Samplitude, värt att prova?

Prata om inspelningsteknik och studioutrustning
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Samplitude, värt att prova?

Inlägg av hitman »

Fick senaste numret av Studio.se (f.d. Hemstudio für alle) igår. Det följde med en CD med bl a en light-version av Samplitude.

Är det någon som har erfarenhet av den programvaran? Kör en äldre version av Cubase idag men använder bara en bråkdel av funktionerna. Skulle kunna tänka mig att testa om inte light-Samplituden räcker för mig, spelar bara in demo-låtar för mitt eget höga nöje.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Ett mycket bra program, men det är ju Cubase, Logic, ProTools osv också. En fråga om tycke och smak vad man väljer. De finns de som säger att Samplitude låter bättre, skulle färga ljudet på nåt sätt men det tror jag får avskrivas som mojo-snack. Liknande saker sägs även om ProTools.

/Mats D
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vad heter det där gratisprogrammet som ska funka helt ok?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
mackan
Medlem+

Inlägg av mackan »

TDHP skrev:Vad heter det där gratisprogrammet som ska funka helt ok?
Hade för mig att Reaper var gratis, men det verkar som att de har börjat ta betalt nu.

http://www.reaper.fm/

Har jag blandat ihop det med något annat?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

mackan skrev:
TDHP skrev:Vad heter det där gratisprogrammet som ska funka helt ok?
Hade för mig att Reaper var gratis, men det verkar som att de har börjat ta betalt nu.

http://www.reaper.fm/

Har jag blandat ihop det med något annat?
Det var nog den jag tänkte på.
Slutar den funka efter 30 dar eller BÖR man betala för den då tro?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:Ett mycket bra program, men det är ju Cubase, Logic, ProTools osv också. En fråga om tycke och smak vad man väljer. De finns de som säger att Samplitude låter bättre, skulle färga ljudet på nåt sätt men det tror jag får avskrivas som mojo-snack. Liknande saker sägs även om ProTools.

/Mats D
Tycker du verkligen att det vore jättekonstigt om dom olika programmen hanterade ljud på olika sätt? Det lär ju knappast vara samma snubbe som skrivit dom....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Vi kör med storebrorsan till Samplitude, Sequoia i vår studio och jag körde tidigare Samplitude i min laptop innan jag gick tillbaka till mac. Så det ligger en Sampitude dongel i en låda här nånstans...

Det är ett fantastiskt bra program, som har några egna lösningar som jag inte sett i något annat program. T.ex att kunna sätta inserteffekter, pan, aux sendar per objekt.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

f-bass skrev:
MatsD skrev:Ett mycket bra program, men det är ju Cubase, Logic, ProTools osv också. En fråga om tycke och smak vad man väljer. De finns de som säger att Samplitude låter bättre, skulle färga ljudet på nåt sätt men det tror jag får avskrivas som mojo-snack. Liknande saker sägs även om ProTools.

/Mats D
Tycker du verkligen att det vore jättekonstigt om dom olika programmen hanterade ljud på olika sätt? Det lär ju knappast vara samma snubbe som skrivit dom....
Nej, inte om man blandar in pluggar och sånt i signalkedjan. Men det har gjorts tester där man spelat in signal med allt på unity i ett flertal olika DAW-program och sedan har man inverterat signalerna mot varandra för att se att de släcker ut varandra helt som de ska om allt är lika och vad jag vet så har man i princip fått total utsläckning i samtliga fall vilket tyder på att en eventuell skillnad i ljud ligger nån annanstans i programmen än i hur de spelar in ljudet.

Det har också glunkats om att det är i summeringen av kanaler som mojot sitter men även här har det gjorts liknande test utan att det kunnat konstateras några skillnader.

Men var och en salig på sin tro, man ska köra det program man trivs bäst med. Fast personligen rekommenderar jag att mer titta på upplägg, funktioner, användarvändlighet, pluggar som ingår, pris, support osv än att lyssna för mycket på dem som säger att det ena programmet låter bättre eller sämre.

Och precis som med att spela ett instrument är det med ett DAW-program - det mesta av ljudet sitter i fingrarna. Det handlar betydligt mer om hur bra ljudtekniker, mixare och mastrare du är än om vad du har för prylar.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:
Och precis som med att spela ett instrument är det med ett DAW-program - det mesta av ljudet sitter i fingrarna. Det handlar betydligt mer om hur bra ljudtekniker, mixare och mastrare du är än om vad du har för prylar.

