Alltså, som jag redan sagt, det är varken relevant eller intressant vad som kan vara deras metod, för det kan vara precis vad som hellst. Som man alltid måste göra för att kunna föra en diskussion eller ett resonemang så måste man även i detta fall anta saker och ting.Hånken skrev:Ja, delay har vi ju skippat, men Haake själv säger att han använder triggergrejor ju, eller hur? Och vad är då trigger, vet ni det själv? Jo, det är att den triggar och fyrar av samplingar som är inspelade på förhand. Dvs en baskagge med full dynamik, alltså max kraft i skinnet. Så han inte skall behöva flytta pedalerna så långt bak - vilket ju ändå, totalt debunkar en tidigare post här om att basister har det lättare än trummisen i sådana fall - för att få max volym i kaggeslagen med minsta möjliga rörelse och jämnare volym mellan vänster och höger. Vem vet vad som finns mer i just dessa samples? Två slag? En baston samplat tillsammans med kaggen?b_luthman skrev: Exakt. Om man bara kör raka grejer så funkar det väl. men börjar man möka med rytmerna så går det inte så bra att använda triggergrejer.
Det är helt osannolikt att dom skulle hålla på att krångla på ett sånt sätt, om man ser instrumentalisten spela och hör det han spelar samtidigt som man får bekräftat att det är han som gör ljuden som kommer från intrumentet tex mellan låtar och vid små "misstag" så bör man rimligtvis anta att det man ser och hör verkligen utförs av den instrumentalisten.
Självklart vet jag vad triggers är, Haake använder en Alesis DM5 för att trigga en Sonor SQ2-sample per kagge och han använder två velocity-levels. Han har klubborna rätt långt bak och slår inte direkt löst!
Och där spack din argumentation igen.. Om man nu tänker som du så skulle det inte göra nån som hellst skillnad om basisten spelade riffet som "man bör anta att det spelas", för det bevisar ju bara att han spelar riffet så vid det tillfället endast, han kanske "fuskar" alla andra gånger.....Hånken skrev: Oavsett om ni sett det live och de spelar det, kan man inte höra sig till vad de använder. Delay var ju som sagt utelsutet, samplingar NOT. Om vi nu bara får se en video där basisten kör licket/riffet helt solo utan bastrummor alls, så vet vi hur det går till. Inte förr.
Aldrig hört nån säga att att Meshuggah har basen "nerskruvad" förrut!Hånken skrev: För övrigt tycker jag mig höra att det låter som om bastonerna ligger tillsammans med triggningarna/samplingarna bara för att få det så snortajt. Att mima svinplektrumteknik live, med volymen på basen nerskruvat medan triggningen/samplingarna går loss är ju ingen konst.

Om man nu inte med dom "fakta" (om det nu finns nått sånt) som man samlat in från spelningar, skivan och live-videos osv., inte kan komma fram till den relativt uppenbara(?) slutsatsen att det som "låter bas" spelas av basen, så varför skulle det göra nån skillnad vad någon i bandet säger? Det är också bara ännu ett "bevis" för samma sak.Hånken skrev: OBS! Jag hävdar inte att detta är fusk, eller nåt sånt, men bara ifrågasätter hur man kan bara HÖRA detta om man ser dem live. Det är kanske inte något snack om att de verkligen spelar det, men vi kan inte veta detta genom att bara se dem live eller att höra. Jag tycker personligen att de olika livesnuttarna man nu sett med Bleed på, att basen och trummorna spelar lite för kusligt tajt varje gång, så att jag skulle kunna misstänka att bastonen var samplat tillsammans med trumtriggningen. Alltså, det kan lika bra vara så, så som att de spelar det på riktigt och för det snortajt varje gång, men med alla de versioner som finns så tycker jag det låter för lika mellan varje gång. Än en gång: vi kan inte veta helt säkert, bara genom att stå i publiken å lyssna och se. Vi måste nog vara roddare/ljudtekniker för dem, eller helt enkelt vara med i bandet för att helt säkert veta hur det hela går till. Och i studion kan de ju göra hur som helst.
Det borde ju egentligen vara hur lätt som helst att fråga dem, de har väl en FAQ eller forum eller någon som känner basisten.