3-kanalig blender?

Diskussioner om kontrabasar
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

3-kanalig blender?

Inlägg av MatsD »

Jag skulle vilja ha en liten och behändig blender till vilken jag samtidigt kan ansluta en piezo transducer, en magnetic pickup och en condenser eller dynamic microphone.

Finns det nåt sånt på marknaden eller får man satsa på ett regelrätt litet mixerbord?

/Mats D
jannej
Medlem+

Inlägg av jannej »

3-kanalig som du söker har jag aldrig sett. Däremot finns det några med två kanaler, typ D-Tar Solstice 2.

Tänk på att signalen från en pizeo direkt in i mixerbord brukar inte låta bra, du behöver någon slags preamp före. Magnetisk pickup ska inte vara lika känslig.
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

jannej skrev:3-kanalig som du söker har jag aldrig sett. Däremot finns det några med två kanaler, typ D-Tar Solstice 2.

Tänk på att signalen från en pizeo direkt in i mixerbord brukar inte låta bra, du behöver någon slags preamp före. Magnetisk pickup ska inte vara lika känslig.
Nu har jag ingen erfarenhet av att ansluta piezo direkt till mixerbord men jag inser ju att en linjeingång sannolikt inte är tillräckligt känslig. Alla bord har ju dock inbyggda mikpreampar och det borde väl gå att ansluta en piezo till en mikingång, eller?

/Mats D
Användarvisningsbild
epa
Medlem+

Inlägg av epa »

Jag brukar köra med en rca-xlr sladd från mina shaddow kontaktmikar och sen en dynamisk i stallet på basen.. Lär funka med en enklare mackiemixer som har vettiga preamps.
Fuuzzzz.....
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Piezo till mikingång funkar inte alls !. En piezo mik brukar vilja se minst 1Mohm ingångsimpedans och mikingångar brukar vara konstruerade så att de har ett par kiloohm i ingångsimpedans. Så du behöver en preamp och en liten mixer.
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

B-Å Åhs skrev:Piezo till mikingång funkar inte alls !. En piezo mik brukar vilja se minst 1Mohm ingångsimpedans och mikingångar brukar vara konstruerade så att de har ett par kiloohm i ingångsimpedans. Så du behöver en preamp och en liten mixer.
Då vill den se samma impedans som en vanlig magnetisk instrumentmik med andra ord. Det borde väl i så fall funka med en preamp eller ett mixerbord som har instrumentingång, även om piezo-miken kanske inte har riktigt samma signalstyrka. Min Fishman Pro-EQ Platinum Bass använder ju t ex samma ingång för elbas som för piezomikad ståbas.

Redigerat:

En sån här borde ju funka t ex: http://www.mackie.com/products/802vlz3/

Bild

Kostar bara 2.000 kr på Thomann och det är ju mindre än vad en regelrätt blender brukar kosta + att en sån här mixer kan användas till betydligt mer.

/Mats D
Användarvisningsbild
B-Å Åhs
Medlem++

Inlägg av B-Å Åhs »

Du kan också köpa ett beggat Alto eller Be%#¤"!!!inger som kommer att duga utmärkt till din användning ....
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Användarvisningsbild
MatsD
Medlem++

Inlägg av MatsD »

B-Å Åhs skrev:Du kan också köpa ett beggat Alto eller Be%#¤"!!!inger som kommer att duga utmärkt till din användning ....
Nej, jag köper inte de fabrikaten, även om Mackie inte är dyra så spelar de i en annan division kvalitetsmässigt.

/Mats D
Skriv svar