/Mats D
Det där tycker jag inte riktigt stämmer....
Helt klart så att det för en sopa spelar föga roll om han har ett Neve-bord och DAD-interface eller en M-box till sitt förfogande;det kommer att låta sopigt i alla fall.
för en duktig tekniker och arrangör kan det göra en jätteskillnad om han har tillgång till riktigt bra grejor.....men visst...nu snackar du kanske bara om mjukvaran....

Jag tycker fö att det är en jävla skillnad på hur Protools "låser" timen jämfört med Logic. Skulle gå över rakt av om jag bara orkade lära om mej....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

f-bass skrev:
MatsD skrev:

/Mats D
Helt klart så att det för en sopa spelar föga roll om han har ett Neve-bord och DAD-interface eller en M-box till sitt förfogande;det kommer att låta sopigt i alla fall.
för en duktig tekniker och arrangör kan det göra en jätteskillnad om han har tillgång till riktigt bra grejor.....men visst...nu snackar du kanske bara om mjukvaran....

Jag tycker fö att det är en jävla skillnad på hur Protools "låser" timen jämfört med Logic. Skulle gå över rakt av om jag bara orkade lära om mej....
Det är klart det är skillnad på Behringer och Neve men den skillnaden är ändå väldigt liten jämfört med din personliga kompetens att ratta prylarna, att mika upp instrument, att fixa rätt akustik, att mixa och mastra osv. Det är som med att spela bas, visst är det skillnad på en Squier Affinity och en Sadowsky men detta påverkar slutresultatet av hur ditt basspel låter bara en bråkdel jämfört med hur det påverkas av hur duktig du är på att spela.

Jag menar att skapa en ljudproduktion i studio är en konst, en talang och en skicklighet på samma sätt som att spela ett instrument - om det i slutänden låter bra eller dåligt beror på människan och väldigt lite på prylarna. Det är först på marginalen när du redan har de bästa studiorävarna till förfogande som du kan vässa ljudet ytterligare genom att välja de dyraste och bästa prylarna. Vi vanliga dödliga bör fokusera betydligt mer på vår kompetens än på dyrare prylar om vi vill att vi ska låta bättre. Jag tror inte det är nån basist är som tror att han kommer att låta som sin bashjälte bara för att han skaffar en likadan bas, men när det kommer till studioteknik verkar betydligt fler tro att det låter skit för att man inte har prylarna i stället för att inse att det kanske är skit bakom spakarna.

I varje fall kan jag nog tryggt hävda att om du tycker att dina musikproduktioner i Cubase låter skit så förvänta dig inte att de plötslit ska låta som proffsproduktioner om du skaffar dig ProTools.

/Mats D
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:
Javisst är det ngt lurigt med Logic där? Verkar ibland som att det man spelar in hamnar lite efter beatet, märkligt nog. Har du upplevt samma sak?
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

basmartin skrev:
f-bass skrev:
Javisst är det ngt lurigt med Logic där? Verkar ibland som att det man spelar in hamnar lite efter beatet, märkligt nog. Har du upplevt samma sak?
Inte med min protools hårdvara och logic i os9 (!) men om man kör med ngt fw-ljudkort tex så kan det vara lite hur som... en setup jag hade som porta där hamnade alla filer lite PÅ istället för efter....det finns ngn sorts kompensations reglage för det men vaffan...

Det jag var mer inne på var att ibland när man klippt sång utav bara helvete och varit sjukt noga med timingen och flyttat stavelser hit och dit och är jävligt nöjd så spelar man upp det en stund senare.....så sitter det iNTE......vi snackar små jävla skillnader mellan uppspelningar men lik förbannat....INTE skönt...
En polare gick precis över till protools efter att ha jobbat med logic i en herrans massa år och ör honom köänns det som på gamla 24-kanals tiden....det fäster på på ett helt annat sätt....sitter det så sitter det benhårt...varje gång du trycker på play......

