Snow Leopard & ProTools 8 LE
- alexon
- Medlem++
Snow Leopard & ProTools 8 LE
Fick hem PT 8LE precis. Men ser till min förskräckelse att den inte är kompatibel med Mac OS X 10.6, Snow Leopard. Den funkar bara t.o.m. OSX 10.5 Leopard.
Någon som vet mer om detta. Blir det en ny version, eller fixar dom en patch som man ska ladda ner?
Någon som vet mer om detta. Blir det en ny version, eller fixar dom en patch som man ska ladda ner?
Basar / Pryttlar/ Grejer
- JonnyTrobro
- Medlem+
Finns att ladda ner redan:
Avid/Digidesign is pleased to announce the immediate availability of a prerelease version* of Pro Tools software that provides expanded Mac OS X 10.6.x Snow Leopard compatibility to Pro Tools 8 users. If you’re a Mac-based Pro Tools 8.0.x user, Pro Tools 8.0.3pr software is provided as a convenience should you wish to begin your transition to Snow Leopard before a fully tested and qualified version of Pro Tools becomes available. `

Avid/Digidesign is pleased to announce the immediate availability of a prerelease version* of Pro Tools software that provides expanded Mac OS X 10.6.x Snow Leopard compatibility to Pro Tools 8 users. If you’re a Mac-based Pro Tools 8.0.x user, Pro Tools 8.0.3pr software is provided as a convenience should you wish to begin your transition to Snow Leopard before a fully tested and qualified version of Pro Tools becomes available. `

-
- Medlem+
Det är lustigt det där!! När Microsoft gör nån förändring som gör att systemet inte är 100% bakåtkompatibelt, då skäller alla så dom knappt får luft. När Apple däremot gör en uppgradering, då är det mer regel än undantag att allt strular, och alla ser det som något helt naturligt.
Det är en orättvis värld!
Det är en orättvis värld!

- macahan
- Medlem+++
- alexon
- Medlem++
Tack, nu hittade jag http://www.digidesign.com/index.cfm?nav ... 1&langid=1BASBLOGGEN.se skrev:Finns att ladda ner redan:
Det är PT version 8.03 som krävs för SL.
Då uppstår givetvis nästa problem. Jag har M-Box original. Den sista versionen som stödjer den är 8.01, och den funkar naturligtvis inte med SL.
Finns det någon lösning, eller blir det till att byta ut M-boxen? Men den borde väl funka med Garageband eller Logic Express? Eller då kanske det krävs nya drivrutiner för Snow Leopard?
Det är knappast PlugandPlay
Basar / Pryttlar/ Grejer
- MatsD
- Medlem++
Tipset är väl att man ska vänta typ ett år innan man byter till det senaste operativsystemet - varför byta ett väl inkört och stabilt system och sätta sig i skiten med program som inte funkar, drivrutiner som inte finns, hårdvara som är inkompatibel, snabbfixar från tillverkare som är buggiga osv osv, bara för att kunna skryta med att man har det senaste operativet?
Jag tycker t ex fortfarande att XP är ett stablilare OS för en musikdator än Vista och det trots att XP snart är två generationer gammalt. Jag har ljudkort från RME som låter förträffligt men som bara är att slänga om man ska köra Vista eftersom RME valde att inte utveckla några drivrutiner för Vista. Men det finns förstås ett bäst före-datum på OS också och nu börjar väl Microsoft släppa taget om XP. Så parallellt med XP-datorn har jag det senaste dryga året haft en Vista-burk som alternativ musikdator så att jag kan släppa XP när det blir alltför föråldrat. Det händer ju saker i form av flerkärninga processorer, större RAM-minnen, 64-bitar arkitektur och sånt som man vill kunna dra nytta av och som gamla OS inte klarar att hantera.
Men jag håller med om att det förefaller var betydligt mer dramatik på Mac-sidan när ett nytt OS släpps än vad det är på PC-sidan där övergången i de flesta fall ändå går rätt smidigt och förhållandevis få saker slutar funka.
/Mats D
Jag tycker t ex fortfarande att XP är ett stablilare OS för en musikdator än Vista och det trots att XP snart är två generationer gammalt. Jag har ljudkort från RME som låter förträffligt men som bara är att slänga om man ska köra Vista eftersom RME valde att inte utveckla några drivrutiner för Vista. Men det finns förstås ett bäst före-datum på OS också och nu börjar väl Microsoft släppa taget om XP. Så parallellt med XP-datorn har jag det senaste dryga året haft en Vista-burk som alternativ musikdator så att jag kan släppa XP när det blir alltför föråldrat. Det händer ju saker i form av flerkärninga processorer, större RAM-minnen, 64-bitar arkitektur och sånt som man vill kunna dra nytta av och som gamla OS inte klarar att hantera.
Men jag håller med om att det förefaller var betydligt mer dramatik på Mac-sidan när ett nytt OS släpps än vad det är på PC-sidan där övergången i de flesta fall ändå går rätt smidigt och förhållandevis få saker slutar funka.
/Mats D
- macahan
- Medlem+++
Men just vista som exempel är ju det värsta/sämsta som kommit på vindowsfronten sedan windows 98 så det ett väldigt dåligt exempel att jämföra med XP.
Sen så måste jag faktiskt säga att det är betydligt större risk att inte allt fungerar om man kör xp/vista osv än om man kör os x.. jämför när vista kom eller när xp kom, eller när windows 98 kom eller valfritt..
Så just där håller jag inte alls med.
Sen så måste jag faktiskt säga att det är betydligt större risk att inte allt fungerar om man kör xp/vista osv än om man kör os x.. jämför när vista kom eller när xp kom, eller när windows 98 kom eller valfritt..
- MatsD
- Medlem++
Var och en har naturligtvis rätt till sin upplevelse men jag håller inte alls med om det DU säger. Jag har kört alla konsumentoperativ från MS under lång tid sedan Windows 95 och vare sig som musikdator eller allmän arbetsdator har jag upplevt något allvarligare gnissel i övergången till 98, ME, XP, Vista, inget som är i närheten av de totala förändringar som skett på MAc-sidan, där man ju t o m hunnit byta processortyp från Motorolas 68000 till Intel, där man på musiksidan skrotat plugin-standareder och infört helt nya och i stort sett varje uppgradering av operativet gett användarna allvarlig huvudvärk pga att saker slutat fungera och program- och maskinvarutillverkarna släpat efter.macahan skrev:Men just vista som exempel är ju det värsta/sämsta som kommit på vindowsfronten sedan windows 98 så det ett väldigt dåligt exempel att jämföra med XP.
Men jag har inget emot Mac i sig, jag körde Mac rätt mycket förr i tiden, innan MS lanserade Windows 95, då Mac var både en bättre musikplattform och bättre dator i största allmänhet. Och dessförinnan körde jag Atari som musikdator när det var de som låg i framkant på det området.
Och bortsett från den utslätade period då Steve Jobs var borta så har ju Apple något som saknas på PC-sidan - stil och originalitet.
/Mats D
- alexon
- Medlem++
Problemet här är snarare digidesign som gör ProTools. Deras grejer är aldrig bakåtkompatibla. Man måste matcha exakt rätt version av program med rätt OS.
Sedan har jag en XP- och en Vista-burk. Men de strular tillräckligt mycket utan musikprogram, så de är till spel och textbehandling.
Sedan har jag en XP- och en Vista-burk. Men de strular tillräckligt mycket utan musikprogram, så de är till spel och textbehandling.
Basar / Pryttlar/ Grejer
- macahan
- Medlem+++
ja, det kan ju hända att jag uttrycker mig som om det är "sanning". Det är självklart bara min upplevelse jag beskriverMatsD skrev:
Var och en har naturligtvis rätt till sin upplevelse men jag håller inte alls med om det DU säger. Jag har kört alla konsumentoperativ från MS under lång tid sedan Windows 95 och vare sig som musikdator eller allmän arbetsdator har jag upplevt något allvarligare gnissel i övergången till 98, ME, XP, Vista, inget som är i närheten av de totala förändringar som skett på MAc-sidan, där man ju t o m hunnit byta processortyp från Motorolas 68000 till Intel, där man på musiksidan skrotat plugin-standareder och infört helt nya och i stort sett varje uppgradering av operativet gett användarna allvarlig huvudvärk pga att saker slutat fungera och program- och maskinvarutillverkarna släpat efter.
Men jag har inget emot Mac i sig, jag körde Mac rätt mycket förr i tiden, innan MS lanserade Windows 95, då Mac var både en bättre musikplattform och bättre dator i största allmänhet. Och dessförinnan körde jag Atari som musikdator när det var de som låg i framkant på det området.
Och bortsett från den utslätade period då Steve Jobs var borta så har ju Apple något som saknas på PC-sidan - stil och originalitet.
/Mats D

