Inspelning "live" i studio
- bootsy
- Medlem+++
- JMP
- Medlem+
- TDHP
- Forumvärd
Detta är tex slasken som vi behöll!
Hur bra det sen ÄR får ju var och en bedömma!
http://www.twinclubmc.se/tdhp/byst/driv ... eblind.mp3
Hur bra det sen ÄR får ju var och en bedömma!

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
- JMP
- Medlem+
Jomen, det svängde ju och lät bra så varför inte!TDHP skrev:Detta är tex slasken som vi behöll!
Hur bra det sen ÄR får ju var och en bedömma!![]()
Skönt med ett 1min solo i slutet på en 3min låt

- JMP
- Medlem+
- adde_johansson
- Medlem+
- JMP
- Medlem+
En god och inte helt tokig tanke. Får vår del blir det dock som jag skrev i första inlägget. Det känns mest optimalt att sätta grunden i första studion och sedan lattja med sång och sologuror i den andra.adde_johansson skrev:Det som borde funka bäst i teorin vore ju att spela in låtarna som man repar dem och fixa resten med pålägg.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Låter som ett bra sätt att jobba på.JMP skrev:En god och inte helt tokig tanke. Får vår del blir det dock som jag skrev i första inlägget. Det känns mest optimalt att sätta grunden i första studion och sedan lattja med sång och sologuror i den andra.adde_johansson skrev:Det som borde funka bäst i teorin vore ju att spela in låtarna som man repar dem och fixa resten med pålägg.
//J
- JMP
- Medlem+
De har ett 56 kanalers Amek Mozart bord där nu som enligt dem låter bättre än SSL bordet. Jag vet varken eller, men det blir nog bra det där. Är övertygad om att det inte är tekniken som kommer att vara avgörande, utan hur vi levererar. Känns spännande!Evilbiker skrev:Det är väl gamla Sveriges Radios studion, om det är den så har jag spelat in där. Den är fin och väldigt bra, synd bara att dom gjorts sig av med SSL bordet!JMP skrev:Studion ligger i Sveriges Radio huset här i Sundsvall och enligt uppgift är det ett riktigt fint bygge med jäkligt bra förutsättningar för att köra "live"-tagningar. Trummorna kan tex. stängas in i eget rum om det lämpar sig bäst. Känns kul!
Jag får väl anledning att återkomma med lite uppdateringar och kanske t o m ngt resultat

- Jan Hellman
- VIP medlem
Amek-borden är bra men inte i närheten av SSL eller Neve. Och det gäller framförallt Mozart-bordet. Amek gjorde ett annat bord som hette "Hendrix". Det var billigare, nyare och lät bättre. Neve-designade strippar. Det finns dom som extrautrustat sina Mozart-bord med Neve strippar och dom låter bättre. Men Amek hade ganska dålig tillförlitlighet på sina bord och det tillsammans med att dom var ganska dåliga på support gjorde att Amek försvann från marknaden för några år sedan. Man kan köpa Amek bord för inga pengar alls nu för tiden och det är otroligt svårt att få tag i reservdelar till dom. Soundcraft har tagit över någon av dom mindre mixermodellerna men i övrigt är dom helt borta från marknaden. Mozart bordet låter absolut inte dåligt på något sätt men att jämföra det med SSL är definitivt att ta i. Och det säger jag INTE bara för att jag själv kör på SSL. Det är ganska vedertaget. Det är lite Volvo 343 över Amek´s prylar. Dom försöker få folk att tro att det är en Volvo men det är i själva verket en DAF under huven.JMP skrev:De har ett 56 kanalers Amek Mozart bord där nu som enligt dem låter bättre än SSL bordet. Jag vet varken eller, men det blir nog bra det där. Är övertygad om att det inte är tekniken som kommer att vara avgörande, utan hur vi levererar. Känns spännande!Evilbiker skrev:Det är väl gamla Sveriges Radios studion, om det är den så har jag spelat in där. Den är fin och väldigt bra, synd bara att dom gjorts sig av med SSL bordet!JMP skrev:Studion ligger i Sveriges Radio huset här i Sundsvall och enligt uppgift är det ett riktigt fint bygge med jäkligt bra förutsättningar för att köra "live"-tagningar. Trummorna kan tex. stängas in i eget rum om det lämpar sig bäst. Känns kul!
Jag får väl anledning att återkomma med lite uppdateringar och kanske t o m ngt resultat
//J
- JMP
- Medlem+
Klart intressant info! Har förresten ägt 2Hellboy skrev:Amek-borden är bra men inte i närheten av SSL eller Neve. Och det gäller framförallt Mozart-bordet. Amek gjorde ett annat bord som hette "Hendrix". Det var billigare, nyare och lät bättre. Neve-designade strippar. Det finns dom som extrautrustat sina Mozart-bord med Neve strippar och dom låter bättre. Men Amek hade ganska dålig tillförlitlighet på sina bord och det tillsammans med att dom var ganska dåliga på support gjorde att Amek försvann från marknaden för några år sedan. Man kan köpa Amek bord för inga pengar alls nu för tiden och det är otroligt svårt att få tag i reservdelar till dom. Soundcraft har tagit över någon av dom mindre mixermodellerna men i övrigt är dom helt borta från marknaden. Mozart bordet låter absolut inte dåligt på något sätt men att jämföra det med SSL är definitivt att ta i. Och det säger jag INTE bara för att jag själv kör på SSL. Det är ganska vedertaget. Det är lite Volvo 343 över Amek´s prylar. Dom försöker få folk att tro att det är en Volvo men det är i själva verket en DAF under huven.JMP skrev:De har ett 56 kanalers Amek Mozart bord där nu som enligt dem låter bättre än SSL bordet. Jag vet varken eller, men det blir nog bra det där. Är övertygad om att det inte är tekniken som kommer att vara avgörande, utan hur vi levererar. Känns spännande!Evilbiker skrev:Det är väl gamla Sveriges Radios studion, om det är den så har jag spelat in där. Den är fin och väldigt bra, synd bara att dom gjorts sig av med SSL bordet!JMP skrev:Studion ligger i Sveriges Radio huset här i Sundsvall och enligt uppgift är det ett riktigt fint bygge med jäkligt bra förutsättningar för att köra "live"-tagningar. Trummorna kan tex. stängas in i eget rum om det lämpar sig bäst. Känns kul!
//J

