Nybörjarfrågor deLUX!

Diskussioner om kontrabasar
cake.
Nykomling

Nybörjarfrågor deLUX!

Inlägg av cake. »

Hej alla

Har glidit runt på detta forum i ett tag nu o tänkte att jag skulle ta tag i att skapa mig ett konto så jag kan skriva lite med :)

Jag har nu bestämt mig för att inskaffa en kontrabas inom en mkt snar framtid och hoppas att kunna få några frågor besvarade av mer kunniga än mig själv (skulle tro det är alla här)

1) Hur stor är 3/4 kontrabasar i cm?
2) Finns det något som går att sätta som temporära band under tiden man lär sig? (eller bör man skippa detta?)
3)Kan jag använda elbas-tabs rakt av till kontrabas?
4) Letar efter ett papper där ackorden står för varje sträng o band (vet inte om det förklarar det men någon förstår kanske :))

Ha en fortsatt bra kväll
Laters
Fredrik68
Medlem

Inlägg av Fredrik68 »

Hej Cake

Roligt att du skall börja med kontrabas :D

Kan svara på fråga 1 och 2

1. Min wilferbas (vilken är en 3/4) är 180 cm stor. Det är möjligt att storleken på 3/4 basar varierar något. Men det bör inte avvika allt för mycket.

2 Om det är nödvändigt kan du sätta tapebitar som band. Men du nämner elbas-tabs i fråga 3. Om du har spelat elbas länge har du troligtvis så bra gehör att du kan lyssna dig till rätt läge för vänsterhanden och då bör det inte vara nödvändigt att markera lägena med tape.

Fråga 3 och 4 kan jag tyvärr inte svara på, men jag vet att här finns många andra på vårt forum som kan ge dig de svar du behöver här.

Lycka till med ditt kontrabasköp.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Jag har satt 1,5 mm Letraset-tejp som bandmarkeringar på min kontra. Det är kanske lite övertydligt men det funkar. Annars kan man ju bara göra markeringar på sidan av halsen, eller små prickar på greppbrädan mellan strängarna, så slipper man att något hamnar mellan strängen och greppbrädan.

Bild

Om du med storleksfrågan menade hela instrumentet så har du redan fått svar, men om du menar vad det har för mensur så är det 105 cm (41,4 tum).

Eftersom en kontra normalt är stämd precis som en elbas så går det bra att spela efter tab för elbas.

/Mats D
cake.
Nykomling

Inlägg av cake. »

Tack Fredrik och Mats för jättebra (och snabba dessutom) svar, schysst med bilderna med :)
KontraKurt
Medlem

Re: Nybörjarfrågor deLUX!

Inlägg av KontraKurt »

cake. skrev:Hej alla

Har glidit runt på detta forum i ett tag nu o tänkte att jag skulle ta tag i att skapa mig ett konto så jag kan skriva lite med :)

Jag har nu bestämt mig för att inskaffa en kontrabas inom en mkt snar framtid och hoppas att kunna få några frågor besvarade av mer kunniga än mig själv (skulle tro det är alla här)

1) Hur stor är 3/4 kontrabasar i cm?
2) Finns det något som går att sätta som temporära band under tiden man lär sig? (eller bör man skippa detta?)
3)Kan jag använda elbas-tabs rakt av till kontrabas?
4) Letar efter ett papper där ackorden står för varje sträng o band (vet inte om det förklarar det men någon förstår kanske :))

Ha en fortsatt bra kväll
Laters
1) Min 3/4 är också 180 cm men det kan som sagt variera en del.
2) Om du inte vill tejpa så kan du rita linjer med blyertspenna. Går enkelt att ta bort med finaste stålullen när du inte längre behöver dem.
4) Nu spelar man ju inte ackord på en bas utan först och främst grundtonerna i varje ackord. Sedan, beroende på vad för musik man tänker spela, så kan man lära sig genomgångstoner till andra ackord (grundtoner).
Du kan själv lätt rita upp det där på ett papper. Skarva tre A4-blad på längden vilket räcker bra om du börjar uppe vid sadeln. Då får du allt i skala 1/1 också. Om inte pappret räcker efter hela greppbrädan så gör det ingenting. Tonerna längst ned mot stallet spelar man inte i alla fall. Rita sedan in 4 linjer för varje sträng.
Spela kromatiskt efter hela strängens längd och räkna hur många toner det blir sedan ritar du in tvärstreck tvärs över stränglinjerna för varja halvton. Minska avståndet en aning för varje nytt streck så stämmer det bättre med verkligheten. (Om du frågar snällt kanske farbror MatsD kan ge dig måtten mellan varje delstreck över mensuren så slipper du detta tidsödande jobb). Men kolla först att ni har samma mått från sadel till stall.
Nu är det bara att skriva in varje ton på respektive krysspunkt. Börja med lös sträng på första linjen, exempelvis E sedan F och F#/Gb och G o.s.v.
Användarvisningsbild
cougar
Medlem+

Inlägg av cougar »

Bild 8)
Hate Thy Neighbour!
Skriv svar