Hur skruvar man på en j bas kåpa ??
-
- Medlem
Hur skruvar man på en j bas kåpa ??
, jag har haft en kåpa över halsmicken, men den kåpan är borta, så nu har jag köpt en ny, men, den nya kåpan är bredare än den gamla så då passar den inte i dom gamla hålen.
När man ska borra nya vilket avstånd ska det då vara mellan micken och kåpan?
Senast redigerad av basoskar den fre 04 sep 2009, 17:19, redigerad totalt 1 gånger.
- Bastappe
- Medlem+
Re: Hur skruvar man på en j bas kåpa ??
Kan du förtydliga?basoskar skrev:Mina gamla hål passade till min gamla kåpa men inte nya , hur och vilka mått ska det vara?
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
-
- Medlem
- Fernan
- Kontot är inaktiverat
- Bastappe
- Medlem+
Borra inte nya hål i baskroppen!!basoskar skrev:, jag har haft en kåpa över halsmicken, men den kåpan är borta, så nu har jag köpt en ny, men, den nya kåpan är bredare än den gamla så då passar den inte i dom gamla hålen.
Det bör gå att bocka eller bända den nya kåpan så att den passar till de gamla hålen.
Ibanez Musician 924, Höfner Kontra -62, Tokai Hard Puncher, FERNANDESBACKER, Fenderstrata -96 , Ibanez Musician 900, Status Empathy 6:a , Yamaha TRB 4P, Barbeque Village 5:a, Peavey Cirrus 4:a. Avbandad Status 4:a, Squier Jazz CV
- MatsD
- Medlem++
Precis. Det är bara att böja till den försiktigt så att den passar. Det brukar inte ens behövas några verktyg, bara lite handkraft.Bastappe skrev:Borra inte nya hål i baskroppen!!basoskar skrev:, jag har haft en kåpa över halsmicken, men den kåpan är borta, så nu har jag köpt en ny, men, den nya kåpan är bredare än den gamla så då passar den inte i dom gamla hålen.
Det bör gå att bocka eller bända den nya kåpan så att den passar till de gamla hålen.
/Mats D
- fieldflower
- Hedersmedlem
- BBQV
- Forumvärd
-
- Medlem++
Syl och sen skruvafieldflower skrev:Jag stjäl tråden till en närliggande fråga:
Om man är sugen på att sätta kåpa på en J-bas för första gången - vilka verktyg/metoder rekommenderas för att slippa sprickor och annat otyg i plektrumskydd och lack?
(Det är inte en gammal Fender, så inga sura miner nu..)

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- Peavey Dude
- Medlem++
Sa flickan.MatsD skrev:Precis. Det är bara att böja till den försiktigt så att den passar. Det brukar inte ens behövas några verktyg, bara lite handkraft.
/Mats D
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600