Jag sitter just och surar över att jag inte kan nöja mej med ngt billigt nativeljudkort (Vilken enorm skillnad det dessutom är mellan ljudkort och ljudkort!! A/D och D/A känns forrr jävvla kinkigt...)och kommer att få spelet på att det inte låter tillräckligt bra och inte har bra stereoseparation så jag kommer att bli tvungen att köpa ett protools hd 1 bara för att kunna lägga sång och gitarr och bas utan latency och kunna känna mej trygg i att mina verktyg snarare överraskar mej positivt än negativt....FAN...det blir dyrt och trist...=/
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

f-bass skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:
Inte med min protools hårdvara och logic i os9 (!) men om man kör med ngt fw-ljudkort tex så kan det vara lite hur som... en setup jag hade som porta där hamnade alla filer lite PÅ istället för efter....det finns ngn sorts kompensations reglage för det men vaffan...

Det jag var mer inne på var att ibland när man klippt sång utav bara helvete och varit sjukt noga med timingen och flyttat stavelser hit och dit och är jävligt nöjd så spelar man upp det en stund senare.....så sitter det iNTE......vi snackar små jävla skillnader mellan uppspelningar men lik förbannat....INTE skönt...
En polare gick precis över till protools efter att ha jobbat med logic i en herrans massa år och ör honom köänns det som på gamla 24-kanals tiden....det fäster på på ett helt annat sätt....sitter det så sitter det benhårt...varje gång du trycker på play......

Jag sitter just och surar över att jag inte kan nöja mej med ngt billigt nativeljudkort (Vilken enorm skillnad det dessutom är mellan ljudkort och ljudkort!! A/D och D/A känns forrr jävvla kinkigt...)och kommer att få spelet på att det inte låter tillräckligt bra och inte har bra stereoseparation så jag kommer att bli tvungen att köpa ett protools hd 1 bara för att kunna lägga sång och gitarr och bas utan latency och kunna känna mej trygg i att mina verktyg snarare överraskar mej positivt än negativt....FAN...det blir dyrt och trist...=/
Ah, jag förstår. Jag klipper inte klistrar så mycket, så jag har nog inte lagt märke till det du menar. Men den jädra latencyn är random, ibland är det som det ska och ibland är det skumt. Har fw-ljudkort, så det är nog det som spökar ibland.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:
f-bass skrev:
MatsD skrev:

/Mats D

Det är klart det är skillnad på Behringer och Neve men den skillnaden är ändå väldigt liten jämfört med din personliga kompetens att ratta prylarna, att mika upp instrument, att fixa rätt akustik, att mixa och mastra osv. Det är som med att spela bas, visst är det skillnad på en Squier Affinity och en Sadowsky men detta påverkar slutresultatet av hur ditt basspel låter bara en bråkdel jämfört med hur det påverkas av hur duktig du är på att spela.

Jag menar att skapa en ljudproduktion i studio är en konst, en talang och en skicklighet på samma sätt som att spela ett instrument - om det i slutänden låter bra eller dåligt beror på människan och väldigt lite på prylarna. Det är först på marginalen när du redan har de bästa studiorävarna till förfogande som du kan vässa ljudet ytterligare genom att välja de dyraste och bästa prylarna. Vi vanliga dödliga bör fokusera betydligt mer på vår kompetens än på dyrare prylar om vi vill att vi ska låta bättre. Jag tror inte det är nån basist är som tror att han kommer att låta som sin bashjälte bara för att han skaffar en likadan bas, men när det kommer till studioteknik verkar betydligt fler tro att det låter skit för att man inte har prylarna i stället för att inse att det kanske är skit bakom spakarna.

I varje fall kan jag nog tryggt hävda att om du tycker att dina musikproduktioner i Cubase låter skit så förvänta dig inte att de plötslit ska låta som proffsproduktioner om du skaffar dig ProTools.

/Mats D
jo jo....men vi kan väl enas om att det kommer att låta bättre om en sopa spelar in ett band med en hög u-87or genom neve 1066or utan att vrida på en knapp än om man spelar in med kinamikar genom ett Behringer Eurodesk?!?

