
C som flagolett?
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
C som flagolett?
Hur tar man ett C som flagolett? 

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- sixpanbass
- Medlem
- Inlägg: 457
- Blev medlem: tis 28 okt 2008, 21:08
- Ort: Uppsala
Naturflageolett menar du?
Det ligger ett orent C som septima på D-strängen. Strax bakom 3:e bandet.
2 oktaver + septima ovanför D-strängen om man skall vara petig.
Det ligger ett orent C som septima på D-strängen. Strax bakom 3:e bandet.
2 oktaver + septima ovanför D-strängen om man skall vara petig.
Senast redigerad av sixpanbass den tor 17 sep 2009, 21:37, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem+++
- Inlägg: 15471
- Blev medlem: lör 23 jun 2007, 17:41
- Ort: Stockholm
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Suger rätt hårt på att pincha, kan bara med plektrum lite halvkasst, så naturflagolett är lättareSamuel V skrev:Leta på tredje bandet på d-strängen. Det finns där. Eftersom jag inte har bas framför mig just nu har jag lite svårt att komma på nåt mer vettigt alternativ. Annars kan du ju alltid pincha.

Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Wall
- Medlem+
- Inlägg: 1238
- Blev medlem: mån 22 jan 2007, 07:48
- Ort: Skurup
Re: C som flagolett?
På kontra är det grymt snyggt med 15ma flag.Noelredding skrev:Hur tar man ett C som flagolett?
Visst är det väl så man säger.
I noter så skriver man tonen och sen en fyrkant en kvart över den...
Ett runt C och sen F:ett som fyrkant.
Hur som:
Du tar pekfingret på 8:e band på E-strängen och håller lillfingret lite löst på det 13:e bandet.
Det är helt fantastiskt att göra så samtidigt som man glissar.
"Måsen" kallas det tydligen för i orkester svängen.
Hoppas du får ihop det.
Hälsar,
Anders
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Re: C som flagolett?
Snyggt som attan! Bra knep, man kan ju göra så överallt på halsen ju!Wall skrev:På kontra är det grymt snyggt med 15ma flag.Noelredding skrev:Hur tar man ett C som flagolett?
Visst är det väl så man säger.
I noter så skriver man tonen och sen en fyrkant en kvart över den...
Ett runt C och sen F:ett som fyrkant.
Hur som:
Du tar pekfingret på 8:e band på E-strängen och håller lillfingret lite löst på det 13:e bandet.
Det är helt fantastiskt att göra så samtidigt som man glissar.
"Måsen" kallas det tydligen för i orkester svängen.
Hoppas du får ihop det.
Hälsar,
Anders

Håller med, flagoletter är grymt snyggt på kontra, speciellt vid stråkspel.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
- Noelredding
- Medlem++
- Inlägg: 3100
- Blev medlem: ons 01 aug 2007, 22:19
- Ort: Stockholm
Tillämpar man Walls tips så får man ju ett utomordentligt C! Nice.Billy skrev:På "2.6" och "5.8" på D-strängen finns ett falskt (lågt) C, annars tror inte det finns nått.. Fixa en C-sträng
Edit: Jävla seg jag va då
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Billy
- Medlem+
- Inlägg: 1109
- Blev medlem: fre 01 sep 2006, 22:22
- Ort: Stockholm
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Walls metod är ju samma princip som pinch, fast där fingret som tar flageoletten sitter på vänsterhanden istället för på högerhanden.
Man kan ju tänka så att de starkare oktavflageoletterna finns på 5:e och 12:e band(även 17:e och 24:e är rätt starka också, men andra oktaver). Den här principen kan man flytta runt. Exempelvis, om man trycker ner 5:e bandet G-sträng(C) kan man hålla tummen(om man spelar med fingrar) eller långfingret(om man spelar med plektrum) på 29:e band(alldeles ovanför halsmicken på en jazzbas) så får man en flageolett två oktaver över grundton, eller 22:a band, så får man en flageolett tre oktaver över grundtonen.
(Har inte tänkt förringa Walls tips här föralldel, ville bara ge lite andra vägar
)
Man kan ju tänka så att de starkare oktavflageoletterna finns på 5:e och 12:e band(även 17:e och 24:e är rätt starka också, men andra oktaver). Den här principen kan man flytta runt. Exempelvis, om man trycker ner 5:e bandet G-sträng(C) kan man hålla tummen(om man spelar med fingrar) eller långfingret(om man spelar med plektrum) på 29:e band(alldeles ovanför halsmicken på en jazzbas) så får man en flageolett två oktaver över grundton, eller 22:a band, så får man en flageolett tre oktaver över grundtonen.
(Har inte tänkt förringa Walls tips här föralldel, ville bara ge lite andra vägar

Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
- Berntsson
- Medlem+
- Inlägg: 742
- Blev medlem: tor 31 jan 2008, 23:01
- Ort: Göteborg
Förövrigt kan det vara bra att studera deltonserien i det här sammanhanget:
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_series_(music) (kopiera hela länken)
Bläddra ner till rubriken "Harmonics and tuning", där finns ett bra diagram.
Grejen är att deltonserien delas i 1, 2, 4, 8, 16 osv stora delar, medan gitarrhalsen delas i 12 lika stora delar. Detta gör att en del flageoletter blir lite falska gentemot basens "vanliga" toner. Exempel på detta är den nämnda naturliga C-flageoletten strax innan 3:e band på D-strängen. Det är den 7:e flageoletten som alltså ligger 31 cent(cent=100-dels halvton) under den "vanliga" septiman.
Här ligger flageoletterna på halsen då(för vilken ton hänvisar jag till ovanstående diagram):
1. Öppen sträng(grundton)
2. 12:e band
3. 7:e band, 19:e band
4. 5:e band, 24:e band
5. 4:e band, 9:e band, 16:e band, 28:e band
6. något efter 3:e band
7. strax före 3:e band, strax före 15:e band, strax före 27:e band
8. strax efter 2:a band, 29:e band
(finns säkert flera ställen för de respektive flageoletterna, men här är några iaf)
Sedan blir det rätt trångt
Men man kan tillämpa den här principen även på nedtryckta band för att få sk falska flageoletter, och kan därmed få vilken ton som helst som flageolett, rätt lättåtkomligt. Dock är det mest oktav-(2:a, 4:e, 8:e) och kvintflageoletterna(3:e, 6:e) som funkar i bandsituation, men man kan använda övriga för solostycken och liknande, typ Portrait Of Tracy.
Ber om ursäkt om det här är gammal skåpmat för trådskaparen, men alltid gagnar det nån, hoppas jag
Är en enorm fördel att känna till deltonserien litegrann om man vill snabbt och lätt kunna ta flageoletter på alla toner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Harmonic_series_(music) (kopiera hela länken)
Bläddra ner till rubriken "Harmonics and tuning", där finns ett bra diagram.
Grejen är att deltonserien delas i 1, 2, 4, 8, 16 osv stora delar, medan gitarrhalsen delas i 12 lika stora delar. Detta gör att en del flageoletter blir lite falska gentemot basens "vanliga" toner. Exempel på detta är den nämnda naturliga C-flageoletten strax innan 3:e band på D-strängen. Det är den 7:e flageoletten som alltså ligger 31 cent(cent=100-dels halvton) under den "vanliga" septiman.
Här ligger flageoletterna på halsen då(för vilken ton hänvisar jag till ovanstående diagram):
1. Öppen sträng(grundton)
2. 12:e band
3. 7:e band, 19:e band
4. 5:e band, 24:e band
5. 4:e band, 9:e band, 16:e band, 28:e band
6. något efter 3:e band
7. strax före 3:e band, strax före 15:e band, strax före 27:e band
8. strax efter 2:a band, 29:e band
(finns säkert flera ställen för de respektive flageoletterna, men här är några iaf)
Sedan blir det rätt trångt

Men man kan tillämpa den här principen även på nedtryckta band för att få sk falska flageoletter, och kan därmed få vilken ton som helst som flageolett, rätt lättåtkomligt. Dock är det mest oktav-(2:a, 4:e, 8:e) och kvintflageoletterna(3:e, 6:e) som funkar i bandsituation, men man kan använda övriga för solostycken och liknande, typ Portrait Of Tracy.
Ber om ursäkt om det här är gammal skåpmat för trådskaparen, men alltid gagnar det nån, hoppas jag

Fender Custom Classic Jazz V
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans
Squier Vintage Modified Jazz
When the circus came to town
Painted Oceans