Vi får se hur slutresultatet blir

- JMP
- Medlem+
Tjaaa.... nu har jag avverkat en helg i studion med bandet!
På lördag satte vi grunderna till 10 låtar (bas, trummor och två kompguror) live och på söndag var det lite städning av små spelfel och ngt pålägg av gura med halvrent ljud till skillnad från det annars frekvent använda och härligt hårdrocksdistade ljudet vi körde på lördagen.
Jag kan verkligen rekommedera live-inspelning! Det blev en helt annan känsla mot att sitta och pricka klicka och lägga spår-för-spår. Det som måste till för att det skall funka är att studion klarar att separera ljuden på ett bra sätt och att man kommer jävligt välrepade. Vi körde utan hjälpsång dessutom, men det var inget problem alls. Vi sparade sjukt mycket tid på att spela in live kan jag säga!!! Vi hade turen att kunna lasta in och soundchecka på fredagen, så det var bara att åka på lördag morgon. Innan lunch satt grunderna till fyra låtar!
Nu blir det lite paus i inspeladet till januari, men jag hoppas på att kunna ngt resultat därefter så att ni inte tror att vi köpt tagningar på rea
F-N vad kul det varit helgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
På lördag satte vi grunderna till 10 låtar (bas, trummor och två kompguror) live och på söndag var det lite städning av små spelfel och ngt pålägg av gura med halvrent ljud till skillnad från det annars frekvent använda och härligt hårdrocksdistade ljudet vi körde på lördagen.
Jag kan verkligen rekommedera live-inspelning! Det blev en helt annan känsla mot att sitta och pricka klicka och lägga spår-för-spår. Det som måste till för att det skall funka är att studion klarar att separera ljuden på ett bra sätt och att man kommer jävligt välrepade. Vi körde utan hjälpsång dessutom, men det var inget problem alls. Vi sparade sjukt mycket tid på att spela in live kan jag säga!!! Vi hade turen att kunna lasta in och soundchecka på fredagen, så det var bara att åka på lördag morgon. Innan lunch satt grunderna till fyra låtar!

Nu blir det lite paus i inspeladet till januari, men jag hoppas på att kunna ngt resultat därefter så att ni inte tror att vi köpt tagningar på rea

