Göra egna trampor

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Göra egna trampor

Inlägg av Tössberg »

Jag går i tankarna.

Är det svårt? Vad behövs förutom pill-känsla, lödkolv, komponenter och sånt?
Jag skulle bli jätteglad om det finns någon "lärare" i det hela här.
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

BYOC (build your own clone) säljer byggsatser till effekter.. vissa riktigt lätta som deras fuzz till exempel.. som låter otroligt bra.. men personligen ska jag byta ut dom germanium transistorer som följer med.. och modda lite för bas.. dom låter kanon på bas som dom är dock.. byggtid runt 2 timmar om du kan hantera en lödkolv

det lite pyssligare alternativet är att leta upp lite kopplingscheman och sätta sig med Elfa katalogen och köpa komponenter.. billigare och roligare men mer jobb och risk.

starta med nått enkelt dock,, som en booster eller en fuzz
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Tössberg
Medlem++

Inlägg av Tössberg »

Hur får man tag på en BYOC då? Det låter spännande för en nybörjare.

Tänkte att jag senare skulle bygga eget från start och experimentera mig fram. Är det dumt tro?
Flats och pizzaspade. Plektrum, tumme och fingrar. Pedaler är för excentriker och slapbas för musikhögskolestudenter.
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Moodysounds säljer B.Y.O.C. byggsatser
Användarvisningsbild
johnne
Medlem+

Inlägg av johnne »

http://www.youtube.com/watch?v=ckgMy5-uAqY kort som fan men den enda jag hittade med bas
Fender Geddy Lee signature, Fender RoadWorn precision 50s ,Ampeg SVT3Pro Crate 2x15 , Roland MicroCube

Spriten räddade mig från sporten
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Kul att du vill löda själv!

De flesta tramp-effekter är ganska enkla konstruktioner, framför allt booster/dist/OD och alla varianter av det. Och det finns MASSVIS med kretslösningar på Internet att titta på.

Principen för de enklaste är en liten klen förstärkare som drivs till överstyrning. Gainratten på max redan från början, liksom. Fuzz Face funkar så. Två transistorer, några kondingar och motstånd. Den legendariska Tube Screamern är en lite knepigare konstruktion om jag minns rätt, men ritningar finns som sagt på nätet.

(I mitt tycke är effekterna för flanger, chorus, reverb och andra "rymdeffekter" betydligt mer komplexa. Funktionaliteten ligger i integrerade kretsar så det blir mer black-box-lösning över en sådan och svårare att ändra något.)

Och hur kommer du igång då?

Börja med den lägst hängande frukten - köp en byggsats till någon distbox och en lödpenna. Det tar några timmar att få ihop den, som någon skrev här. När du konstaterat att den fungerar kan du antingen börja skruva på den och ändra komponentvärden, eller bygga något annat.

Har du en byggsats är det nog svårt att misslyckas, bara du tränar på att löda på något annat (billigare) innan du sätter igång. Det finns antagligen skitbra filmer på Youtube som visar hur man löder som ett proffs. Sök på soldering iron eller något ditåt.

Någon av alla leverantörerna som nämnts här, tror det är Moody Sounds, skickar med förslag till modifikationer med byggsatsen. Jag läste det för en tid sedan och det såg verkligt inspirerande ut. Då kan du prova hur disten låter om du har vanliga dioder, lysdioder osv som klipper signalen. Där har du att göra ett tag, skulle jag tro.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Jag kan starkt rekommendera boken "Electronic Projects for Musicians" av Craig Anderton som en introduktion. Väldigt pedagogisk och bra bok för nybörjaren som vill lära sig "varför" och inte bara "hur".
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

barium skrev:Jag kan starkt rekommendera boken "Electronic Projects for Musicians" av Craig Anderton som en introduktion. Väldigt pedagogisk och bra bok för nybörjaren som vill lära sig "varför" och inte bara "hur".
Det där lät ju intressant!
Vad går den igenom?
Medlem i PB50+
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

fieldflower skrev:
barium skrev:Jag kan starkt rekommendera boken "Electronic Projects for Musicians" av Craig Anderton som en introduktion. Väldigt pedagogisk och bra bok för nybörjaren som vill lära sig "varför" och inte bara "hur".
Det där lät ju intressant!
Vad går den igenom?
Det mesta. Börjar med enklare teori och beskrivningar av olika komponenter, samt hur man ska tänka när man handlar komponenter. Sedan kommer ett kapitel om hur man ska löda och fixa kretskort och sådant, efter det kommer projekten i stigande svårighetsgrad. Bra beskrivningar som gör att man förstår lite varför det fungerar som det gör.

Projektlistan är (snodd online):
Here's what's in the book:
1. Preamp (for boosting to line level)
2. Metronome (very simple, easy, cheap)
3. Passive tone control (basically a bandpass filter, very simple)
4. Headphone amp
5. Miniamp (puts out about 1w into 8 ohms)
6. Ultra-Fuzz (very hard clipping, lotsa sustain)
7. Bass Fuzz (dunno how it sounds)
8. Compressor (no-frills, good compressor)
9. Ring Modulator
10. Dual Filter Voicing Unit (includes two bandpass filters and an overdrive stage)
11. (article on basic effects bypassing)
12. (article on some simple guitar rewires)
13. Bipolar AC adaptor (can power all book projects at once)
14. Treble booster
15. Electronic footswitch
16. Tuning standard (not a "tuner"-- just provides reference pitches)
17. Super Tone Control (sort of a weird parametric eq)
18. 8-in, 1-out line level mixer
19. (article on how to use a multimeter)
20. Practice Play-Along (plug guitar & tape deck into this, play along through your stereo)
21. Phase Shifter (versatile, also does vibrato)
22. (article on making patch cords)
23. Talk Box
24. Tube Sound Fuzz (not bad for a solid-state stomp box, but not great either)
25. Envelope Follower (can turn #17 into an "auto-wah;" also can control other projects, i.e. phase shifter, ring modulator)
26. Spluffer (splitter/buffer amp. Basically a DI box)
27. Noise Gate

Sedan avslutas boken med lite mer om hur man använder sina nya kunskaper.
barium
Medlem+

Inlägg av barium »

Ska tillägga att fuzzpedalerna i boken har "inspirerat" många botique-tillverkares kretsar, om man ska uttrycka sig diplomatiskt.
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Boken kostar 13 dollar på Amazon.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Chriller
VIP medlem

Inlägg av Chriller »

Tössberg!
Albin (Moody själv) från Moodysounds har en effekt-byggar-workshop den 17 oktober på Musikverkstan, andra långgatan. Kanske kan vara en inkörsport för dig?
Vet inte tiden dock, men platsen och datumet är ju en bra början!

http://moodysounds.com/index.php?main_page=page&id=14
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

Kul med workshop, ett utmärkt initiativ av Moody Sounds!

Som gammal hobby-elektroniker kan jag tycka det är synd att inga ungdomar idag ägnar sig åt att bygga grejor. Så inihelvete roligt som jag har haft med lödkolven i handen!

Med tanke på hur lätt det är att bygga exempelvis en distbox själv och skruva till den som man vill ha den, så är det ju synd och skam att inte fler testar.

Här på forumet borde det ju vara minst hundra pers som själva bygger effekter. Det låter mycket, men är bara fem procent av alla pratabasare.

För min del började allt med att en av pappas kompisar tömde sin källare på elektronik, så jag fick två bärkassar med komponenter och hade ingen aning om vad man gjorde med dem i början, men satte igång att bygga grejor. Då var jag 13 år. Rena bananskalet, men de där tonåren har jag haft rätt mycket nytta av.
Skriv svar