dist pedals problem
- silfver
- Medlem
dist pedals problem
jag var och köpte mig två nya pedaler i förra veckan men det verkar vara antingen problem med min top eller på ena dist pedalen för när jag kopplar in den med de andra pedalerna börjar det tjuta ur lådan och när jag sätter på den tjuter den högre...även de andra pedalerna tjuter när den är i kopplad vad kan det vara ?? för i butiken lät den skitbra...det är en tech 21 XXL den svarta som jag tror är gitarr pedal men jag tyckte den lät perfekt så jag köpte den...kan det ha med att den inte pallar bas frekvenserna ?
- silfver
- Medlem
men jag köpte en tech 21 vt bass som har blivit bästis med min fender så ditt utlåtande stämmer inte riktigt även sansamp bassdriver är grym till fender i mitt tycke men jag har bara inte råd med den...Mordström skrev:Tech 21 å Fender är ju inga bra kompisar.. det är därför det tjuter.. det e sen gammalt.
någon som har något utlåtande om ehx bassblogger eller muffpi eller vad den heter grön är den iaf
- newheartshadow
- VIP medlem
Tänkte skriva att du står för nära stärken så det blir rundgång men det lär det inte vara
Provat att köra pedalen ensam? Allt annat urkopplat, speciellt från strömmen då tänker jag. Kan vara att den inte gillar att dela strömkälla med andra pedaler.

Provat att köra pedalen ensam? Allt annat urkopplat, speciellt från strömmen då tänker jag. Kan vara att den inte gillar att dela strömkälla med andra pedaler.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
-
- Medlem
Nää.. det där var bara på skoj för att jävlas lite.silfver skrev:men jag köpte en tech 21 vt bass som har blivit bästis med min fender så ditt utlåtande stämmer inte riktigt även sansamp bassdriver är grym till fender i mitt tycke men jag har bara inte råd med den...Mordström skrev:Tech 21 å Fender är ju inga bra kompisar.. det är därför det tjuter.. det e sen gammalt.
någon som har något utlåtande om ehx bassblogger eller muffpi eller vad den heter grön är den iaf
Jag har nog inget bra tips på det dära alls. Fast det där med strömmen är värt att kolla upp. Ingen kabel som är lite ledsen eller så?
Använder: GrecoBacker -85, Ibanez RB885 -87, EBS Titanium Nickel Strings, EBS HD350, EBS Neo-212, EBS ValveDrive, EBS MultiComp, Boss TU-2
- silfver
- Medlem
det var ett mycket bra tips tacknewheartshadow skrev:Tänkte skriva att du står för nära stärken så det blir rundgång men det lär det inte vara![]()

är det ingen som kan förklara hur man basmoddar en pedal annars för jag vill gärna lära mig hur man gör det iaf.
- inber
- VIP medlem
Det finns i en tidigare tråd en beskrivning av hur man modifierar en Tube Screamer för bas och som jag kom ihåg att jag skrev i. Jag provade att söka men hittade det inte.silfver skrev: är det ingen som kan förklara hur man basmoddar en pedal annars för jag vill gärna lära mig hur man gör det iaf.
Nåja.
Själva principen är busenkel. De flesta effektpedaler för gitarr kapar av en del bas, eftersom elgitarrer ofta låter bättre om man inte släpper igenom en massa lågbas.
Ofta sitter den här baskapningen i ingångskondensatorn, dvs den första komponenten som signalen går in i från utgångsjacket. Gör du den större så får du mer bas. Om den exempelvis är på 0.022 uF (uttalas mikrofarad) så kan du byta den mot en på 0.47 uF eller större. Du behöver inte ens löda loss komponenten, utan kan koppla den nya parallellt med den gamla.
Egentligen behöver man ett kopplingsschema, men med lite is i magen kan man modifiera utan att ens ha det. Du behöver bara följa signalen (=sladden) från ingångsjacket och se var kondensatorn sitter. Sen är det bara att prova.
Du behöver såklart en lödpenna (99 kr på Clas Ohlson) och lite elementära kunskaper i hur man löder. Att nödtorftigt kunna läsa kopplingsschemor är väl bra, men egentligen inte helt nödvändigt som sagt.
EDIT: Ska man börja med blend-rattar och blanda originalsignal och distad signal så är det något annat. Texten ovan handlar bara om vad man gör när favorit-tramp-effekten är för tunn i basen.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
- silfver
- Medlem
inber skrev:Det finns i en tidigare tråd en beskrivning av hur man modifierar en Tube Screamer för bas och som jag kom ihåg att jag skrev i. Jag provade att söka men hittade det inte.silfver skrev: är det ingen som kan förklara hur man basmoddar en pedal annars för jag vill gärna lära mig hur man gör det iaf.
Nåja.
Själva principen är busenkel. De flesta effektpedaler för gitarr kapar av en del bas, eftersom elgitarrer ofta låter bättre om man inte släpper igenom en massa lågbas.
Ofta sitter den här baskapningen i ingångskondensatorn, dvs den första komponenten som signalen går in i från utgångsjacket. Gör du den större så får du mer bas. Om den exempelvis är på 0.022 uF (uttalas mikrofarad) så kan du byta den mot en på 0.47 uF eller större. Du behöver inte ens löda loss komponenten, utan kan koppla den nya parallellt med den gamla.
Egentligen behöver man ett kopplingsschema, men med lite is i magen kan man modifiera utan att ens ha det. Du behöver bara följa signalen (=sladden) från ingångsjacket och se var kondensatorn sitter. Sen är det bara att prova.
Du behöver såklart en lödpenna (99 kr på Clas Ohlson) och lite elementära kunskaper i hur man löder. Att nödtorftigt kunna läsa kopplingsschemor är väl bra, men egentligen inte helt nödvändigt som sagt.
EDIT: Ska man börja med blend-rattar och blanda originalsignal och distad signal så är det något annat. Texten ovan handlar bara om vad man gör när favorit-tramp-effekten är för tunn i basen.
tack så mycket ska testa det