F-N vad kul det varit helgen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- Evilbiker
- Medlem++
- JMP
- Medlem+
- JMP
- Medlem+
En liten update...
Vi är nu färdiga med inspelning och mix. Inspelningen av 47min musik (10 låtar) tog 4 dagar. 2 dagar live med grunderna, 1 dag sångpålägg och 1 dag pålägg med leadguror. Mixningen avklarades på 2½ dag. Jäkligt tidspressat, men vi är nöjda med slutresultatet! Det finns absolut grejor man kanske skulle ha gjort annorlunda och saker man önskade ogjorda..., men all-in-all så känns det riktigt bra!
Live-inspelningen gjorde fan susen iaf! Skitkul att göra och det gjorde verkligen så att musiken blev levande och inte en slav under klicket. Det innebar oxå att vi inte kopierade ett enda pålägg, så alla tagningar är unika.
Vi är nu färdiga med inspelning och mix. Inspelningen av 47min musik (10 låtar) tog 4 dagar. 2 dagar live med grunderna, 1 dag sångpålägg och 1 dag pålägg med leadguror. Mixningen avklarades på 2½ dag. Jäkligt tidspressat, men vi är nöjda med slutresultatet! Det finns absolut grejor man kanske skulle ha gjort annorlunda och saker man önskade ogjorda..., men all-in-all så känns det riktigt bra!
Live-inspelningen gjorde fan susen iaf! Skitkul att göra och det gjorde verkligen så att musiken blev levande och inte en slav under klicket. Det innebar oxå att vi inte kopierade ett enda pålägg, så alla tagningar är unika.
Senast redigerad av JMP den lör 05 jun 2010, 23:12, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Nykomling
Kul att hitta din tråd Patrick! =)
Vill bara fördydliga lite, studion drivs av mig Henrik Heinrich och Roger Bergsten, vi har ett samarbete med Sensus vilket gör att Danne dyker upp ibland med ett Sensusband och svänger lös i studion som i detta fall!
Kul att ni är nöjda med demon!
Ang. mixerbordet så har vi ett bord med neve moduler och är jättenöjda med bordet. Jag har jobbat på 4000G+ och 6000 ganska mycket och även E serien. SR hade tidigare ett 4000G+ i studion där jag jobbat och är idag väldigt glad att vi har ett Mozart. Saknar en del funktioner vid mix där SSL är jäkligt bra men trots att Mozart är några år äldre så har det faktiskt många funktioner som ett SSL bord har, dock jäkligt mycket krångligare. Men soundet är djupare, varmare. Eq:n inte kall som jag upplever SSL eqn, bordet lämpar sig bättre till akustisk musik i mitt tycke.
Numer spelar jag in 90% utan EQ, mest för att det inte behövs med rätt mickplacering. Med SSL recappat eller ej så har jag alltid skruvat en hel del/jackat in någon extern EQ får att få till det man vill åt. Vet inte hur många gånger man dragit på någon dB vid 10-14khz vid inspelning för att få mickstärkaren att kännas luftig…men allt är tycke och smak förstås =)
HF filtret i Mozart påminner om 1074:ans karaktär i de över registren, väldigt len diskant. Hade jag dock mixat uteslutande (inte spelat in) samt gjort mycket elektroniska produktioner så hade valt ett SSL bord för det är ett jäkla bett och sjukt bra headroom i ett SSL bord. Varför jag skrivet om detta är att det finns väldigt få Mozart bord i sverige och många har inte jobbat med dem / alternativt jobbat med bord som har gått heta, mozart hade stora problem med att borden blev för varma i kombination med dåliga elytar. Ett recappat Mozart is the shit om ni frågar mig.
Mozart Väger 350kg mer än ett SSL bord vilket gör det till en Buick istället för en Volvo =)
Vill bara fördydliga lite, studion drivs av mig Henrik Heinrich och Roger Bergsten, vi har ett samarbete med Sensus vilket gör att Danne dyker upp ibland med ett Sensusband och svänger lös i studion som i detta fall!
Kul att ni är nöjda med demon!
Ang. mixerbordet så har vi ett bord med neve moduler och är jättenöjda med bordet. Jag har jobbat på 4000G+ och 6000 ganska mycket och även E serien. SR hade tidigare ett 4000G+ i studion där jag jobbat och är idag väldigt glad att vi har ett Mozart. Saknar en del funktioner vid mix där SSL är jäkligt bra men trots att Mozart är några år äldre så har det faktiskt många funktioner som ett SSL bord har, dock jäkligt mycket krångligare. Men soundet är djupare, varmare. Eq:n inte kall som jag upplever SSL eqn, bordet lämpar sig bättre till akustisk musik i mitt tycke.
Numer spelar jag in 90% utan EQ, mest för att det inte behövs med rätt mickplacering. Med SSL recappat eller ej så har jag alltid skruvat en hel del/jackat in någon extern EQ får att få till det man vill åt. Vet inte hur många gånger man dragit på någon dB vid 10-14khz vid inspelning för att få mickstärkaren att kännas luftig…men allt är tycke och smak förstås =)
HF filtret i Mozart påminner om 1074:ans karaktär i de över registren, väldigt len diskant. Hade jag dock mixat uteslutande (inte spelat in) samt gjort mycket elektroniska produktioner så hade valt ett SSL bord för det är ett jäkla bett och sjukt bra headroom i ett SSL bord. Varför jag skrivet om detta är att det finns väldigt få Mozart bord i sverige och många har inte jobbat med dem / alternativt jobbat med bord som har gått heta, mozart hade stora problem med att borden blev för varma i kombination med dåliga elytar. Ett recappat Mozart is the shit om ni frågar mig.
Mozart Väger 350kg mer än ett SSL bord vilket gör det till en Buick istället för en Volvo =)
- JMP
- Medlem+
- Jan Hellman
- VIP medlem
Om man ser till vad man får betala för ett Amek Mozart så är det ett väldigt bra bord. Finns dock orsaker till att dom säljs för småpengar i jämförelse med Neve och SSL.audioshark skrev:Ang. mixerbordet så har vi ett bord med neve moduler och är jättenöjda med bordet. Jag har jobbat på 4000G+ och 6000 ganska mycket och även E serien. SR hade tidigare ett 4000G+ i studion där jag jobbat och är idag väldigt glad att vi har ett Mozart. Saknar en del funktioner vid mix där SSL är jäkligt bra men trots att Mozart är några år äldre så har det faktiskt många funktioner som ett SSL bord har, dock jäkligt mycket krångligare. Men soundet är djupare, varmare. Eq:n inte kall som jag upplever SSL eqn, bordet lämpar sig bättre till akustisk musik i mitt tycke.
MVH//Jan
- Nick
- VIP medlem
- Kontakt: