Markera den övre först, ta Effect och Amplify och kolla hur mycket den vill höja för att bli 0 dB. Gå ur. Markera den undre och ta samma effect och Amplify och justera upp den så det är lika lång väg till 0 dB som den övre. Så skulle jag göra, huruvida det är rätt eller bra vet jag inte. =)
Jag skulle nog balansera det istället, så slipper du ev. artefakter som uppstår när du digitalt tvingar upp ljudnivåen på högra kanalen. Alltså panorera hela mixen lite så det blir jämnare nivåer.
Sen beror det så klart på vad det är för ljud? Det kan ju vara en mix som är tänkt att det ska ligga mer saker i vänster kanal?
Autodidakt skrev:Jag skulle nog balansera det istället, så slipper du ev. artefakter som uppstår när du digitalt tvingar upp ljudnivåen på högra kanalen. Alltså panorera hela mixen lite så det blir jämnare nivåer.
Sen beror det så klart på vad det är för ljud? Det kan ju vara en mix som är tänkt att det ska ligga mer saker i vänster kanal?
Äh det är bara en skräpinspelning från replokalen. Det var mest för att lägga ihop två delar av låten så jag slipper två filer.
Men nu ligger ju allt på en kanal...skall prova hur det blir när jag normaliserar det...
Vad menar du med klipp 1 och klipp 2? Blir förvirrad här.
Den övre vågformen är kanal vänster och den undre kanal höger. Är det dessa du vill få lika starka? Då skulle jag försöka splitta spåret till två monospår (vet inte på rak arm hur man gör i Audacity, ska kolla) och sen markera båda och välja Normalize och typ max -1 dB eller nåt.
Markera (klicka och dra över) det parti som här lägst volym, dvs "klipp 1" som du kallar det. Se till att du inte tar med lite av det andra partiet bara.
Sen normaliserar du, då får du upp volymen.
Råkar du ta med lite av det andra starkare partiet så räknas normaliseringen med den ljudnivån också, vilket ju innebär att "klipp 1" inte får så hög volym som du vill.
Roland skrev:Om jag normaliserar så ändras båda lika mycket.
Förstärka går inte, OK knappen är utgråad?!