Grejor är inte allt MEN en riktigt bra studio med rikigt bra utrustning har bra mycket större impact på slutresultatet än en dyr bas har jämfört med en billig. Det kan jag handgripligen bevisa för dej...;-)
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

Det där tajmingproblemet med Logic är inget jag hört om förr men jag har inte kört Logic alls nästan och definitivt inget alls sen Apple köpte upp det och skrotade PC-versionen. I Cubase och Nuendo upplever jag inga såna problem. Å andra sidan reagerar jag lite negativt på sånt du beskriver som att sitta och klippa enstaka stavelser i sång och lägga till rätta och autotuna och ha sig. OK att man spelar in en tre fyra sångtagningar och plockar de bästa bitarna och kanske tar om nån enstaka sångfras ytterligare i efterhand och klipper in, men att peta i varje stavelse? Nä. Kalla mig gärna konservativ men jag tycker sångare ska sätta saker i det stora hela och att små saker som inte är perfekta bidrar till att det låter levande.

Sen tror jag faktiskt att man måste ha uppnått en viss nivå som studiotekniker för att det alls ska vara nån idé att byta en Kina-mik mot en Neumann. Det är så många andra faktorer kring att spela in nåt med en mik som den som inte kan kommer att göra bort sig på att kvaliteten på miken blir rätt underordnad. Dessutom kan du idag få en Kina-mik för runt tusenlappen som låter riktigt bra och snackar vi elbas och elgitarr och trummor så är det ju rätt ofta tämligen billiga mikar som är standard som Shure SM57 och Sennheiser MD421 och såna.

Det är inget fel i sig på att ha dyra och bra grejor men för de flesta av oss är det att börja i fel ände, som att skaffa en uppsättning fina kirurgskalpeller utan att ha gått läkarutbildningen och sen tro att man är redo att operera, eller tro att man skriver en bättre bok på en dyrare skrivmaskin. Jag är inget studioproffs men jag känner igen ett när jag hör det och jag känner också igen nån som inte är det och som skyller på prylarna eller faktiskt också tror att det verkligen är där skon klämmer när det inte blir bra.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:Det där tajmingproblemet med Logic är inget jag hört om förr men jag har inte kört Logic alls nästan och definitivt inget alls sen Apple köpte upp det och skrotade PC-versionen. I Cubase och Nuendo upplever jag inga såna problem. Å andra sidan reagerar jag lite negativt på sånt du beskriver som att sitta och klippa enstaka stavelser i sång och lägga till rätta och autotuna och ha sig. OK att man spelar in en tre fyra sångtagningar och plockar de bästa bitarna och kanske tar om nån enstaka sångfras ytterligare i efterhand och klipper in, men att peta i varje stavelse? Nä. Kalla mig gärna konservativ men jag tycker sångare ska sätta saker i det stora hela och att små saker som inte är perfekta bidrar till att det låter levande.
Det sista du skriver här betyder för mej att du antingen har spelat in med FANTASTISKA sångare eller inte har så höga krav...
Jag har spelat in med ett par sångare som fått mej attsitta och studsa av återhållet skratt pga att dom varit så SJUKT BRA ....en hel del som varit ok...och en jävla massa som är kassa....usla....bedrövliga....Det ingår i dealen när man väljer att försörja sej på att spela in skivor vilket varit min huvudförsörjning (ihop med låtsnickeri) sen slutet av nittiotalet.
Jag tycker inte heller om usla sångare men nu var det så att någon började klippa upp och stämma till och tajma sångtagningar och då var det bara för oss andra , som också håller på och polerar bajskorvar ibland, att haka på...
Eller bara säga "neehej du , branschen, detta tolererar jag inte!..." med påföljden att man får jobba vid svarven.
Innan man spelade in i datorn så kunde man ju spela in usla sångare på tape också...skillnaden var att det tog SJUKT SJUKT SJUKT mycket längre tid att komma fram till ett acceptabelt, men ändå extremt mycket sämre ljudande än idag, resultat.
Bli provocerad av att vi som producerar pop-lell med halvtaskiga sångare inte nöjer oss med nån rock'n rollmyts aktig attityd att "e're inte bra på 3-4 tagningar så har man misslyckats" utan gör oss bästa för att få det att låta så bra som möjligt för slutkonsumenten, då....Jag har valt att jobba med detta och då ingår det att köpa vissa förutsättningar.
MatsD skrev:Sen tror jag faktiskt att man måste ha uppnått en viss nivå som studiotekniker för att det alls ska vara nån idé att byta en Kina-mik mot en Neumann. Det är så många andra faktorer kring att spela in nåt med en mik som den som inte kan kommer att göra bort sig på att kvaliteten på miken blir rätt underordnad.
Där har du ju till viss del HELT fel!
Det krävs ingen mer kunskap än en känsla för hur man kopplar sladdarna för att få ljud och vad en input gain gör för att nå ett bättre resultat med en neumann än en Akg c 3000.....Att säga nåt annat är ren okunskap, skulle jag vilja påstå.
A/B testa gärna får du se. Koppla upp en c3000 med en eurodesk och paralellt en u87'a med neve-pre och sjung en tagning via bägge. Hör du inte skillnaden bör du gå och kolla hörseln...;-)
Självklart måste du ha en bra a/d också eftersom skillnaden blir mindre om du använder dej av ett trött usbljudkort för 1500 kr eftersom det inte kan återge skillnaden på samma sätt som en bra a/d..
MatsD skrev: Dessutom kan du idag få en Kina-mik för runt tusenlappen som låter riktigt bra och snackar vi elbas och elgitarr och trummor så är det ju rätt ofta tämligen billiga mikar som är standard som Shure SM57 och Sennheiser MD421 och såna.
Jo, jag har ett par tsm-87or som låter helt otroligt ok för att kosta 700 kr styck.
Det ljudet går dock inte riktigt att jämföra med när jag spelat in med en km84....detta TROTS att jag inte är ngn superljudtekniker....
MatsD skrev: Det är inget fel i sig på att ha dyra och bra grejor men för de flesta av oss är det att börja i fel ände, som att skaffa en uppsättning fina kirurgskalpeller utan att ha gått läkarutbildningen och sen tro att man är redo att operera, eller tro att man skriver en bättre bok på en dyrare skrivmaskin. Jag är inget studioproffs men jag känner igen ett när jag hör det och jag känner också igen nån som inte är det och som skyller på prylarna eller faktiskt också tror att det verkligen är där skon klämmer när det inte blir bra.

