Ja, det är väl Hals, stämmisar kropp och stall som kan vara original då kanske på den?
Hm...
Det är ju lite lurigt det där.
Helt original 68/69 har ju gått rätt nyligen (i fjol) för typ 25-30 lök.
Blir lite kluven, man tycker att i jämförelse med de så borde den här kosta mycket mindre.
Men samtidigt så OM kroppen är från 69 vilket ju är lite lurigt att bevisa, så kan den ju liksom inte kosta mindre än en 70-talare...
Tja, hade jag haft de där pengarna hade jag köpt den och spelat den till döds, vintage eller ej. Dyr leksak.
Vita P-basar är ju typ som röda Ferraris. Så himla rätt!
Tja -62:an på Halkans var ju också omlackerad och ansågs vara billig med sina 31 500:-
Är det verkligen så stor prisskillnad på 7 år? Eller är den här vita helt enkelt jättebillig för sin ålder? Om den nu är original överallt.
Dramo skrev:Tja, hade jag haft de där pengarna hade jag köpt den och spelat den till döds, vintage eller ej. Dyr leksak.
Vita P-basar är ju typ som röda Ferraris. Så himla rätt!
Bra liknelse.. typ: Warwickbasar är som karlssons klister på ost-frallor. Så himla rätt...
blackparkas skrev:Men grejen är ju att den inte är original överallt, det ser man ju och han nämner ju tom att det är en massa saker gjort på den.
Ah, jag missade DiMarzio-pickupen.
Annars hade den väl kunnat vara dyrare? Ombandning och elektronik behöver väl de flesta gamla basar, så det gör väl inget?
Det är ju typ ALLT utbytt så givetvis kostar en bas med enbart hals och kropp som är original (och ev. stall och stämmisar) mindre än en som förutom lacken är original.
Hade det BARA varit refin på den här 69:an hade jag inte tyckt att runt 25-28 hade varit för mycket... Men det är ju jag det, och förutsatt att den är bra.
Så, absolut, klart den hade kunnat varit dyrare om det hade varit originalprylar på den...
Den där kan vara hur bra som helst.
Priset är inte sensationellt billigt, men känns bra om den är så fin att lira på som han påstår.
Dock är det som Parkas säger VÄLDIG skillnad på tidiga 60-talare och sena, både vad det gäller vintagevärde och kvalitet.
Det är ju lite lurigt med de här "förstörda" vintagebasarna kan jag tycka...
Min är ju också förstörd egentligen, iom att den är omlackad.
Min ska ju dock enl den jag köpte den av ha original allt i övrigt förutom volympot:en, och så lacken då förstås som sagt.
Lurigt lurigt...
Men runt 25k för den där om det han säger är original är original tycker jag inte är ett överpris, men man köper ju en player, inte ett samlarobjekt, även om ett visst samlarvärde ändå finns i basen
Hade det varit en Jazzbas hade jag haft svårt att inte sälja nå´t jag har och köpa den.
Synd bara på omlackeringen...
Var det inte din 78:a som ev. var en 80:a Richard?
Har för mig det var några frågetecken kring det där förut.
Tillägg: Om du seriöst funderar på den så tycker jag du ska åka och testa den, inte skicka!
Kan ju vara hur kass som helst egentligen, du måste testa!
Och gärna ta med någon som vet vad du ska kolla efter.
blackparkas skrev:Var det inte din 78:a som ev. var en 80:a Richard?
Har för mig det var några frågetecken kring det där förut.
Tillägg: Om du seriöst funderar på den så tycker jag du ska åka och testa den, inte skicka!
Kan ju vara hur kass som helst egentligen, du måste testa!
Och gärna ta med någon som vet vad du ska kolla efter.
Jo precis, men det är väl som med de flesta "S8-serienummer" Fendrar; de kan vara tillverkade/ihopsatta typ 77-83 tror jag.. Fender hade väl ett lager gamla grejer de använde sig av rätt länge. Satt ett märke i kroppen som tydde på 1980 hursomhelst. Men den är väl inte mindre 78 än de flesta andra "78:or" som säljs tycker jag
Jo verkligen absolut! Att säljaren påstår att det är "Sveriges bästa P-bas", och "Låter helt överlägset bäst och är skönast i världen att spela på", är ju ingen garanti precis . Har faktiskt haft lite planer på att åka upp till Övik så småningom så isåfall kunde jag ju åka o kika på den, men nu vet jag inte när/om det blir av.
Det viktigaste i min bok när det gäller moddade originalare, är att mickar och elektronik inte är utbytt. Är de grejerna borta är väldigt mycket av "själen" och värdet i instrumentet också borta. I fallande skala beträffande originalitet kommer sedan hals, kropp och sist hardwear IMO.
Anders
Basar: Rickenbacker 4001 -74, Fender AVRI `64 Jazz Bass, Ampeg Dan Armstrong -70
Mickar och elektronik viktigare än kropp och hals!?
Det tycker inte jag...
För min del är helt klart halsen det absolut viktigaste, för känslan, sedan kroppen, sedan mick, hardware.
Elektroniken utöver micken tror jag inte är så förbaskat kinkigt faktiskt.
Men det är ju kul om det är gamla prylar förstås.
Och en P-basmick från 69 lär vara lättare att få tag i och billigare än att köpa t.ex. kropp eller hals.
Men hur som helst så tycker iaf inte jag att priset är åt skogen.
Givetvis tråkigt att mick osh dylikt är borta, men om man vill ha en bra player (förutsatt att den är bra) och gillar känslan i gamla prylar så tycker jag det är ett bra pris!
Jag tycker också att träbitarna är viktigast, sen mick, sen bös..
För min egen del så har jag ju totalt fuckat upp värdet på min bas genom att löda om allting. Men samtidigt så är det ju faktiskt så att originalbasar utan rörd elektronik är mer värda i samlarvärde.