Skillnad på delay, reverb och echo

Prata om effekter och pedaler
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Skillnad på delay, reverb och echo

Inlägg av Cliffy »

Nå vad är skillnaden?

Reverb är väl att man ändrar akustiken som om man vore i ett annat rum?

Delay och echo då. Är det typ samma eller fördröjer bara delay en ton och echo upprepar istället en ton?
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Inlägg av mågis »

Som du skriver så är ett Delay mycket riktigt en försening av ngt. I effektsammanhang brukar man dock höra både det inkommande ljudet och det försenade ljudet, vilket ju då egentligen är ett eko.
Reverb är ett upprepat eko med så pass hög frekvens att det blir som ett oavbrutet ljud...
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Ett gamalt hederligt "mekaniskt" reverb är två långa fjädrar som ger ljudet en rymdklang eller hur man nu ska säga. Ett hederligt gammalt mekaniskt bandeko spelar in ljudet och för det vidare och spelar upp det igen. Med allt elektroniskt och digitalt som kommit genom åren så efterliknar man dessa old fashion-ljud-apparater. Typ så om jag inte är helt ute och cyklar...

*EDIT*
bandeko:
Bild

Reverb:

Bild
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
olabola
Medlem++

Inlägg av olabola »

Som kommentar så har jag ett oljefyllt fjäder-reverb från 1941 till en av mina hammondorglar :) Det var för övrigt Hammond som började med dom och patenterade dessa..Så kom ihåg vem som började med det alla ni som gillar fjäderreverben :wink:
Daions, Arias, Hammonds, Massor.
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vilka högkvalitativa fjäderreverb finns det på marknanden, dvs lösa att koppla in i effektloop?

Sitter med ett Hagström stereobandeko och den är ju hur kul som helst. Brusar infernaliskt i elektroniken (vare sig bandet går eller ej), men skall be någon expert kolla på det.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Re: Skillnad på delay, reverb och echo

Inlägg av inber »

Cliffy skrev:Nå vad är skillnaden?

Reverb är väl att man ändrar akustiken som om man vore i ett annat rum?

Delay och echo då. Är det typ samma eller fördröjer bara delay en ton och echo upprepar istället en ton?
Jo, precis som du skriver är reverb rumsklang. Reverb har du t ex i ett badrum och i en kyrka. Det låter som ett rum som ekar lite.

Det stämmer inte helt som mågis skriver att ett reverb är ett eko med hög frekvens. Reverbets uppgift är (oftast) att simulera den naturliga efterklangen i ett rum och då handlar det om att simulera reflektioner från väggarna, där både fördröjning, ljudstudsar och frekvensdämpning påverkar ljudet.

Delay innebär att samma signal kommer tillbaka, ungefär som när du ropar i Alperna (nåja, man kanske inte gör det så ofta...). Antingen en gång, eller med studsar som avtar i styrka. Tänk gitarristen i U2. The Edge. Ska det låta bra i en låt så behöver man anpassa fördröjningen till låtens tempo så att studsarna kommer på rätt ställe.

Echo är väl mer en ålderdomlig term. Man brukar ju kalla de där bandspelarmanickerna med multipla huvuden för bandeko.

(Och ingen av de här båda effekterna är speciellt lämpliga till bas, i mitt tycke...).
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

anli skrev:Vilka högkvalitativa fjäderreverb finns det på marknanden, dvs lösa att koppla in i effektloop?
Gör inte Fender ett fristående fjäderreverb, som ser ut ungefär som en förstärkartopp? Annars kan jag mest bara komma på rörreverbenheter, från t.ex. Guyatone och Matchless.

