pedaler - vilken ordning kopplar man in?
- Dan the Man
- Medlem+
pedaler - vilken ordning kopplar man in?
Kör med en stämpedal och en kompressor. Vilket är det bästa sättet att koppla dem? Jag brukar ha kompressorn först.
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE
Torsson @ Spotify
- thetonequest
- Medlem+
Re: pedaler - vilken ordning kopplar man in?
I det fallet så har det inte så stor betydelse, då det inte är effekter som påverkar varandra...Dan the Man skrev:Kör med en stämpedal och en kompressor. Vilket är det bästa sättet att koppla dem? Jag brukar ha kompressorn först.
Det är viktigare hur man tex palcerar en OD i förhålande till en kompressor osv...
Man brukar ju dock som regel köra stämapparater först, bara så att de inte ska råka bli påverkade av att man har glömt att stänga av någon pedal när man stämmer...

/Knut
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
|Fender Jazzbas 1969 - Sunburst|
- Foxbat
- Medlem++
- 200071
- Hedersmedlem
Det låter vettigt fast MBIIan har väl en tunerutgång också så då kan du hänga på den där i stället,Foxbat skrev:Jag frågar vidare om det är ok.
Strax kommer jag ha en stämpedal, ebs microbass II, multicomp och en fuzz på pedalbordet.
Blir det bäst då om man har stämpedal- micobass fx send-fuzz-comp- fx return.
Låter det vettigt?
*edit* Det hade den ju inte nej...

- newheartshadow
- VIP medlem
När jag har min MBII på bordet kopplar jag oftast effekter innan den eller i loopen så att de ska komma med i DI-signalen och sen har jag tunern på LINK output som inte tystas när man trycker på mute-knappen.Foxbat skrev:Jag frågar vidare om det är ok.
Strax kommer jag ha en stämpedal, ebs microbass II, multicomp och en fuzz på pedalbordet.
Blir det bäst då om man har stämpedal- micobass fx send-fuzz-comp- fx return.
Låter det vettigt?
Testa att lägg fuzzen i loopen så får du en blendpedal till fuzzen på köpet. Kompressorn kan du ju ha före eller efter fuzz beroende på smak eller tom för MBII för att jämna till insignalen.
Fender P -78 | Fender J -78 | Fender Bass VI RI -95 |
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
Ampeg V4 -76 | Ampeg SVT-215E | Ampeg SVT-Micro VR Stack
- TDHP
- Forumvärd
Jag har alltid kompressorn sist.
Alla pedaler har en förmåga att ändra volym lite olika beroende på vilka man använder så den brukar vara bra att utjämna lite försiktigt med på slutet.
Alla pedaler har en förmåga att ändra volym lite olika beroende på vilka man använder så den brukar vara bra att utjämna lite försiktigt med på slutet.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
+1TDHP skrev:Jag har alltid kompressorn sist.
Pedaler som eq eller preamp brukar jag lägga efter kompressorn, men dynamiska som oktaver, wha, envelope, flanger osv lägger jag före av just volymskillnader. Dist är däremot en smaksak. Det låter olika beroend på var kompressorn ligger. Inte sämre eller bättre, utan olika. Det är iaf så jag har upplevt det hela.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- TDHP
- Forumvärd
Jepp, det är en radikal skillnad på att tex dista en octaversignal och att sätta octaver på en distad signal. Inget är fel eller rätt, bara olika som sagt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP