b_luthman skrev:
Exakt. Om man bara kör raka grejer så funkar det väl. men börjar man möka med rytmerna så går det inte så bra att använda triggergrejer.
Ja, delay har vi ju skippat, men Haake själv säger att han använder triggergrejor ju, eller hur? Och vad är då trigger, vet ni det själv? Jo, det är att den triggar och fyrar av samplingar som är inspelade på förhand. Dvs en baskagge med full dynamik, alltså max kraft i skinnet. Så han inte skall behöva flytta pedalerna så långt bak - vilket ju ändå, totalt debunkar en tidigare post här om att basister har det lättare än trummisen i sådana fall - för att få max volym i kaggeslagen med minsta möjliga rörelse och jämnare volym mellan vänster och höger. Vem vet vad som finns mer i just dessa samples? Två slag? En baston samplat tillsammans med kaggen?
Oavsett om ni sett det live och de spelar det, kan man inte höra sig till vad de använder. Delay var ju som sagt utelsutet, samplingar NOT. Om vi nu bara får se en video där basisten kör licket/riffet helt solo utan bastrummor alls, så vet vi hur det går till. Inte förr.
För övrigt tycker jag mig höra att det låter som om bastonerna ligger tillsammans med triggningarna/samplingarna bara för att få det så snortajt. Att mima svinplektrumteknik live, med volymen på basen nerskruvat medan triggningen/samplingarna går loss är ju ingen konst.
OBS! Jag hävdar inte att detta är fusk, eller nåt sånt, men bara ifrågasätter hur man kan bara HÖRA detta om man ser dem live. Det är kanske inte något snack om att de verkligen spelar det, men vi kan inte veta detta genom att bara se dem live eller att höra. Jag tycker personligen att de olika livesnuttarna man nu sett med Bleed på, att basen och trummorna spelar lite för kusligt tajt varje gång, så att jag skulle kunna misstänka att bastonen var samplat tillsammans med trumtriggningen. Alltså, det kan lika bra vara så, så som att de spelar det på riktigt och för det snortajt varje gång, men med alla de versioner som finns så tycker jag det låter
för lika mellan varje gång. Än en gång: vi kan inte veta helt säkert, bara genom att stå i publiken å lyssna och se. Vi måste nog vara roddare/ljudtekniker för dem, eller helt enkelt vara med i bandet för att helt säkert veta hur det hela går till. Och i studion kan de ju göra hur som helst.
Det borde ju egentligen vara hur lätt som helst att fråga dem, de har väl en FAQ eller forum eller någon som känner basisten.