/Mats D
Självklart skriver du inte bättre låtar för att du har en mikpark för en miljard och femtio....Självklart behöver du inte en sjusträngad möbelbas när du ska lära dej spela bas . En billig bas funkar för en duktig basist helt jävla superbra i dom allra flesta fall...Jag har använt min sons Harley Benton p-bas på ett flertal skivinspelningar i år med fantastiskt resultat . Detta TROTS att detn bara kostade 900 kr så pris i sej har inget med det hela att göra...hur det LÅTER som avgör och när vi kommer till mikar och förförstärkare så upphör dock jämförelsen med en bas för det finns liksom inget "hands-on" som skiljer mej som jobbat med musik från den som kopplat ihop en mik för första gången och säger "testing one two"...Miken känner ingen skillnad på vem som står framför den....den låter som den låter...Om du spelar in via en bra kedja utan att vrida som en idiot så kommer det att lpta bättre om bra grejor än om dåliga. (Det kan du väl inte bestrida??)
att det sen krävs en jävla talang och erfarenhet och kunskap för att kunna göra ngt vettigt av en 30 kanalers inspelning , ett ssl-bord och en massa outboard kan väl ingen förneka.
DOCK skulle jag vilja hävda att , precis som att en lite sämre slalomåkare åker bättre på en bättre skida än en skitskida , förutsättningarna för att få ett gott slutresultat förbättras om man spelar in på bra grejor.
Sen kan inget hjälpa upp en dålig låt , ett dåligt arr och taskigt spel.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

När det gällde att klippa sångtagningar så trodde jag du pratade om egna inspleningar, men om man jobbar med andra och tar betalt för det så får man ju förstås bita ihop och kanske hålla på med sånt pga andras tillkortakommanden. Att det bara skulle vara en rock'n'rollmyt att man kan förstöra livet i en produktion genom att vara för klåfingrig och perfektionistisk i detaljerna vänder jag mig dock emot.

