Knorrigaste Jazzbas miken?

Prata om mickar och elektronik
basic
VIP medlem

Knorrigaste Jazzbas miken?

Inlägg av basic »

Ja, som rubriken lyder.

Vill ha en ny i stallet på min fender jazz med mycket mer knorr.
vad ska jag köpa? erfarenheter?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Kontakta Johan Lundgren ( http://www.lundgren.se ) och berätta vad du är ute efter. Han fixar det mesta!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
Mark Kung Sthlm
Medlem+

Inlägg av Mark Kung Sthlm »

Hur mycket av ljudet sitter egentligen i mickarna?

Som ett jäkligt bra slapbasljud handlar väl lika mycket om bra basstomme, strängar och framförallt spelteknik?

Kan en halvsopig elbas bli riktigt bra bara för att man byter till Lundgren Pickups? :?

Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Mark Kung Sthlm skrev:Kan en halvsopig elbas bli riktigt bra bara för att man byter till Lundgren Pickups? :?
Nej, men en bra bas kan bli bättre! Jag läste en jämförelse mellan gitarrer och sångare nå'nstans - den gick ut på att man inte låter som Pavarotti bara för att man lånar hans mik.

Alla delar bidrar till ljudet och det svåra är att hitta den bästa kombinationen av delar för det ljudideal man har. Har man hittat delarna (gärna i rätt form och färg) så har man en keeper!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
basic
VIP medlem

Inlägg av basic »

BarbequeVillage skrev:
Mark Kung Sthlm skrev:Kan en halvsopig elbas bli riktigt bra bara för att man byter till Lundgren Pickups? :?
Nej, men en bra bas kan bli bättre! Jag läste en jämförelse mellan gitarrer och sångare nå'nstans - den gick ut på att man inte låter som Pavarotti bara för att man lånar hans mik.

Alla delar bidrar till ljudet och det svåra är att hitta den bästa kombinationen av delar för det ljudideal man har. Har man hittat delarna (gärna i rätt form och färg) så har man en keeper!
Ja, tack BBQ,...tror vi snackar samma språk där....
fingrarna eft 30 års bas-spelande och en massa testande, valde att
kasta ut ett litet "hjälp" på Proffs-forumet... bara för att se om det fanns lite erfarenheter runt detta...
Ska givetvis kolla upp ditt tips!!
gäst

Inlägg av gäst »

Fender Custom Shop 60's kanske? Har inte hört dom själv, men... sägs vara bra. Å andra sidan ganska dyra. Tänk Jaco-knorr fast med bandad bas. Eller nåt.
http://www.thomann.de/se/fender_cs60jaz ... f766fe6994
Skriv svar