Jag tycker att Thijs Van Leer är ENORMT överskattad, och då är jag ändå lika mycket Hammondgalning som basist själv. Hans största styrka är att han lyckas kräma ut såpass mycket ur den egentligen rätt begränsade och tråkiga lilla Hammond L-100, istället för att bara använda en större orgel. Men annars... nej tack.Dramo skrev:Jag tycker att Thijs Van Leer är mycket mer intressant än den där pretentiösa hästsvansen...
ljudnörd ab
-
- Medlem+
-
- Medlem+
Det är fantastiskt vad Manring kan åstadkomma med bara fyra strängar och utan band (pun intended...).
Och vacker och gripande musik dessutom!
Tanke: om någon hade spelat detta stycke på något klaviaturinstrument (dock ej pianodragspel
) istället (vilket onekligen hade förenklat ett och ett annat) hade det kanske snarare avfärdats som "snyggt men lite lättviktigt"? Som bra filmmusik?
/Alexander

Tanke: om någon hade spelat detta stycke på något klaviaturinstrument (dock ej pianodragspel

/Alexander
- criss
- Medlem+
jag brukar hata sånt här meeen, fy fan vad coolt!
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Kontot är inaktiverat
Satt och gick loss med Reverend Horton Heat när jag slog på videon ovan...så det tog två minuter för hjärnan att fatta vad som pågick!
Tycker att det är så cool med män som tar saken i egna hände (paus för knappt skolmogna fniss) och som gör egna lösningar och går egna vägar.
Ibland blir det mindre bra, iband blir det bra och här var det ju lysande...
I övrigt håller jag med Anli:
Skall det vara bassolo så skall det vara en halvpackad Anli...annars kan det va!

Tycker att det är så cool med män som tar saken i egna hände (paus för knappt skolmogna fniss) och som gör egna lösningar och går egna vägar.
Ibland blir det mindre bra, iband blir det bra och här var det ju lysande...
I övrigt håller jag med Anli:
Skall det vara bassolo så skall det vara en halvpackad Anli...annars kan det va!

- mikkejohansson
- Medlem++
Till skillnad från många s k "virtuoser" (för det är ju exakt vad han är) verkar han aldrig glömma att det faktiskt är låten/melodin/grunden som är det viktiga...att han dessutom skapar med såna klanger och nyskapande ljud är ju bara hur bra som helst. Big respect 
Hade en flageolett-period i gymnasiet själv...man kan göra mycket med de toner som finns i standardstämning och lägger man till omstämningarna blir det ju en hel palett med färger...
EDIT: vet inte om det beror på den vackra musiken, men jag börjar fasen tycka den där basen är riktigt tjusig...inte illa för en gammal P-basgnuggare...

Hade en flageolett-period i gymnasiet själv...man kan göra mycket med de toner som finns i standardstämning och lägger man till omstämningarna blir det ju en hel palett med färger...
EDIT: vet inte om det beror på den vackra musiken, men jag börjar fasen tycka den där basen är riktigt tjusig...inte illa för en gammal P-basgnuggare...
Fender - Pedaler - GK - TKS
- Splanky
- Medlem+
Fortfarande rätt smalt musikaliskt men inga omstämningar on the fly var 3:e sekund. Bara underbar ton, sparsmakat och musikaliskt
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VtUc11WTA4k[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VtUc11WTA4k[/youtube]
-12 Squier Jaguar SS, Cort Actionbass 4 avbandad, Cort Actionbass Jr moddad, MM SUB US, Unicorn Ozellman, Unicorn The Purist. TecAmp Puma 500, 2 st XS 115, 1x8", 2x8"
- Fernan
- Kontot är inaktiverat