Sedan verkar det inte riktigt som om du har förstått att vara studiotekniker är att jämställa med att vara musiker i talang- och kompetenshänseende, vilket är lite förvånande när du samtidigt hävdar att du jobbar med detta i varje fall halvprofessionellt. Att spela in ett band, mixa och mastra handlar lika lite om att koppla sladdar som det gör för en basist. Det är som att säga att bra basspel handlar bara om att kunna trycka ned en sträng med ena handen och slå an den med den andra eller att vara en bra klassisk dirigent handlar om att kunna vifta i luften med en taktpinne eller att vara en bra författare handlar om att kunna slå ned tangeterna på ett tangentbord eller att vara en bra bildkonstnär handlar om att kunna doppa en pensel i en färgburk.

99% av vad som kommer ut i bra musik och i bra ljudproduktion handlar om dig som människa och endast 1% handlar om ifall du har lagt 10.000 kr på dina prylar eller 10 miljoner kr. Vill du låta bättre som musiker så ska du till 99% investera tid, energi och pengar i att göra dig själv bättre och endast 1% i att skaffa bättre och dyrare prylar. Samma sak gäller för den som vill få sina ljudproduktioner att låta bra. Tror man nåt annat så ägnar man sig åt självbedrägeri.

/Mats D
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

basmartin skrev:
f-bass skrev:
Tycker det som spelas in i Logic alltid hamnar där man spelade det.
Fråga: Software monitoring av eller på?
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

BASBLOGGEN.se skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:
De där diskussionerna har jag varit med om på Cubase-forum också. Min erfarenhet är att det inte är det ena eller andra DAW-programmets fel när sånt här uppstår utan har helt andra orsaker i konfigurationen - för hög latency i medhörningen, pluggar med hög latency (kanske från Creamware- eller UAD-kort), nån enstaka gång nåt problem med hårdvaran och dess klocka om man kör via digitala in- och utgångar. I bland är det att audio hamnar fel det klagas på, ibland MIDI.

Pro Tools har jag dessutom inte varit särskilt impad av, i varje fall inte mjukvaran och det verkar ju inte de flesta studior på den här sidan pölen heller som ju oftast använt Logic som frontend till Pro Tools-hårdvaran. Och att köra fattigmans mjukvaru-Pro Tools förefaller därför helt obegripligt, om de inte har ryckt upp sig ordentlgit på senare tid förstås. Logic, Cubase och Nuendo har klått denna gren av Pro Tools alla dar i veckan. Enda skälet till att man ändå kör mjukvaru Pro Tools är att man gått på märkesypen eller kanske om man måste vara kompatibel mot studior som kör de större hårdvarusystemen.

Men såna här diskussioner brukar alltid spåra ur så jag kanske inte borde skrivit det sista stycket ovan.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:När det gällde att klippa sångtagningar så trodde jag du pratade om egna inspleningar, men om man jobbar med andra och tar betalt för det så får man ju förstås bita ihop och kanske hålla på med sånt pga andras tillkortakommanden.
Jo, så är det ju. Jag förutsatte hela tiden jag skrev att du visste att jag jobbar som producent och låtskrivare.

MatsD skrev:Att det bara skulle vara en rock'n'rollmyt att man kan förstöra livet i en produktion genom att vara för klåfingrig och perfektionistisk i detaljerna vänder jag mig dock emot.
För att kunna förstöra "livet" i en prod så måste det ju finnas nåt "liv" till att börja med...;-)
Det låter som om du mest relaterar till liveinspelade band och det sysslar jag dessvärre lite för sällan med. SÅ man kan väl säga att ju mer statisk omgivningen är desto mindre acceptans för avvikelse tillåts och är inte leadsångaren så bra...ja då åker saxen fram....skivbolagen skulle inte tro sina öron om dom skulle få en del tracks o-editerade....
Trist men sant.

Jag önskar att allt jag var inblandad i var genialiskt och superintressant och inspirerande men, som i dom flesta jobb antar jag, så är det nog alltför ofta som man inte befinner sej i sjunde himlen...
MatsD skrev:Sedan verkar det inte riktigt som om du har förstått att vara studiotekniker är att jämställa med att vara musiker i talang- och kompetenshänseende, vilket är lite förvånande när du samtidigt hävdar att du jobbar med detta i varje fall halvprofessionellt.
Jag jobbar med detta helprofessionellt...
Jag vet inte vad jag har skrivit som fått dej att tro att jag inte uppskattar en ljudteknikers skicklighet.
Dom senaste 2 jag jobbat med är Lennart Östlund och Alar Suurna och jag hyser den största respekt för dom bägge....snurrigt...

