Göra lönnhals mörkare EDIT: Bild
- Persa
- Medlem+
Göra lönnhals mörkare EDIT: Bild
Finns det nåt knep att göra en satinlackad lönnhals lite mörkare/gulare? På amerikanska forum pratas det om skokräm. Hittar inget när jag söker här...
Några tips som inte innefattar komplett strippning av lacken?
Några tips som inte innefattar komplett strippning av lacken?
Senast redigerad av Persa den mån 14 sep 2009, 12:03, redigerad totalt 1 gånger.
- MatsD
- Medlem++
http://www.stewmac.com/shop/Finishing_s ... Stain.html
Kulören vintage amber använder jag. Några droppar i en skvätt T Röd. Ska ju helst appliceras på rent trä men kan ibland funka på lack också om man lackar över. OBS! Om det är cellulosalack så löses den upp av sprit.
Tipset om skokräm är nog för att den ev. kan tränga in i lacken.
Köp en UV-lampa på Kjell & Co annars och låt den skina några timmar på halsen så brukar träet gulna. OBS! Var jäkligt noga med att inte utsätta hud och ögon för detta UV-ljus om du inte vill ha brännskador och förstörd syn.
/Mats D
Kulören vintage amber använder jag. Några droppar i en skvätt T Röd. Ska ju helst appliceras på rent trä men kan ibland funka på lack också om man lackar över. OBS! Om det är cellulosalack så löses den upp av sprit.
Tipset om skokräm är nog för att den ev. kan tränga in i lacken.
Köp en UV-lampa på Kjell & Co annars och låt den skina några timmar på halsen så brukar träet gulna. OBS! Var jäkligt noga med att inte utsätta hud och ögon för detta UV-ljus om du inte vill ha brännskador och förstörd syn.
/Mats D
- Persa
- Medlem+
Köpte Herdins lackbets gyllenbrun. La på ett tunt lager med en tygtrasa och "polerade" bort överflödet på en gång med hushållspapper. Det biter fast ganska bra i satinlacken, så jag tror inte jag behöver lacka över nånting.
Blev riktigt snyggt också, vänster sida har jag testar ovanstående metod på. Förhoppningsvis så torkar det fint och lämnar en halvmatt yta, då kör jag igång på hela halsen.

Svårt att fånga nyanser på bild, men det ser verkligen bra ut än så länge.
Blev riktigt snyggt också, vänster sida har jag testar ovanstående metod på. Förhoppningsvis så torkar det fint och lämnar en halvmatt yta, då kör jag igång på hela halsen.

- Bassplaya
- VIP medlem
Helt klart snyggare med den nya nyansenPersa skrev:Köpte Herdins lackbets gyllenbrun. La på ett tunt lager med en tygtrasa och "polerade" bort överflödet på en gång med hushållspapper. Det biter fast ganska bra i satinlacken, så jag tror inte jag behöver lacka över nånting.

- rabulisten
- Medlem