jag kan absolut hålla med om att intel-hoppet var en stor problematik för många programtillverkare, jag hade exempelvis en korg-plug som inte alls fungerade med intel. Det tog mer än ett halvår innan den version som fungerade med intel kom ut. Men jag pratar inte om musikprogram specifikt utan generellt om installerade programvaror mac/win.
Skillnaden är ju att i pc startar de flesta program men har en benägenhet att krascha om de är inkompatibla. I osx startar ju inte inkompatibla program alls..
Senast redigerad av macahan den fre 09 okt 2009, 15:35, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Medlem+
... och i så fall kan man köra dem i bakåtkompatibilitetsläge, vilket löser problemen i 9,5 fall av 10.macahan skrev: Skillnaden är ju att i pc startar de flesta program men har en benägenhet att krascha om de är inkompatibla.
Inte så lätt att åstadkomma sådant om programmen (som i Mac) inte ens startar.
- macahan
- Medlem+++
njae.. alltså.. det finns ju en variant på det som heter rosetta i osx. Men det löste exempelvis inte problemet med mitt ftp-program senast.. så hur funktionellt det är ska jag inte uttala mig om.enor skrev:... och i så fall kan man köra dem i bakåtkompatibilitetsläge, vilket löser problemen i 9,5 fall av 10.macahan skrev: Skillnaden är ju att i pc startar de flesta program men har en benägenhet att krascha om de är inkompatibla.
Inte så lätt att åstadkomma sådant om programmen (som i Mac) inte ens startar.
Edit: för det avser funktionen för att få PPC-program att fungera på Intel-maskiner. Vilket inte var fallet med mitt ftp-program.. tänkte det vore värt att poängtera.
Generellt är det fascinerande att många sväljer apples "fel" med hull och hår utan att kritisera överhuvudtaget. Det gäller samtliga produkter, även iphone. När det gäller microsoft så är det mer regel att man klagar än hyllar.. Apple-anhängare är väl kanske generellt mer insnöade antar jag