MatsD skrev:Att spela in ett band, mixa och mastra handlar lika lite om att koppla sladdar som det gör för en basist. Det är som att säga att bra basspel handlar bara om att kunna trycka ned en sträng med ena handen och slå an den med den andra eller att vara en bra klassisk dirigent handlar om att kunna vifta i luften med en taktpinne eller att vara en bra författare handlar om att kunna slå ned tangeterna på ett tangentbord eller att vara en bra bildkonstnär handlar om att kunna doppa en pensel i en färgburk.
Eeh...you don't say?
Självklart spelar det ingen roll om jag äger grejor för 5 miljoner om jag inte har en aning om hur jag använder dom.
DOCK så är det så att om du tar en så enkel grej som att du ställer dej framför (varför tjatar jag?...du verkar ju inte förstå vad jag säger...) en bra mik som går via en bra pre-amp så låter det bättre än om du ställer dej framför en dålig mik som går genom en pisspre-amp...det är ju inget konstigt med det...
Desto bättre prylar du har desto större är chansen att det låter bra. SJÄLVKLART förutsatt att du har en aning om vad du ska göra med grejorna....
MatsD skrev: 99% av vad som kommer ut i bra musik och i bra ljudproduktion handlar om dig som människa och endast 1% handlar om ifall du har lagt 10.000 kr på dina prylar eller 10 miljoner kr. Vill du låta bättre som musiker så ska du till 99% investera tid, energi och pengar i att göra dig själv bättre och endast 1% i att skaffa bättre och dyrare prylar. Samma sak gäller för den som vill få sina ljudproduktioner att låta bra. Tror man nåt annat så ägnar man sig åt självbedrägeri.

/Mats D
Ok, då ägnar jag mej åt självbedrägeri men det verkar funka eftersom jag har jobb så vaffan...;-)
Det går tyvärr inte riktigt att med ngn direkt verklighetsanknutenhet hävda att basism är i närheten av lika teknikkvalitetskänsligt som ljudteknik då en bra basist får ett kanonsound ur i stort sett vad som helst och detsamma går inte att applicera på en genialisk tekniker och ett skitbord. Det spelar ingen roll hur rutinerad du är....du kan inte få vettig diskant ur en eurodesk....det usla bygget ligger ivägen....
24 kanaler skitljud blir inte gudomligt bara för att Bruce Swedien rattar en gammal fostexmixer..VISST , det lär låta 100 ggr bättre än när JAG gör det MEN det går inte att påstå att Bruce skulle få till ett sjukt mycket bättre ljud om han fick vettiga grejor att tillgå, E L L E R H U R , Mats D?
Såpass mycket har jag lärt mej att om jag har kajkat till ett sound med en kass grej på inspelningen så kan inte sveriges topptekniker göra så värst mycket åt det. Det är inte magi....

Kör två datormixade kanaler genom 2 kanaler på ett Tridentbord eller en gammal neve-häck och det låter annorlunda än det gjorde innan och dom bägge borden tillför olika karaktär...och detta UTAN någon teknikers gyllene touch....

bara av ren nyfikenhet så att jag kan förstå ur vilka erfarenheter du argumenterar...Vad har du för erfarenhet av ljudteknik och produktion etc?
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

BASBLOGGEN.se skrev:
basmartin skrev:
f-bass skrev:
Det beror på...som sagt, i min protools rig har jag aldrig haft problem med att det inspelade lägger sej snett men i nativemiljö....som sagt, det finns en kompensationsregel där du kan se till att det du spelar in hamnar - eller + beroende på var du tycker att det hamnar..det enklaste vore väl att spela in ett klick som får gå ut och tillbaka in och sen kompensera tills det sitter dead on....
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev: Och att köra fattigmans mjukvaru-Pro Tools förefaller därför helt obegripligt, om de inte har ryckt upp sig ordentlgit på senare tid förstås.
:shock:
Nu är det ju logic som är på efterkälken och kopierar features från Protools 8....
Fler och fler går över från logic till Protools pga timing issues och pga att det faktiskt låter bätttre...
Tyvärr vill jag stanna i logic pga vanan men köper jag en hd-rigg, som det lutar mer och mer åt, så undrar jag om jag inte så sakteliga går över....
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