Utöver de nämnda finns det några fjäderreverbpedaler med riktiga fjädrar i, t.ex. Van Amps fjäderreverbpedaler, som tydligen ska vara riktigt bra; den likartade Little Lanilei Reverb Pedal som inte har ett fullt lika gott rykte; och så Demeters Reverbulator som säkert är crème de la crème.
anli skrev:Sitter med ett Hagström stereobandeko och den är ju hur kul som helst. Brusar infernaliskt i elektroniken (vare sig bandet går eller ej), men skall be någon expert kolla på det.
Ballt! Jag var också lite spekulant på det, vill jag minnas, och en vacker dag ska jag också ha ett bandeko. :)
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Ok då fattar jag lite mer. Jag är ute efter något som skapar lite av en "let it ring" effekt i ett intro om ni förstår vad jag menar. Delay kanske passar?
Användarvisningsbild
mågis
Medlem+

Re: Skillnad på delay, reverb och echo

Inlägg av mågis »

inber skrev:
Cliffy skrev:Det stämmer inte helt som mågis skriver att ett reverb är ett eko med hög frekvens. Reverbets uppgift är (oftast) att simulera den naturliga efterklangen i ett rum och då handlar det om att simulera reflektioner från väggarna, där både fördröjning, ljudstudsar och frekvensdämpning påverkar ljudet.
I grund och botten har vi båda rätt.

Om man går in på en helkaklad toalett och knäpper en gång med fingrarna så är det rummets efterklang man hör. Den består av ljudstudsar från kaklet. Det tar lite olika tid för ljudet att gå från fingrarna, studsa mot väggen (då det även fasvänds 180 grader) och färdas genom rummet tillbaka till örat. Men detta händer ju inte bara en gång, utan ett antal gånger innan ljudet har gått förlorat i form av värme i kaklet. Om det är ett eko med låg frekvens kommer vi att uppfatta ljudet som pulserande istället och det är ju inte det vi vill.

Därför skrev jag att det är ett eko med hög frekvens...
enor
Medlem+

Inlägg av enor »

olabola skrev:Som kommentar så har jag ett oljefyllt fjäder-reverb från 1941 till en av mina hammondorglar :) Det var för övrigt Hammond som började med dom och patenterade dessa..Så kom ihåg vem som började med det alla ni som gillar fjäderreverben :wink:
Då antar jag att herrn sitter på ett PR-40 till sin Model A?

Herr Laurens Hammond var faktiskt först med ganska många saker. Fjäderreverb som sagt, och den första massproducerande polyfoniska synten (Hammond Novachord, 40-talet), världens första ljudlösa väggklocka för studiobruk, samt infraröda målsökningsutrustningar till missiler....
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

Cliffy skrev:Ok då fattar jag lite mer. Jag är ute efter något som skapar lite av en "let it ring" effekt i ett intro om ni förstår vad jag menar. Delay kanske passar?
Något tips på det här?
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Cliffy skrev:
Cliffy skrev:Ok då fattar jag lite mer. Jag är ute efter något som skapar lite av en "let it ring" effekt i ett intro om ni förstår vad jag menar. Delay kanske passar?
Något tips på det här?
Jag har snabbt och slarvig spelat in en snutt, som t.ex. skulle kunna likna slutet på en låt eller en bit i ett intro, för att illustrera.

Först spelar jag utan effekter för att ge en bild av mitt rena ljud och basens sustain o.s.v., och därefter sparkar jag igång en effektpedal på "riffets" sista ton (och ibland gör jag det hysteriskt otajt) i ordningen: EBS Dynaverb (jag använde ett så stort rumsreverb som pedalen tillåter, d.v.s. ett ganska subtilt reverb); Malekko Echo 600 (analogt delay med kort delaytid, vilket får det att låta lite som ett reverb); Boss DD-6 (digitalt delay, med någon slags medelvägsinställning vad gäller antalet repeats och feedback); Malekko Echo 600 (igen, den här gången med längre delaytid); och slutligen Boss DD-6 (med hold-funktionen aktiverad) plus Malekko Echo 600 (som jag vrider lite på samtidigt som det digitala delayet klingar, för att skapa lite pitch shift-liknande effekter och rymdskeppsljud. Det kan vara kul).

Lyssna på: http://drop.io/reverbdelaydemo

Hoppas att klippet kan vara till hjälp! (och ja, ett delay passar nog dig bäst i det här sammanhanget)
Skriv svar