Hur stor risk att ljudpinnen lossnar? + mekanikfråga

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Hur stor risk att ljudpinnen lossnar? + mekanikfråga

Inlägg av MatsD »

Jag har fått hem min första kontra, en rumänsk 60-/70-talare, helträ enligt uppgift (se bild nedan).

Jag tänkte fixa lite med den. Mekaniken behöver en liten översyn och greppbrädan ska rengöras och dessutom få nån form av bandmarkeringar och så ska stallet som är spräckt och limmat bytas, förmodligen mot ett justerbart. Jag har dock hört att ljudpinnen kan lossna när strängtrycket mot locket släpper, men jag kan ju inte fixa allt detta med spända strängar, och helst inte med basen liggande ned med nåt tungt på locket heller.

Hur gör jag?

Och så en fråga om mekaniken. För E, A och D går själva strängrullen in i ett hål på motstående sida men för G så når rullen inte fram till hålet på motstående sida utan hänger liksom i luften. Så ska det väl inte vara? Det blir ju betydligt större belastning utan mothåll på andra sidan och en eller ett par av mekanikens fästskruvar har släppt efter pga det så att det är en glipa mellan mekanikens fästplatta och huvudet. Men hur tusan åtgärdar man detta när rullen är för kort?

Bild

/Mats D
Senast redigerad av MatsD den fre 28 aug 2009, 00:10, redigerad totalt 1 gånger.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

snygg, grattis...
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Re: Hur stor risk att ljudpinnen lossnar? + mekanikfråga

Inlägg av Gamba »

MatsD skrev:Jag har fått hem min första kontra, en rumänsk 60-/70-talare, helträ enligt uppgift (se bild nedan).

Jag tänkte fixa lite med den. Mekaniken behöver en liten översyn och greppbrädan ska rengöras och dessutom få nån form av bandmarkeringar och så ska stallet som är spräckt och limmat bytas, förmodligen mot ett justerbart. Jag har dock hört att ljudpinnen kan lossna när strängtrycket mot locket släpper, men jag kan ju inte fixa allt detta med spända strängar, och helst inte med basen liggande ned med nåt tungt på locket heller.

Hur gör jag?

Och så en fråga om mekaniken. För E, A och D går själva strängrullen in i ett hål på motstående sida men för G så når rullen inte fram till hålet på motstående sida utan hänger liksom i luften. Så ska det väl inte vara? Det blir ju betydligt större belastning utan mothåll på andra sidan och en eller ett par av mekanikens fästskruvar har släppt efter pga det så att det är en glipa mellan mekanikens fästplatta och huvudet. Men hur tusan åtgärdar man detta när rullen är för kort?

Bild

/Mats D
det där med ljudpinnen är inget problem
om den lossnar(vilket den gör om du släpper alla strängar) så stränga på lite löst
och sätt tillbaka den på rätt läge
en stor sk kockpincett har jag till sånt
rätt läge är under stallbenet på e strängsidan
(sa jag rätt nu?)
mitt på fhålet vid markeringen ("slitsarna")

det där med att "rullen är för kort låter skumt
så ska det inte vara
låter som att du behöver en ny mekanik
eller sitter den bara fel?

snygg bas förövrigt
fin kroppsform
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

En skönhet :D
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Gamba skrev: det där med ljudpinnen är inget problem
om den lossnar(vilket den gör om du släpper alla strängar) så stränga på lite löst
(sa jag rätt nu?)
Hmmm, nu sitter pinnen drygt 5 cm nedanför stallbenet på g-sidan. Det är ju helt fel i så fall.

/Mats D
Användarvisningsbild
silverslapper
Medlem

Inlägg av silverslapper »

MatsD skrev:
Hmmm, nu sitter pinnen drygt 5 cm nedanför stallbenet på g-sidan. Det är ju helt fel i så fall.

/Mats D
Nej då den sitter helt rätt. Det är där i krokarna den ska sitta. Det finns mycket bra tips på nätet. Jag vet att jag hittade en ritning när jag skulle sätta fast den första gången.

Om du lägger basen ner och inte gör några häftiga rörelser så ska ljudpinnen normalt sett inte lossa. Det kan hända om den sitter väldigt löst men då är det nog bra att byta plats ändå.

Det finns ett verktyg att köpa för att sätta fast den men efter att jag köpte min har den aldrig ramlat så jag vet inte hur bra det är. Det går att använda långa grillbestik t.ex. en från varje sida och pressa upp den. Jag har vid ett tillfälle när det varit riktig panik använt två gitarsträngar som jag fäste uppe och nere på ljudpinne och lirkade upp den. Väldigt tålamodskrävande :)

Mitt bästa tips är annars att pröva sig fram. Låter det bra så är det bara att köra, om du får lägre volym eller sämre bas när du monterar ljudpinnen så flytta på den tills du är nöjd.

Nu har jag en riktigt DIY inställning till mina basar och det finns säkert folk som inte håller med men i slutändan lär man sig otroligt mycket på att ställa in basen själv. Både om instrumentet men också om vilket sound du själv vill ha.

Lycka till och grattis till en fin bas
M
-Woaw är den byggd i silver?

www.myspace.com/eyeballintorpedoes
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

ok, blev lite orolig ett tag att den satt fel eller att jag köpt en konverterad vänsterbas eller nåt.

Nu har jag i varje fall plockat av strängarna och håller på att ta bort mekaniken också, och än så länge sitter ljudpinnen kvar - peppar peppar.

/Mats D
Användarvisningsbild
Gamba
Medlem++

Inlägg av Gamba »

MatsD skrev:
(sa jag rätt nu?)

/Mats D
ursäkta
helt fel av mig
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Axlarna till mekaniken var felmonterade. De har ju olika längd beroende på var de ska sitta. Dock är det på vippen att det blir nån genomföring på motsatt sida ändå för g-strängens axel, men det kanske räcker. Flera av de små skruvarna som håller mekaniken på plats tog så mycket stryk att de inte går att återanvända. Det blir till att köpa nya skruvar.

Stallet hade jag ju tänkt byta men det verkar svårt att hittta nåt ställbart stall som har ca 14-15 cm höjdintervall, de jag sett verkar ligga på 18-19 cm. Måste vara flackare halsvinkel på den här än på flertalet kontror.

Förresten. om man skulle behöva lämna bort nåt jobb, vem i Stockholm är duktig på kontror?

/Mats D
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+

Lunin

Inlägg av Anders Sköldqvist »

Det finns en av den bästa i Svea rike som bor på söder/ Magnus ladulås gata. Lunin heter han. Du kan få hans adress och telefonnummer i pm. Han håller till hemma och säljer även lite kontror och tillbehör.
Mycket trevlig och tillmötesgående man by the way
hälsning
Anders
KontraKurt
Medlem

Re: Lunin

Inlägg av KontraKurt »

Anders Sköldqvist skrev:Det finns en av den bästa i Svea rike som bor på söder/ Magnus ladulås gata. Lunin heter han. Du kan få hans adress och telefonnummer i pm. Han håller till hemma och säljer även lite kontror och tillbehör.
Mycket trevlig och tillmötesgående man by the way
hälsning
Anders
Rekommenderar Luin Sitkey (inte Lunin) också. Han har gjort stora jobb på min bas.
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

MatsD skrev:ok, blev lite orolig ett tag att den satt fel eller att jag köpt en konverterad vänsterbas eller nåt.

Nu har jag i varje fall plockat av strängarna och håller på att ta bort mekaniken också, och än så länge sitter ljudpinnen kvar - peppar peppar.

