Svagt ljud i monitor
- Svensson
- Forumvärd
Svagt ljud i monitor
Vi har två monitorer kopplade direkt från slutsteget och en tredje vidarekopplad från en av de två första. Den tredje låter det svagare i (En annan typ, annat märke). Kan man förstärka upp ljudet på den tredje monitorn? Ex. vis. gå vi en preamp?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Svensson
- Forumvärd
- ferm
- Medlem++
Det går inte, du måste ha ett effektsteg till att driva högtalarna med. En preamp överlever nog inte, och ingen effekt lämnar den heller.Svensson skrev:Jepp de är passiva. Det jag funderar är vad som händer när man sätter en preamp efter slutsteget, alltså mellan monitor ett och monitor två.ferm skrev:Är det passiva monitorer?
För många basar är inte nog
- TDHP
- Forumvärd
Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?

- Svensson
- Forumvärd
Det var det jag misstänkte...ferm skrev:Det går inte, du måste ha ett effektsteg till att driva högtalarna med. En preamp överlever nog inte, och ingen effekt lämnar den heller.Svensson skrev:Jepp de är passiva. Det jag funderar är vad som händer när man sätter en preamp efter slutsteget, alltså mellan monitor ett och monitor två.ferm skrev:Är det passiva monitorer?
- TDHP
- Forumvärd
Ja, dels driver ju den ena kanalen dubbelt så mycket yta som den andra, dessutom har väl troligen den som låter mindre högre impedans så den mer lättdrivna får det mesta av kraften. Kolla ohmtalen, det skulle kunna räcka att byta plats på dem med lite tur! (Och kanske seriekoppla två av dem.) Men gör det snart, det känns som att steget kanske inte mår så bra av det där!Svensson skrev:Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?
TDHP

TDHP
- Svensson
- Forumvärd
Nr 1 och Nr 2 är bättre/snyggare så de står längst fram och nr 3 är ett större gammalt as som får duga åt trummisenTDHP skrev:Ja, dels driver ju den ena kanalen dubbelt så mycket yta som den andra, dessutom har väl troligen den som låter mindre högre impedans så den mer lättdrivna får det mesta av kraften. Kolla ohmtalen, det skulle kunna räcka att byta plats på dem med lite tur! (Och kanske seriekoppla två av dem.) Men gör det snart, det känns som att steget kanske inte mår så bra av det där!Svensson skrev:Japp, du har fattat rätt, monitor 1 och 2 är likadana men nummer tre är ev annat märke. Jag har tyvärr ingen aning om ohmtal men antagligen så är väl nr 3 mer tungdriven...TDHP skrev:Fattar jag rätt om det är ett stereosteg och ni driver en monitor på ena kanalen och två på den andra? Vad är det för impedans och effekt på respektive monitor?

- TDHP
- Forumvärd
Exakt så menade jag!
Har själv kört sönder ett steg på det sättet när jag nödkopplade lite på ett gig...
Har själv kört sönder ett steg på det sättet när jag nödkopplade lite på ett gig...
TDHP

TDHP