F-bass: Du kanske åtminstone borde använda ditt riktiga namn i stället för ett nick om du ska köra sånt där "vet du inte vem jag är"-snack som stötta halvkändisar i ankdammen brukar göra så snart de inte får sitt ego bekräftat i än det ena än det andra sammanhanget. Jag vet ju inte exakt hur världsberömd du är men jag ber om ursäkt för min bottenlösa okunnighet om det är där skon klämmer. Det ger ju i varje fall en förklaring till din attityd nu när jag vet att den beror på att jag inte iakttagit den servilitet du anser att du har rätt att fordra i kraft av ditt kändisskap. Men om du bara lägger upp ditt CV här så lovar jag att skriva hur impad jag är och smöra mycket mer i fortsättningen i trådar där du är med.

I övrigt så verkar det som vi talar förbi varandra och jag har väl i princip sagt det jag ville säga redan i den här tråden beträffande investeringar i egen förkovran respektive dyrare utrustning.

Tack för ordet.

/Mats D
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

MatsD skrev:F-bass: Du kanske åtminstone borde använda ditt riktiga namn i stället för ett nick om du ska köra sånt där "vet du inte vem jag är"-snack som stötta halvkändisar i ankdammen brukar göra så snart de inte får sitt ego bekräftat i än det ena än det andra sammanhanget. Jag vet ju inte exakt hur världsberömd du är men jag ber om ursäkt för min bottenlösa okunnighet om det är där skon klämmer. Det ger ju i varje fall en förklaring till din attityd nu när jag vet att den beror på att jag inte iakttagit den servilitet du anser att du har rätt att fordra i kraft av ditt kändisskap. Men om du bara lägger upp ditt CV här så lovar jag att skriva hur impad jag är och smöra mycket mer i fortsättningen i trådar där du är med.

I övrigt så verkar det som vi talar förbi varandra och jag har väl i princip sagt det jag ville säga redan i den här tråden beträffande investeringar i egen förkovran respektive dyrare utrustning.

Tack för ordet.

/Mats D
Jag är helt okänd.
Anledningen till att jag BYTT namn är att diverse tidningar i våras började leta fram info om mej på nätet och då tyckte jag att det var dumt att det första alla stötte på när dom googlade var mina uttalanden i politiska frågor på pb...vilket ledde till att jag bytt namn från mitt "riktiga" till detta.
Jag är hemskt ledsen ...

Anledningen till att jag trodde att du visste att jag jobbade med musik är att du är en flitig forummedlem och jag har varit i en hel del diskussioner där det varit uppe.
Dumt av mej. My bad.Sen vet jag inte hur du lyckas vända det till nån jävla sårad "vet du inte vem jag är?" men gör det om det känns bra....

Ang attityd så har du kanske inte heller den bästa så att kasta sten i glashus är väl onödigt?
Jag skiter högaktningsfullt i vad du anser om min cv och att bli slickad i röven av dej ger mej inte ett skit så please save it....
Det enda jag undrar över är (och det är detta jag trodde att vi diskuterade) hur du kan ha en så stark (och enligt mej ganska så felaktig)inställning rörande bra inspelningsteknik och hur det inte spelar någon roll alls om man har skitgrejor eller high end-prylar om man inte är en geni-tekniker och det får mej då att undra över vad din bakgrund är....du kanske är värsta supermannen ,vad vet jag, men som du argumenterat hittills så får ju inte jag intrycket av att du öser ur en koffert av erfarenhet av hela spektrat av inspelningsapparatur från porta till Real World Studios....men rätta mej gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Helt okänd är han inte herr f-bass, skulle även vilja tillägga högst respekterad - i alla fall bland de musiker jag känner.

Som glad amatör kan jag naturligtvis inte tillföra någon sakkunskap till debatten om vad som är viktigast - teknikern eller prylarna. Misstänker dock att även här gäller att den svagaste länken avgör hur stark hela kedjan är. Om teknikern suger kanske inga dyra prylar i världen hjälper, å andra sidan kanske en lysande teknier kan få bra resultat även med billigare utrustning?
Skriv svar