slap ljudet...Backlund skrev:Vissa som spelar rockabilly brukar använda lite delay. Geoff Kresge som spelade kontra i Tigerarmy förut brukade använda reverb på vissa låtar, som var lite lugnare.
- Backlund
- Medlem++
Absolut. Kan bli riktigt snyggt.... eller riktigt hemsktSvensson skrev:Hmmm delayen kan säkert göra en del på slap ljudet...Backlund skrev:Vissa som spelar rockabilly brukar använda lite delay. Geoff Kresge som spelade kontra i Tigerarmy förut brukade använda reverb på vissa låtar, som var lite lugnare.

- MatsD
- Medlem++
I ärlighetens namn så låter ju både Berglund och Mosley riktigt illa när de drar igång sina distade stråksolon, primitivt spel, taskig intonering, planlöst upplägg osv. Det ska ju föreställa vara kompetenta jazzmusiker men låter inte ett smack bättre än Jimmy Page i Led Zeppelin när han för oväsen med stråken i Dazed & Confused.
Annars gillar jag Esbjörn Svensson Trio och Moselys version av Voodoo Child har också sina poänger.
Personligen tycker jag lite reverb på kontra är det mest gångbara och lirar man rockabilly kanske lite slapback-eko kan funka. Kompressor kan säkert vara bra ibland. Dist och wah hör väl däremot till sånt man får betrakta som överkurs och kuriosa.
/Mats D
Annars gillar jag Esbjörn Svensson Trio och Moselys version av Voodoo Child har också sina poänger.
Personligen tycker jag lite reverb på kontra är det mest gångbara och lirar man rockabilly kanske lite slapback-eko kan funka. Kompressor kan säkert vara bra ibland. Dist och wah hör väl däremot till sånt man får betrakta som överkurs och kuriosa.
/Mats D