Virtuella VST effekter

Prata om effekter och pedaler
jobro
Nykomling

Virtuella VST effekter

Inlägg av jobro »

Tjena! Johan Brodd här. Rätt så ny på det här forumet, spelar varken gitarr eller bas för den delen, men jag har stenkoll på effekt biten. I all synnerhet de effekter som finns till PC datorer. Jag tänkte passa på att ge er lite info om pluggar som faktiskt är värda att spana in:

Kjaerhus Audio - Classic collection är en bunt VST effekter till PC datorer som kör Windows, som är helt gratis at använda. Det finns lite olika effekter i samlingen: Chorus, flanger, phaser, compressor, master limiter, reverb, delay, EQ samt ett autofilter. Kvalitén är helt okej. Effekterna är skapade för att efterlikna hårdvarueffekter.

Free Amp är en högtalar simulator. Ljudet har en trevlig värme och närhet enligt mina amatörmässiga bedömningar, men det är ju gratis i alla fall. Det blir ju bättre ljud när man lägger till egna effekter efteråt.

Guitar Suite innehåller en samling olika distboxar och annat godis. Mest för gitarrister, men det funkar säker till bas med. :)

Epic verb är tveklöst det mest välljudande reverb jag testat hittills, och det är gratis så bara ta för er. Hans andra pluggar är också gratis och har en del att ge musiken.

Slutligen några kommerciella pluggar:

reFX Slayer 2 är dels en gitarr simulator som låter dugligt bra, men den kommer även med en högtalar simulator + en mängd pedaler.

Hardcore är en plugg från Image-Line som har ett rätt så fräscht ljud. Flera olika pedaler att välja emellan.

NI Guitar Rig är ett genomarbetat koncept med mängder av funktioner, effekter med mera. Det kostar en hel del, men kvalitén är därefter.
TredoX
Medlem+

Inlägg av TredoX »

Okej, välkommen, tack!
Fender Jazz Bass American Standard (2008) | Fender Mustang CIJ |Ibanez SRX 500 | Gallien-Krueger 1001RB | GK 410 & 115 | Fender Bassman 50w '68 | Fender Bassman 212 '68 |

Karma Tree är bandet.
Användarvisningsbild
Fernan
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Fernan »

AmpegSVX är inte så dum den heller...
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

den här tråden kanske ska ligga under inspelning istället?
freeeQ är annars en rätt trevlig gratis plugg
http://www.ericsoundplugins.com/freeeq_info.html
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
jobro
Nykomling

Inlägg av jobro »

Kanske är en bra idé vad vet jag. :)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

jobro skrev:Kanske är en bra idé vad vet jag. :)
Hade du inte stenkoll på effektbiten?
jobro
Nykomling

Inlägg av jobro »

Det har jag. Dock visste jag inte exakt var den här tråden skulle passa bäst. :)
Användarvisningsbild
Rix
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Rix »

;)
Skriv svar