/Mats D
Ljudpinnen brukar aldrig lossna om den står lodrätt när man släpper på strängarna. Lägg basen på exempelvis en strykbräda vilket ger bra arbetshöjd. Har basen flat batten så är det idealsikt. Har den välvd botten som måste man förstås lägga under material så att den ligger stadigt.
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+

javisst menar jag Luin Sitkey :oops:
Användarvisningsbild
Anders Sköldqvist
Medlem+

MatsD skrev:
(sa jag rätt nu?)

/Mats D
http://www.fiolbygg.se/html/bas1.asp#ljudpinne

Bild
KontraKurt
Medlem

Inlägg av KontraKurt »

Ja just det. Tyckte nog att det där med 5 cm var kraftigt överdrivet.
Locktjockleken är väl lite > 5 mm så 1 cm borde vara nog.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

KontraKurt skrev:Ja just det. Tyckte nog att det där med 5 cm var kraftigt överdrivet.
Locktjockleken är väl lite > 5 mm så 1 cm borde vara nog.
Jo, men jag upptäckte sen att någon fuskat och kört basen med kortare mensur än 105 mm, så när stallet sitter rätt så sitter ljudpinnen betydligt närmare stallbenet.

/Mats D
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

MatsD skrev:Axlarna till mekaniken var felmonterade. De har ju olika längd beroende på var de ska sitta. Dock är det på vippen att det blir nån genomföring på motsatt sida ändå för g-strängens axel, men det kanske räcker. Flera av de små skruvarna som håller mekaniken på plats tog så mycket stryk att de inte går att återanvända. Det blir till att köpa nya skruvar.

Stallet hade jag ju tänkt byta men det verkar svårt att hittta nåt ställbart stall som har ca 14-15 cm höjdintervall, de jag sett verkar ligga på 18-19 cm. Måste vara flackare halsvinkel på den här än på flertalet kontror.

Förresten. om man skulle behöva lämna bort nåt jobb, vem i Stockholm är duktig på kontror?

/Mats D
Har du möjlighet att komma till Swedish Bassdays i helgen med basen så kan du träffa Michael Wallmo från Stråkstudion i Gävle. han var huvudlärare på Instrumentbyggarlinjen i Leksand i många år och har utbildat många av dom som är verksamma idag. han är grym på Basar! Annars finns en suverän kille på Klevgränd (kan fixa fram hans namn och nr.)
Användarvisningsbild
Custom
Medlem

Inlägg av Custom »

Ta bort den det gjorde jag ! Det är faktiskt sant ! jag spelar utan !
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Custom skrev:Ta bort den det gjorde jag ! Det är faktiskt sant ! jag spelar utan !
du skojar! det borde på verka intonationen till det sämre
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Custom skrev:Ta bort den det gjorde jag ! Det är faktiskt sant ! jag spelar utan !
:shock:
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

MatsD skrev:Jag har fått hem min första kontra, en rumänsk 60-/70-talare, helträ enligt uppgift (se bild nedan).

Hur gör jag?

Bild

/Mats D
Kul med en riktig bas!!
är det en Barcus Berry mik jag ser på stallet?
Användarvisningsbild
Custom
Medlem

Inlägg av Custom »

Bontracasso skrev:
Det var dagens skämt ! Jag har ju plockat isär min bas o fyllt den med diverse material. :roll: . Tonpinnen behövs inte.
Användarvisningsbild
Bontracasso
Medlem

Inlägg av Bontracasso »

Custom skrev:
Bontracasso skrev:
Det var dagens skämt ! Jag har ju plockat isär min bas o fyllt den med diverse material. :roll: . Tonpinnen behövs inte.
Fy ! inte skrämma basfarbrorn så! :lol:
Användarvisningsbild
Custom
Medlem

Inlägg av Custom »

Bontracasso skrev:
Custom skrev:
Bontracasso skrev:
Fy ! inte skrämma basfarbrorn så! :lol:
Kunde inte låta bli! :vinkar: sorry
Användarvisningsbild
Backlund
Medlem++

Inlägg av Backlund »

Custom skrev:
Bontracasso skrev:
Visst ja! Den rundgångsfria basen :)
Skriv svar